رسانه اقتصاد ترابری ایران

صنایع لوازم و قطعات یدکی

یکشنبه, 19 آذر 1402
تایر
تب‌و‌تاب بازار تایر خوابیده است؛

برشماری دلایل توقف فروش اینترنتی تایر

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با تاکید بر کاهش تقاضای تایر در بازار و تکذیب صف‌های طولانی خرید این محصول، اعلام کرد که کارخانه‌ها سهم خودروسازان را کاهش داده‌اند تا در بازار عرضه بیشتری رخ دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، در چند روز گذشته گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد صف‌های طولانی دریافت تایر منتشر شد و غلامعلی مهدوی، دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی وزارت صمت، علت تشکیل صف‌های خرید لاستیک را بخش‌های اجباری دانست که باید در سامانه جامع تجارت پر شود. همچنین محمود بنانژاد، دبیرکل اتاق اصناف ایران هم استعلامات موجود در سامانه جامع تجارت برای ارائه لاستیک را به مشتری عامل شلوغی صف‌های خرید دانست.

تقاضا کاهش پیدا کرده است

این در حالی است که سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران وجود صف‌های طولانی برای خرید تایر را تکذیب کرد و گفت: «اطلاعات و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که بازار از تب‌وتاب افتاده و حتی تقاضا کاهشی شده است.»

مصطفی تنها درباره سیستم فروش اظهار کرد: «سیستم فروش پابرجا است و تایر در نمایندگی‌ها توزیع می‌شود و هرکسی می‌تواند با اسناد هویتی و مدارک ماشین به نمایندگی‌ها مراجعه کند و تایر را تحویل بگیرد.»

توقف فروش اینترنتی تایر

او با بیان اینکه فروش اینترنتی متوقف شده است درباره علت توقف این شیوه فروش عنوان کرد: «فروش اینترنتی متوقف شده است. زیرساخت‌های این فروش ایراد داشت و همچنین اصناف از این روش فروش گله‌مند بودند زیرا از چرخش پول این روند ناراضی بودند. پیش از این پول را به کارخانه می‌پرداختند و تایر را تحویل می‌گرفتند. تبادل مالی جدید برای آنها مشکل داشت. فعلاً این شیوه فروش معلق شده است که برای چاره‌اندیشی شود.»

کاهش سهم خودروسازان و تعرفه واردات

این مقام صنفی در ادامه با اشاره به عرضه تایر، بیان کرد: «کارخانه‌های مدتی است سهم خودروسازان را کم کرده‌اند و به خودروسازان کمتر تایر می‌دهند که بتوانند سهم بیشتری به بازار عرضه کنند تا بازار از التهاب خارج شود.»

تنها در پایان درباره واردات تایر تصریح کرد: «واردات پابرجا است و طبق تصمیمی که وزارت صمت گرفته و یک ماه پیش اجرا شده، تعرفه واردات تایر کاهش داده شده است. همچنین به خودروسازان اجازه واردات دادند که بتواند بازار متعادل‌تر بشود.» او محل تامین ارز واردات را بانک مرکزی اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *