رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل بین‌الملل

سه شنبه, 12 دی 1402
با تفاهم انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی سیستان و بلوچستان با دو کشور همسایه انجام می‌شود؛

تسهیل حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با پاکستان و افغانستان

بر اثر امضای تفاهم‌نامه همکاری انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان سیستان‌ و بلوچستان با فدراسیون حمل‌ونقل بین‌المللی پاکستان و انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی ولایت نیمروز افغانستان، حمل‌ونقل جاده‌ای بین ایران و این دو کشور تسهیل می‌شود و تعاملات تجاری افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان سیستان ‌و بلوچستان در سال 1382 با هدف فعالیت دسته‌جمعی برای پیشبرد و بهبود امور صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی و حمایت و دفاع از حقوق عموم تاسیس شد و تا امروز 20 سال فعالیت موثر در حوزه حمل‌ونقل دارد. در این 20 سال تلاش انجمن در ادوار مختلف حفظ وحدت رویه و یکپارچگی در صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی استان و اهتمام و تشریک مساعی با ارگان‌های دولتی و ارکان حاکمیتی تاثیرگذار بر این صنعت و مستقر در مرزها بوده است.

همچنین انجمن شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی استان سیستان ‌و بلوچستان تلاش کرده است تا با سایر انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی سراسر کشور ارتباط موثری برقرار کند و علاوه بر نگاه محلی، در سطح ملی هم همسو با سایر نقش‌آفرینان این صنعت گام بردارد تا بتواند از حقوق صنفی فعالان این صنعت در همه مراجع ملی و بین‌المللی دفاع کرده و استیفای حقوق کند.

تشکیل دبیرخانه مشترک انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی هفت‌گانه کشور به‌علاوه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در سال 1401 از اقدامات مؤثر انجام شده برای تحقق یکپارچگی صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی بوده است و انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی سیستان ‌و بلوچستان در کنار حمایت همه‌جانبه از شکل‌گیری این دبیرخانه، سعی کرده تا حضور مؤثری در شکل‌گیری آن داشته باشد.

علاوه بر این، انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی سیستان‌ و بلوچستان همواره تلاش کرده تا با بخش خصوصی کشورهای همسایه با استان سیستان و بلوچستان اعم از پاکستان و افغانستان ارتباط نزدیک و تنگاتنگی برقرار کند؛ بنابراین در سال 1402 که با شعار «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده است و باتوجه به اینکه یکی از راه‌های اصلی رشد تولید، ایجاد و توسعه بازار صادراتی به‌منظور افزایش تولید و فروش محصولات داخلی است، انجمن سیستان ‌و‌ بلوچستان با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بخش خصوصی دو کشور پاکستان و افغانستان به این امر کمک شایانی کرده است.

در خرداد ماه 1402 برای نخستین بار تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان سیستان ‌و بلوچستان و فدراسیون حمل‌ونقل بین‌المللی کشور پاکستان به امضاء رسید که در این تفاهم‌نامه تسهیل حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین دو کشور و افزایش تعاملات تجاری به‌عنوان اهداف آن تعریف شده است. امضای این تفاهم‌نامه مورد استقبال ارگان‌های دولتی مرتبط و ذی‌ربط قرار گرفت، به طوری که انجمن ترغیب شد تا با بخش خصوصی سایر کشورها هم تفاهم‌نامه همکاری منعقد کند.

در همین زمینه، در شهریور ماه 1402 طی سلسله جلساتی که با انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی ولایت نیمروز افغانستان برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری با آن انجمن هم به امضاء رسید که براساس این تفاهم‌نامه گسترش تجارت و کمک به حل‌وفصل مسائل و مشکلات طرفین در دو سوی مرز هدف‌گذاری شد، به این ترتیب مقرر شد که هر کدام از طرفین پیگیر حل مسائل طرف دیگر در کشور خود باشند.

مضاف بر این، علاوه بر ارتباط مناسب و مطلوبی که انجمن سیستان و بلوچستان با هر یک از ارکان دولتی مرتبط به مرز و حمل‌ونقل بین‌المللی دارد، برای نخستین بار جلسه چهار جانبه‌ای با حضور سه ارگان اصلی ذی‌ربط شامل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، ناظر گمرکات استان و اداره پلیس مهاجرت و گذرنامه استان به همراه انجمن در مهر ماه 1402 برنامه‌ریزی و برگزار شد و در این جلسه مسائل و مشکلاتی که به اظهارنظر و همفکری همزمان همه این ارگان‌ها نیاز داشت، مطرح و برای بسیاری از آنها راهکارهای مناسبی ارائه شد.

پس از ایفای نقش فعال انجمن در صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی استان، برای نخستین بار در سال 1402 از انجمن دعوت شد تا در جلسات کمیته مرزی مشترک دو کشور ایران و پاکستان حضور یابد. علاوه بر این، در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با طرف پاکستانی برگزار شد از انجمن دعوت شد و نظرات انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی سیستان ‌و بلوچستان در تفاهم‌نامه‌های امضاء شده، مورد توجه قرار گرفت.

انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی سیستان‌ و بلوچستان در ادامه مسیر خود همچنان به رویه تعامل و ارتباط با ارگان‌های دولتی، ارکان حاکمیتی و بخش‌های خصوصی داخلی و بین‌المللی ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد تا حمل‌ونقل بین‌المللی و به دنبال آن تجارت و تعاملات بین‌المللی توسعه و گسترش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *