رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل بین‌الملل

سه شنبه, 9 خرداد 1402
عقب‌ماندگی حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران بر گردن کیست؟

تاخت‌و‌تاز کانون جهانگردی و گمرک در صدور غیرقانونی پلاک ترانزیت

رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار با پرده‌برداری از صدور تریپتیک و پلاک بین‌المللی برای تریلی‌های غیراستاندارد در کانون جهانگردی و گمرک، مشکلات مالکان تریلی‌های استاندارد را برشمرد و از مسئولان خواست تا یا با بررسی عاجل آن موضوع، مانع انجام آن شوند یا مشکلات تریلی‌های استاندارد را با صدور اسناد مستقل برای هر وسیله نقلیه، ایجاد وحدت رویه و صدور پلاک متحد‌الشکل رفع کنند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، عبدالله خانعلی، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار با طرح این پرسش که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی چه نقشی در پیشرفت یا عقب‌ماندگی حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایفا می‌کند؟ در یادداشتی نوشت که طبق اطلاع نگارنده در اساسنامه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی وظیفه و ماموریت این کانون ترجمه اسناد هویتی راننده و وسایل نقلیه موتوری تعریف شده است.

روال کار آن کانون و دفاتر زیرمجموعه آن به این شکل است که برای مالکان وسایل نقلیه‌ای که به دلایل کاری یا تفریحی قصد دارند به کشورهای دیگر سفر کنند، اسناد بین‌المللی مورد نیاز در کشور دیگر را صادر کنند.

روند دریافت پلاک ترانزیت برای وسایل نقلیه

در حال حاضر، روال معمول این مقدمات قانونی به این شکل است که ابتدا باید مالک وسیله نقلیه اعم از موتورسیکلت، سواری، اتوبوس، کامیون و نیمه‌یدک (تریلی) با وسیله نقلیه‌ای که قصد خروج از کشور را دارد، به یکی از گمرکات کشور مراجعه و درخواست صدور سند خروج موقت یا به اصطلاح متعارف کاپیتاژ کند. در این مرحله کارشناس یا ارزیاب گمرک از وسیله نقلیه بازدید می‌کند و پس از بررسی اصالت وسیله نقلیه و تایید موارد مورد نظر گمرک مجوز صدور سند خروج موقت را صادر می‌کند.

پس از انجام این تشریفات قانونی در گمرک، مالک وسیله نقلیه باید به همراه سند مالکیت وسیله نقلیه (برگ سبز) نیروی انتظامی و سند خروج موقت صادره از گمرک به یکی از دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیلرانی مراجعه کند. دفاتر کانون مربوطه نیز موظفند بعد از رویت اسناد ارائه شده و تایید صحت مدارک راننده یا وسیله نقلیه در قبال دریافت مبالغی دفترچه یا سندی تحت عنوان تریپتیک (TRIPTYQUE) (در آن نام و نام خانوادگی مالک و مشخصات فنی وسیله نقلیه از جمله نوع وسیله، برند کارخانه سازنده، رنگ، تعداد چرخ، وزن، کاربری، شماره شاسی و شماره موتور وسیله نقلیه مندرج است ) را صادر کنند و همراه صدور سند فوق تعداد دو قطعه پلاک تحت عنوان پلاک بین‌المللی یا ( پلاک ترانزیت) جهت نصب در قسمت جلو و عقب هر وسیله نقلیه در خارج از ایران تحویل مالک دهند.

برای وسایل نقلیه موتوری – که با هدف تجاری، کاری و به‌منظور فعالیت‌های اقتصادی حمل‌و‌نقل کالا و محمولات وارداتی و صادراتی از سایر کشورها یا بالعکس از ایران به سایر کشورها که بیشترین متقاضیان و جامعه هدف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است، وارد این پروسه شده و درخواست صدور سند خروج موقت از گمرک و سند تریپتیک و پلاک بین‌المللی از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی می‌کنند- روال کمی متفاوت و گزینه‌ای به نام شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی که وسیله نقلیه تحت پوشش آن قرار دارد، نیز در تریپتیک گنجانیده می‌شود.

همان‌گونه که خواندید، ظاهرا تا این مرحله تقریباً همه چیز درست و منطقی به‌نظر می‌رسد،هرچند که اگر با نگاهی کارشناسانه به موضوع نگاه و آن را کنکاش کنیم، ایرادات حقوقی بسیاری بر آن وارد است که در جای خود به آن خواهیم پرداخت.

حال باوجود توضیحات گفته شده، سالیان متمادی – شاید از ابتدای تأسیس کانون- اتفاق عجیبی در عملکرد گمرک و سپس در عملکرد کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و دفاتر زیرمجموعه آن رخ داد که با هیچ یک از ضوابط، مقررات، دستورالعمل‌ها و اصول منطق پذیرفته نیست ولی کماکان نیز ادامه دارد، زیرا گمرک با ارائه راهکاری غیراصولی به مالکان نیمه‌یدک‌های غیر‌استاندارد، سند خروج موقت و به‌تبع آن کانون جهانگردی هم سند تریپتیک و پلاک بین‌المللی برای آنها صادر می‌کنند. این در حالی است که تریلرهای دست‌ساز غیراستاندارد فاقد هرگونه اوراق هویتی و اسناد مالکیتی قانونی هستند و در حاشیه جاده‌ها و گاراژ‌ها بدون رعایت استانداردهای 18 گانه اجباری توسط افراد عادی و با مصالح با کیفیت پایین ساخته و تولید می‌شوند.

گفتنی است که گمرک صدور سند خروج موقت (کاپیتاژ) را برای تریلی غیراستاندارد و بدون اسناد هویتی منوط به ارائه اسناد هویتی یک کامیون  کشنده به همراه تریلی توامان می‌کند. سپس یک عدد پلمب را به سوراخی در قسمتی از شاسی تریلی نصب کرده و شماره پلمب را به‌عنوان اوراق هویتی تریلی غیر استاندار در کاپیتاژ درج می‌کند.

کانون جهانگردی و دفاتر زیرمجموعه آن نیز در کمال تعجب در عملی مغایر با قوانین، مقررات و ضوابط بین‌المللی با این اسناد گمرک اقدام به صدور سند تریپتیک و پلاک بین‌المللی برای همان تریلی غیراستاندارد فاقد اوراق هویتی و کامیون کشنده توامان و صدور چهار عدد پلاک بین‌المللی می‌کند که شماره‌های آن هم باید پشت سر هم با یک عدد اختلاف باشد.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همه را با یک چوب می‌زند

حال نکته جالب و حائز اهمیت این است که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که نماینده سازمان گردشگری و اتومبیلرانی بین‌المللی است و باید طبق ضوابط بین‌المللی عمل کند و نمونه‌ای از پیشرفت در کشور باشد، دقیقاً برعکس وظایف خود عمل می‌کند؛ به این معنی که کانون جهانگردی تریلی‌هایی که توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی صنعتی که در تولید آنها استانداردهای18 گانه اجباری رعایت شده و سایر ارگان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان ملی استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور ناجا در محل کارخانه از آنها بازدید و پس از بازدید برای آنها سند مالکیت رسمی، پلاک انتظامی و کارت شناسایی مستقل صادر می‌کنند را به رسمیت نشناخته و برای این ناوگان که به استناد ماده (31 و 32 ) قانون رسیدگی به جرایم رانندگی و آیین‌نامه اجرایی آن به‌عنوان وسیله نقلیه مستقل شناخته شده، سند تریپتیک و پلاک بین‌المللی مستقل صادر نمی‌کند.

جالب است در دفاتر کانون جهانگردی عملی که برخلاف ضوابط و مقررات و اساسنامه خودشان است به سهولت و بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام می‌شود ولی برای انجام کار قانونی و اصولی  موانع و مشکلات بسیاری می‌تراشند و در نهایت هم انجام نمی‌دهند و مالک تریلی‌های دارای اوراق هویتی را هم مانند تریلی‌های غیراستاندارد و فاقد اوراق هویتی اجبار به ارائه سند کاپیتاژ یک کامیون کشنده و تریلی توامان جهت دریافت سند تریپتیک و پلاک بین‌المللی می‌کنند. حال نمی‌دانیم دلیل این کار فروش بیشتر پلاک و دریافت وجوه بیشتر است یا چیز دیگر.

شایان ذکر است؛ در این ارتباط کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار در مکاتبه‌ای از معاونت حمل‌و‌نقل سازمان راهداری خواستار رسیدگی به این مشکلات شده و سازمان راهداری نیز در نامه‌ای (تصویر نامه پیوست شده است) که ظاهراً عمدا یا سهوا به اشتباه به‌جای آنکه به ریاست محترم هیئت‌مدیره یا مدیرعامل کانون جهانگردی نوشته شود به دفتر کانون واقع در خیابان خرمشهر استان تهران نوشته شده، ضمن انعکاس موضوع خواستار پاسخگویی کانون جهانگردی شده است.

متاسفانه این دفتر نیز با عدم قبول سخن منطقی اصرار بر عملکرد اشتباه خود و نپذیرفتن صدور اسناد و پلاک بین‌المللی برای نیمه یدک‌های استاندارد دارای سند مالکیت، برگ سبز و پلاک انتظامی مستقل، پاسخی تحویل سازمان راهداری و این کانون داده است که با هیچ یک از ضوابط، مقررات و منطقی قابل پذیرش نیست (تصویر نامه‌ها پیوست شده است.)

گفتنی است؛ در سایر کشورها همان پلاک انتظامی که در داخل کشور صادر و روی وسیله نصب و استفاده می‌شود، به‌عنوان پلاک بین‌المللی مورد قبول کشورهای دیگر نیز هست؛ ولی درباره ناوگان بین‌المللی ایرانی نه‌تنها این اتفاق نیفتاده، بلکه پلاک‌های گوناگون با اشکال و رنگ‌های مختلف تولید و روی وسایل نقلیه نصب شده است. این امر موجبات ایجاد مشکلات فراوانی برای رانندگان، گمراهی و سردرگمی سازمان راهداری، پلیس و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها شده است.

با توجه به اینکه محمولات در بارگیر(تریلی) بارگیری می‌شود و با توجه به قوانین سازمان امور مالیاتی که کامیون کشنده مشمول مالیات است ولی تریلی به‌دلیل اینکه فاقد موتور و نیروی محرکه بوده و خود کشش نبوده و گاری محسوب می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است، فعالان حمل‌و‌نقل بین‌المللی تمایل به خرید و استفاده از تریلی دارند.

حال از مسئولان محترم وزارت میراث فرهنگی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پرسیده می‌شود که با شیوه فعلی کانون جهانگردی تکلیف اشخاص حقیقی یا حقوقی، صاحبان کالا و شرکت‌های فعال در حمل‌ونقل بین‌المللی که بخواهند مانند سایر کشورهای دارای حمل‌و‌نقل مدرن و پویا فقط تریلی خریداری کرده و برای تریلرهای خود اسناد بین‌المللی اخذ کنند و محمولات وارداتی و صادراتی خود را در آنها بارگیری و از کامیون‌های استیجاری جهت جابه‌جایی تریلر و محمولات خود استفاده کنند، چیست؟

در نتیجه، این طرز  تفکر و عملکرد سنتی کانون جهانگردی باعث شده سرمایه‌گذاران تمایل و رغبتی به سرمایه‌گذاری و فعالیت در بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی به‌دلیل درگیری با سازمان امور مالیاتی نداشته باشند و حمل‌و‌نقل بین‌المللی ایران هم متحمل صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری شود.

کانون جهانگردی ایران از جهان جا ماند

با توجه به توضیحات فوق کانون جهانگردی با این عملکرد برخلاف عنوان مدرن جهانی که یدک می‌کشد، به مجموعه‌ای سنتی، جزیره‌ای و جامانده از تحولات بین‌المللی تبدیل شده و به‌جای اینکه در خدمت رشد و توسعه و پیشرفت صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی باشد، خود تبدیل به اهرم فشاری در جهت عقب‌ماندگی این صنعت شده است.

در پایان از مسئولان محترم خواهشمند است و انتظار می‌رود با نگاه کلان و در نظر گرفتن منافع ملی موضوع را مورد بررسی عاجل و کارشناسانه قرار داده و اگر به هر دلیلی نمی‌خواهند یا نمی‌توانند دست از صدور تریپتیک و پلاک بین‌المللی برای تریلی‌های غیراستاندارد بر‌دارند، حداقل برای تریلی‌های استاندارد هم تریپتیک و پلاک بین‌المللی صادر و با صدور اسناد مستقل برای هر وسیله نقلیه، وحدت رویه و صدور پلاک متحد‌الشکل، مشکلات موجود را برطرف کنند.

 

 

تعداد دیدگاه‌ها: 1

  1. باسلام
    حل مشکل نیمه یدک های فاقد استاد و مدارک هویتی و پلاک انتظامی برای خروج از کشور و(با شرط عدم امکان انفصال وجداسازی ان از کشنده در طول سفر) سالهای متمادی با تقاضای سازمان راهداری و موافقت گمرک برای مدت یکسال انجام می‌شده است و همه ساله آن را استمهال می‌کرده اند .
    البته این موضوع هیچ ربطی به نیمه یدک های مستقل و دارای اسناد هویتی و پلاک انتظامی ندارد . گمرکات کشور که البته لازم است حتما نسبت به برقراری وحدت رویه در ادارات مختلف آن دراین خصوص درنقاط مختلف کشور ایجاد شود بعضاً در بعضی از واحد ها امکان صدور آن در سیستم یکپارچه فرامرزی گمرک فراهم بوده و مسئولین محلی هم با صدور کاپیتان یک نیمه یدک بصورت مستقل مشکلی ندارند ،اما این سوال مطرح است که چرا مدیر بخش صدور اسناد اینچنین پاسخ بی ربطی را داده است چاینکار را منوط به تعیین تکلیف رویه گمرکی کرده است .
    باید گفت یا این افراد سازمانی اساسا دانش کافی برای انجام وظایف محوله را ندارند ،یا اراده کافی برای انجام کار درست و اصولی وود ندارد ویا تعمدا بدنبال تداوم شیوه های غلط قبلی هستند که مسلما دلیلی جز حفظ منافع گروهی خاص نمیتوان برای آن بافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *