رسانه اقتصاد ترابری ایران

گمرک

دوشنبه, 29 آبان 1402
گمرک ایران اعلام کرد:

انجام تشریفات گمرکی کالای همراه مسافر همچنان بدون تغییر

گمرک ایران اعلام کرد: «شرایط واردات کالاهای همراه مسافر در گمرکات تغییری نکرده است و تشریفات گمرکی کالای همراه مسافر و معافیت‌های مرتبط طبق روال قبلی انجام می‌شود.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که درباره کالاهای همراه مسافر ورودی طبق مواد ۱۳۵، ۱۳۶ و ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی اقدام می‌نماید و در هیچ یک از این مواد قانونی، اشاره‌ای به جنسیت یا تاهل و تجرد افراد و همچنین کشور مبدأ نشده است.

درباره پرداخت حقوق ورودی به دلار نیز تاکید می‌شود که طبق مقررات، ارزش‌گذاری کالا با نرخ برابری ارزهای خارجی طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد و وصول حقوق ورودی در گمرک به ریال است.

این گزارش تصریح می کند که طبق ماده ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی کالای همراه مسافر ورودی سالانه تا میزان ۸۰ دلار از پرداخت حقوق ورودی معاف و مازاد بر آن به شرط غیر تجاری بودن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص خواهد بود.

چنانچه کالای همراه مسافر جنبه تجاری نداشته باشد، به استثنای کالاهای ممنوعه پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شود و در صورتی که جنبه تجاری داشته باشد، درباره کالاهای مجاز و مجاز مشروط ترخیص آن از گمرک منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات مربوط به کالای تجاری است.

همچنین گفته می‌شود که گمرک فرودگاه امام به‌عنوان بزرگ‌ترین گمرک هوایی کشور با تلاش شبانه‌روزی در جهت اعمال مقررات و همچنین جلب رضایت مسافران کوشا بوده به طوری که در سال گذشته به تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مسافران محترم ورودی خدمات‌رسانی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *