رسانه اقتصاد ترابری ایران

گردشگری

چهارشنبه, 10 آبان 1402
به‌منظور ارتقای ایمنی و آرامش رانندگان؛

اتحادیه اروپا قوانین رانندگان اتوبوس را تغییر می‌دهد

صنعت گردشگری اتحادیه اروپا از نمایندگان پارلمان اروپا خواست تا قوانین جدیدی را بر اساس پیشنهاد گزارشگر کمیته حمل‌ونقل پارلمان اروپا برای رانندگان اتوبوس تصویب کنند. این قوانین باید زمان رانندگی و استراحت رانندگان را محدود کند تا ایمنی مسافران و رانندگان افزایش یابد. 

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از travel daily news ، کمیته حمل‌ونقل پارلمان اروپا که به‌عنوان کمیته اصلی، مسئول بررسی این پرونده است در تاریخ 16 نوامبر به گزارش خود مبنی بر قوانین جدید برای ایمنی و آرامش رانندگان اتوبوس‌های گردشگری در اروپا، رأی خواهد داد. پس از آن، نمایندگان پارلمان اروپا در ماه دسامبر در صحن علنی پارلمان به این گزارش رأی خواهند داد.

پیش از رأی مهم در کمیته حمل‌ونقل پارلمان اروپا، صنعت گردشگری اروپا از نمایندگان پارلمان اروپا خواست تا از قوانین جدیدی که برای زمان رانندگی و استراحت رانندگان اتوبوس توسط کمیسیون و گزارشگر کمیته حمل‌ونقل ارائه و پیشنهاد شده است، حمایت کنند.

زمان استراحت بیشتر رانندگان اتوبوس برای ایمنی مسافران

اتحادیه اروپا از 3 سال پیش قوانینی را برای رانندگان اتوبوس تصویب کرد؛ اما حالا بنا به تشخیص خود، فهمیده است که این قوانین برای اتوبوس‌های مسافری و گردشگری مناسب نیست.

اوایل امسال، کمیسیون پیشنهادی امیدوارکننده ارائه کرد که از آن زمان توسط گزارشگر کمیته حمل‌ونقل و گردشگری پارلمان اروپا (TRAN) درباره قوانین زمان رانندگی و استراحت برای رانندگان اتوبوس بهبود یافته است.

در نامه‌ای که به تازگی ارسال شد، اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU)، انجمن اروپایی اپراتورهای تور (ETOA)و انجمن اروپایی آژانس‌های مسافرتی و اپراتورهای تور(ECTAA) از اعضای کمیته حمل‌ونقل و گردشگری پارلمان اروپا (TRAN)خواستند تا از پیشنهاد گزارشگر پیشرو حمایت نمایند تا در نتیجه تغییری تأثیرگذار برای بخش گردشگری اتوبوس به ویژه برای رانندگان ایجاد کنند.

ضرورت تعریف قوانین خاص برای رانندگان اتوبوس

رالوکای ماریان، مدیر دفاع از اتحادیه اروپا در اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای(IRU)، گفت: «کمیسیون اتحادیه اروپا در اوایل امسال متوجه شد که قوانین  فعلی رانندگان اتوبوس برای اتوبوس‌های گردشگری و بخش حمل‌ونقل مسافر مناسب نیست.»

ماریان افزود: «با پیشنهاد کمیسیون، می‌توانیم شرایط کاری رانندگان اتوبوس را بهتر کنیم و استرس روزمره آنها را کاهش دهیم.»

این مقام اتحادیه اروپا متذکر شد: «رانندگان اتوبوس باید قوانین خاص خود را داشته باشند‎؛ بنابراین قوانینی که برای رانندگان کامیون در نظر گرفته شده است، نه تنها برای رانندگان اتوبوس مناسب نیست، بلکه بخش گردشگری اروپا را عقب نگه می‌دارد و به اتوبوس‌ها که ایمن‌ترین و سازگارترین وسایل حمل‌ونقل جمعی مسافر با محیط‌زیست هستند، آسیب می‌زند.»

رانندگان اتوبوس گردشگری برای راحتی مسافران خود، سفرهای خود را تنظیم می‌کنند. این یعنی استراحت و توقف‌های بیشتر در طول مسیر و ترکیبی از سفرهای طولانی و کوتاه. به طور متوسط، رانندگان اتوبوس گردشگری روزانه حدود 4.5 تا 5 ساعت رانندگی می‌کنند.

اریک درسین، دبیر کلECTAA گفت: «باید زودتر اقدام کنیم. پرونده رانندگان اتوبوس باید امسال نهایی و حل شود تا قوانین جدید به تصویب برسد. رانندگان اتوبوس باید قوانینی داشته باشند که برای کار آنها مناسب باشد، نه قوانینی که برای همکاران راننده کامیون آنها طراحی شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *