رسانه اقتصاد ترابری ایران

اقتصاد کلان

یکشنبه, 17 اردیبهشت 1402
برای مقابله با نفوذ چین در خاورمیانه برنامه‌ریزی شد؛

آمریکا، عربستان، امارات و هند به دنبال ایجاد شبکه ریلی

انتظار می‌رود که ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و هند یک شبکه زیرساختی را برای اتصال ریلی کشورهای خلیج‌فارس و بقیه کشورهای عربی از طریق ریل و خطوط کشتیرانی ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و هند قصد دارند درباره پروژه زیرساختی احتمالی که کشورهای خلیج‌فارس و بقیه کشورهای عربی را از طریق شبکه راه‌آهن با هند مرتبط می‌کند، گفت‌وگو کنند.

نشریه اکسیوس به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که مشاوران امنیت ملی چهار کشور امروز یکشنبه در نشستی در عربستان سعودی درباره این پروژه بحث می‌کنند.

این دو منبع به آکسیوس گفتند که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در دیدار امروز با همتایان سعودی، اماراتی و هندی خود درباره این پروژه و دیگر مسائل منطقه‌ای با آنها گفت‌وگو می‌کند. این پروژه یکی از ابتکارات اصلی کاخ سفید در خاورمیانه با توجه به نفوذ فزاینده چین در منطقه است، زیرا خاورمیانه بخش مهمی از چشم انداز طرح «کمربند و جاده» چین است.

به گفته این دو منبع، ایده این پروژه در جریان مذاکراتی که در ۱۸ ماه گذشته در مجمعی به نام گروه I2U2 که شامل آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و هند است، شکل گرفت. این مجمع در اواخر سال ۲۰۲۱ تأسیس شد و هدف آن بحث در مورد پروژه‌های زیرساختی راهبردی در خاورمیانه است.

این طرح شامل اتصال کشورهای عربی در شام و خلیج‌فارس از طریق شبکه راه‌آهن است که هند را نیز از طریق بنادر دریایی در خلیج فارس به آن متصل می‌کند.

اکسیوس در پایان تأکید کرد که در حال حاضر تل‌آویو بخشی از این طرح نیست، اما در صورت پیشرفت در تلاش برای عادی‌سازی روابط خود با کشورهای منطقه، ممکن است در آینده به آن بپیوندد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *