رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 1 خرداد 1401
ارزش افزوده ۳ برابری هر دستگاه لکوموتیو جدید در سال نخست؛

خرید لکوموتیو از محل صرفه‌جویی در سوخت

بر اساس محاسبات انجام‌شده هر دستگاه لكوموتيو جدید که وارد ناوگان ریلی شود در سال اول حداقل ۳ برابر قیمت خرید، ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد بنابراین تامین نیاز کشور به لکوموتیو از محل واردات توجیه‌پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شرکت راه‌آهن در گزارشی اعلام کرده است که هر لكوموتیو می‌تواند مصرف سوخت کشور را معادل ۵۰ میلیارد تومان کاهش دهد. این یعنی هزینه خرید هر لكوموتیو جدید را می‌توان در همان سال اول با صرفه‌جویی که در مصرف سوخت ایجاد می‌شود، تامین کرد.

نیاز ایران به هزار دستگاه لکوموتیو جدید

ایران برای توسعه ناوگان ریلی و ایفای نقش جدی در کریدورهای بین‌المللی حمل کالا از جمله حمل کالا از چین و هند به اروپا و بالعکس یا حمل بار از بنادر جنوبی ایران به کشورهای شمالی و روسیه، به حداقل یک هزار لكوموتیو جدید نیاز دارد که از این مقدار نیاز فوری به حداقل ۳۰۰ لكوموتیو فوری است.

گفتنی است؛ در همین زمینه وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن مذاکرات متعددی با کشور روسیه برای تامین بخشی از لکوموتیو موردنیاز کشور انجام داده است

موقعیت خاص جغرافیایی ایران و تنش‌های رو به افزایش روسیه با اروپا و آمریکا، منجر به تمایل مقامات روسیه به گسترش همکاری‌ها با ایران در حوزه ترانزیت شده که به گفته صالحی یک فرصت تاریخی است. از سوی دیگر با وجود ظرفیت بالای ناوگان ریلی کشور و ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی،‌ فقط ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو در حال حاضر موجود است.

اگرچه بخشی از نیاز ناوگان ریلی کشور به لکوموتیو در داخل کشور تامین می‌شود اما تولید شرکت‌های داخلی پاسخگوی ظرفیت بالای این ناوگان نیست و برنامه‌ریزی انجام گرفته برای افزایش ظرفیت تولید آنها به حداقل دو تا سه سال زمان نیاز دارد،‌ با این اوصاف تامین نیاز کشور از طریق واردات صرفه اقتصادی داشته و توجیه‌پذیر است زیرا هر دستگاه لکوموتیو فقط طی یک سال همانطور که گفته شد براساس برآورد انجام گرفته، ارزش افزوده‌ای بیشتر از قیمت خرید ایجاد می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *