رسانه اقتصاد ترابری ایران

ترانزیت

چهارشنبه, 12 بهمن 1401
بدون عبور از ایران طراحی شد؛

احداث خط ریلی جدید از خلیج‌فارس به اروپا

احداث خط ریلی جدید خلیج‌فارس به اروپا علاوه بر تثبیت جایگاه ترکیه به‌عنوان حلقه اتصال شرق به غرب، نقش عراق را در تجارت اروپا با جنوب شرقی آسیا بیش از پیش پررنگ می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، مجله Railway Supply نوشت که یک خط ریلی جدید از سمت خلیج‌فارس از طریق عراق به ترکیه و در نهایت اروپا در مرحله برنامه‌ریزی است. این در حال است که عراق در حال تسریع این پروژه است زیرا به خوبی از پتانسیل خود برای ایفای نقش مهم در تجارت با جنوب شرق آگاه است.

رسانه‌های محلی به نقل از یونس الکعبی، مدیر شرکت عمومی ریل گزارش دادند که این پروژه کانال خشک نامیده می‌شود که بندر فاو جنوبی (از سال 2020 در دست ساخت است) را به شمال عراق و ترکیه متصل می‌کند و شامل ساخت خطوط برق جدید به طول 1200 کیلومتر است.

الکعبی افزوده است که این شبکه سپس از طریق ترکیه به شبکه‌های راه‌آهن و جاده در اروپا متصل می‌شود تا تجارت با این کشورها را گسترش دهد.

ترکیه حلق اتصال شرق به غرب شد

ترکیه در حال حاضر موقعیت یک کشور ترانزیتی بزرگ برای حمل‌و‌نقل ریلی از شرق به غرب را به خود اختصاص داده است و نقش مهمی در کریدور میانی ایفا می‌کند. اخیراً شرکت‌های بیشتری بنادر ترکیه را با اتصال ریلی به این بنادر وارد شبکه خود می‌کنند.

تکمیل بندر فاو نیز زیرساخت دیگری را برای جذب کالاهای کشورهای جنوب شرقی ایجاد می‌کند و به این صورت یک هاب برای محموله‌های هند و چین علاوه بر بندرعباس و جبل‌علی در منطقه ایجاد خواهد شد.

به این ترتیب، شرکت ایتالیایی PEG مامور شده است تا مطالعه امکان‌سنجی این خط ریلی را تا قبل از پایان سال 2023 ارائه دهد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که مناقصه احداث خط اول این راه‌آهن در سال میلادی جاری برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *