رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

چهارشنبه, 2 اسفند 1402
باز هم پای مدیریت راه‌آهن در میان است؛

کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری با عدم افزایش نرخ بلیت قطار

دبیر انجمن حمل‌ونقل ریلی مسافری علت جلوگیری از افزایش قیمت بلیت قطارهای پنج ستاره را عدم اختیار قانونی شورای گفت‌وگو برای این امر دانست و تاکید کرد که باید برای توسعه قطارهای پنج ستاره اقدام کرد.

ابوالقاسم سعیدی، دبیر انجمن حمل‌ونقل ریلی مسافری، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران درباره قیمت بلیت قطارهای پنج ستاره گفت: «این افزایش تصمیم شورای گفت‌وگو در اتاق بازرگانی بوده که در آن جلسه، با مشاهده مستندات متوجه شده‌اند که تعرفه قطارها افزایش پیدا کرده اما تعرفه قطارهای پنج‌ستاره دو سال است که افزایشی نداشته و ثابت مانده است.»

او افزود: «راه‌آهن برای قطارهای پنج‌ستاره اعلام کرده بود متناسب با این افزایش قیمت، باید کیفیت خدمات هم ارتقا پیدا کند و چون خدمات کیفی‌تر نشده بود، افزایش قیمت شامل حال آنها نمی‌شود.»

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه تصویب شورای گفت‌وگو در اتاق، مستند قانونی ندارد، تصریح کرد: «شورای گفت‌وگو اختیار برای تعیین نرخ تعرفه بلیت‌های قطار ندارد. اگر شورای گفت‌وگو این اختیار را داشت دیگر نیازی به ستاد تنظیم بازار نیازی نبود. به همین دلیل است که این افزایش قیمت را راه‌آهن تکذیب کرده است.»

زیرسوال رفتن محدودیت‌های سابق

سعیدی درباره آزاد بودن سابق قیمت بلیت قطارهای پنج ستاره یادآور شد: «قیمت بلیت قطارهای پنج‌ستاره در جهت ارتقای خدمات آزاد  شده بود‎ اما بعداَ محدودیت‌هایی بر این آزادسازی اعمال شد و تصویب شد که قیمت بلیت قطارهای پنج‌ستاره باید حداکثر سه برابر قیمت‌ بلیت‌های چهار ستاره باشد.»

او اعلام کرد که اما با مدیریت اخیر راه‌آهن، این محدودیت هم تشدید شده است و کار را سخت‌تر کرده است.

احتمال کاهش کیفیت وجود ندارد

سعیدی درباره تاثیر این عدم افزایش قیمت بر خدمات عنوان کرد: «احتمال کاهش خدمات قطارها با این عدم افزایش قیمت وجود ندارد. شرکت‌هایی که قطار پنج‌ستاره دارند، برای تامین خدمات تجهیزات و زیرساخت‌هایی فراهم کردند و زیرساخت‌ها را تغییر نمی‌دهند.»

او تاکید کرد که این شرکت‌ها برای خدمات خود، نیروهای ورزیده و آموزش دیده خاصی دارند و نمی‌خواهند این نیروها از دست بدهند.

توجه به توسعه قطارهای پنج ستاره

این مقام صنفی به قیمت تمام شده مسافر برای این قطارها اشاره کرد و گفت: «اگر در حالت زیان نباشند، در حالت تعادل سود و زیان هستند. با این اوضاع دیگر کسی تمایل برای سرمایه‌گذاری ندارد.»

سعیدی ادامه داد: «همچنین با عدم تغییر قیمت، تمایل به سرمایه‌گذاری بیشتر کاهش پیدا می‌کند. مهم‌تر از افزایش قیمت بلیت، تعداد و ظرفیت قطارهای پنج ستاره ما اندک است و سهم ۵ درصدی دارد. با این سهم ۵ درصدی، فقط مسافران ویژه برای این قطارها وجود خواهد داشت.»

او در پایان خاطرنشان کرد که سیاست‌گذاران باید برای توسعه قطارهای پنج ستاره اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *