رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

دوشنبه, 29 خرداد 1402
بر اساس داده‌های ایکائو از برابری جنسیتی در هوانوردی ثبت شد؛

بهبود اندک مشارکت زنان در صنعت هوانوردی

آخرین نظرسنجی جهانی ایکائو درباره وضعیت پرسنل هوانوردی دارای مجوز بر اساس جنسیت نشان می‌دهد که مشارکت زنان دارای پست‌هایی به‌عنوان خلبان، کنترلر ترافیک هوایی و تکنسین تعمیر و نگهداری از 4.5 درصد در سطح جهانی در سال 2016 به 4.9 درصد در سال 2021 افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بر اساس آخرین داده‌های ایکائو، در بازه زمانی سال 20416 تا سال 2021، درصد زنان خلبان در خدمت از 3.6 درصد به 4.0 درصد در سطح جهان افزایش یافته است و بیشترین افزایش در منطقه آسیا و اقیانوسیه و آمریکای لاتین/کارائیب مشاهده شده است. گفتنی است؛ آمریکای شمالی با 4.6 درصد خلبان زن بالاترین امتیاز را در جهان کسب کرد. پس از آن، آفریقا و اروپا به ترتیب با 4.1 درصد و 4 درصد قرار گرفتند.

درصد مهندسان و تکنسین‌های زن تعمیر و نگهداری هواپیما از 2.7 درصد به 3.0 درصد در سراسر جهان افزایش یافته است و این افزایش در همه مناطق به جز خاورمیانه و آفریقا دیده می‌شود. باز هم بیشترین افزایش در این زمینه در مناطق آمریکای لاتین/کارائیب و آسیا-اقیانوسیه ثبت شد و منطقه آسیا-اقیانوسیه نیز با 4.4 درصد بالاترین درصد جهانی مهندسان و تکنسین‌های تعمیر و نگهداری هواپیماهای زن دارای مجوز را داشت.

تعداد زنان کنترلر ترافیک هوایی در سراسر جهان در حدود 20.6 درصد ثابت ماند. با این حال، در مناطق آمریکای لاتین/کارائیب و خاورمیانه افزایش مشاهده شد. منطقه آمریکای لاتین/کارائیب با 31.8 درصد بالاترین درصد کنترلر زن را دارد و پس از آن اروپا با 21.4 درصد قرار دارد.

برابری جنسیتی، یا دسترسی زنان و مردان به فرصت‌های یکسان، در عین احترام به ویژگی‌های آنها، در برنامه‌های حقوق بشر و ارزش‌های سازمان ملل متحد قرار دارد. برابری جنسیتی به بازنمایی برابر جنسیت‌ها می‌پردازد و معیاری برای برابری است. در سال 2022، بر اساس گزارش جهانی شکاف جنسیتی 132 سال دیگر طول می‌کشد تا شکاف جنسیتی جهانی برطرف شود. علاوه بر این، عدم توجه به نابرابری‌های جنسیتی موجود در بخش‌های مختلف می‌تواند تا سال 2030 یک تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهان هزینه داشته باشد.

ایکائو داشبوردهای تحلیلی جدیدی را درباره مشارکت پرسنل هوانوردی زن دارای مجوز در نیروی کار منتشر کرده است و انتظار می‌رود دسترسی کشورها به داده‌های جدید و آگاهی از آنها منجر به اهداف و سیاست‌گذاری آگاه‌تر برای کمک به کاهش جنسیت هوانوردی مهم شود.

برگزاری اجلاس جهانی جنسیت هوانوردی در اسپانیا

داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌های تکمیلی درباره نیروی کار هوانوردی بر اساس جنسیت توسط آژانس هواپیمایی سازمان ملل متحد به‌عنوان بخشی از اجلاس جهانی جنسیت هوانوردی در سال 2023 منتشر خواهد شد که از 5 تا 7 جولای 2023 در مادرید، اسپانیا برگزار می‌شود.

اجلاس جهانی جنسیت هوانوردی  ICAO 2023، به میزبانی دولت اسپانیا، و با همکاری کمیسیون اروپا، زنان سازمان ملل، سازمان بین‌المللی کار و مجمع بین‌المللی حمل‌ونقل، رویدادی کلیدی برای جامعه هوانوردی است تا درباره آنچه وجود دارد و آنچه از نظر فرصت‌هایی برای گسترش مشارکت‌ها، حمایت از تغییر و ترویج اقدامات جسورانه برای دستیابی به پیشرفت سریع به سمت برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در هوانوردی مورد نیاز است، فکر کنند.

اجلاس جهانی جنسیت حمل‌و‌نقل هوایی ایکائو در سال 2023، دولت‌ها، سازمان‌های بین المللی و بین دولتی، سهامداران خصوصی، دانشگاهیان، جوانان و همچنین تأثیرگذاران تغییر را از سراسر جهان به مدت سه روز برای بحث و تبادل نظر فعال، به اشتراک‌گذاری دانش و تبادل درس‌های آموخته‌شده گرد هم می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *