رسانه اقتصاد ترابری ایران

ترانزیت

یکشنبه, 29 بهمن 1402
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه هم منتقد شد؛

با قوانین موجود «ایران» در ترانزیت دور می‌خورد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با انتقاد از معطلی کالاها هنگام عبور از مرز ایران بیان کرد: «اگر ما بخواهیم به ظرفیت ۶۰ میلیون تن ترانزیت برسیم، با این قوانین ترانزیتی موجود نخواهیم رسید و در آینده نزدیک فرصت ترانزیت کالا از کشورهای آسیای دور به اروپا را از دست خواهیم داد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از ایسنا، مهدی صفری با انتقاد از معطلی کالاها هنگام عبور از مرزهای ایران بیان کرد: «درحال حاضر این قوانین و مشکلات باعث شده کالای کشورهای آسیای مرکزی و روسیه دیگر از طریق ایران ترانزیت نشود و آنها ما را دور بزنند. گوگرد روس‌ها قرار بود از طریق ایران به هند منتقل شود، گوگرد ترکمنستان به جای ایران از طریق دریای خزر به ترکیه منتقل می‌شود. اگر ما بخواهیم به ظرفیت ۶۰ میلیون تن ترانزیت برسیم، با این قوانین ترانزیتی موجود نخواهیم رسید و در آینده نزدیک فرصت ترانزیت کالا از کشورهای آسیای دور به اروپا را از دست خواهیم داد.»

صفری با تاکید بر نقش فاکتور گمرکات در سرعت‌دهی به افزایش درآمدی ترانزیت بیان کرد: «در ۱۰ ماهه امسال حدود ۱۲.۵ میلیون تن کالای ترانزیت جاده‌ای و راه‌آهن داشتیم که امیدواریم تا آخر سال به ۱۴ میلیون تن برسد که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۶۰ درصدی داشته است؛ این رشد در حوزه جاده‌ای ۵۰ ‌درصد و در بخش راه‌آهن ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است.»

او ادامه داد: «پوتین تاکید زیادی بر کریدور شمال – جنوب داشته و گفته است که ماخوشحال هستیم ترانزیت از مسیر ایران از ۲۰ روز به ۱۰ روز رسیده است. اما اکنون ما در تلاش هستیم که این مدت را به سه تا پنج روز به خصوص در راه‌آهن کاهش دهیم.»

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه یکی از مشکلات ما با کشورهای همسایه موضوع ایکس‌ری است، گفت: «پیش از قرار دادن ایکس‌ری، قطری‌ها اجازه ‌نمی‌دادند به دلیل شائبه ورود مواد مخدر ما از طریق بندر دیر کالا به قطر صادر کنیم. همچنین در مرز آستاراچای با قرار دادن دستگاه‌های ایکس‌ری، مشکلات مرتفع شد؛ بنابراین درخواست ما از گمرک این است که هرچه زودتر بتوانیم همه نقاط مرزی را با ایکس‌ری پوشش دهیم.

شکل‌گیری پنجره واحد تجارت فرامرزی با روسیه

صفری خاطرنشان کرد: «در حال حاضر پنجره واحد تجارت فرامرزی ما با چند کشور از جمله روسیه شکل گرفته و ما باید با تمام کشورهای همسایه برای ترانزیت پنجره واحد داشته باشیم در جهت سرعت صادرات، واردات و مسائل ترانزیت. همچنین امیدواریم که گمرک الکترونیک بتواند برقرار شود و با راهداری هماهنگ باشد؛ چراکه هماهنگی نرم‌افزاری گمرک با راهداری کمک می‌کند که معطلی کامیون‌ها در مرز کاهش یابد.»

او با تاکید بر لزوم اتصال الکترونیکی گمرک ایران به چین، بیان کرد: «این اتفاق تا پایان امسال یا سال آینده رخ خواهد داد. چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای بزرگ تجاری ما است و در صورت اتصال گمرک الکترونیک، در در صادرات و واردات، ترانزیت و صدور خدمات فنی مهندسی رشد بالایی خواهیم داشت.»

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: «برای خلق دلار، باید تلاش کنیم جنس وارداتی مورد نیاز را ارزان‌تر به کشور وارد کنیم، مثلاً سال گذشته واردات غلات ما از روسیه، با ۸۵۰ میلیون دلار تفاوت قیمت و حمل‌و‌نقل همراه بود. البته قبول داریم که قوانین ما در این زمینه مانع است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *