رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 14 آذر 1399
کشمکش فرودگاهی

چرا با ساخت فرودگاه چابهار مخالفت می‌شود؟

ترابران- یک سال از کلنگ‌زنی فرودگاه چابهار و حدود 6 ماه از آغاز به کار رسمی این پروژه می‌گذرد و هنوز، اما و اگرها درباره آن ادامه دارد. یک روز خبر از پیشرفت پروژه می‌آید و روز دیگر، خبر توقف آن و از شواهد امر پیداست که به دلیل وجود مخالفان جدی، مدافعان و مسئولان ساخت این فرودگاه، کار سختی پیش رو دارند.

مخالفان می‌گویند به جای فرودگاه جدید، مشکلات فرودگاه فعلی را حل کنید، پاسخ موافقان هم این است که چابهار نه‌تنها فرودگاه، که شهر فرودگاهی می‌خواهد تا به عنوان یک شهر لجستیکی، زیرساخت‌های اساسی حمل‌ونقل یعنی ریل، جاده، دریا و فرودگاه را در کنار هم داشته باشد. البته درحال حاضر چابهار نه فرودگاه دارد، نه راه‌آهن و نه جاده‌های مناسب و معلوم نیست فرودگاه باید منتظر زیرساخت‌ها بماند یا زیرساخت‌ها منتظر شهر فرودگاهی.

 چابهار سال‌هاست به نداشتن زیرساخت‌های حمل ونقلی عادت کرده، اما به نظر می‌رسد اتفاقات ماه‌های اخیر موجب شده بار دیگر مسئولان محلی مصرانه به دنبال تکمیل پروژه‌ای باشند که بیش از فرودگاه یا شهر فرودگاهی بودن، اختصاصی بودن آن مهم است تا از وابستگی به فرودگاه‌های در و همسایه خلاصی یابند و مجبور نباشند یک روز صبح، ناگهان به مسافران بگویند: «شرمنده، تا اطلاع ثانوی فرودگاه کنارک تعطیل است. سفرتان را لغو کنید، چون ما خودمان فرودگاه نداریم!…»

چابهار به عنوان منطقه‌ای گردشگرپذیر، سالانه حدود 600 هزار مسافر دارد که با حمل‌ونقل جاده‌ای یا هوایی یا حمل‌ونقل ترکیبی خود را به این بندر می‌رسانند، آن هم در شرایطی که این بندر فرودگاه اختصاصی ندارد و مسافران هوایی باید بعد از نشستن در فرودگاه کنارک، مسیری 45 کیلومتری را با خودرو طی کنند تا به مقصد اصلی یعنی چابهار برسند. طرح ساخت فرودگاه یا آنطور که برخی مسئولان می‌گویند، «شهر فرودگاهی» چابهار، سال‌ها پیش تصویب شده و تنها بندر اقیانوسی ایران، چندین سال است در انتظار یک فرودگاه اختصاصی به سر می‌برد.

البته طرح ساخت فرودگاه جدید در چابهار فقط با هدف حل مشکلات گردشگری نبوده است. ساخت این فرودگاه در واقع بخشی از سند توسعه سواحل مکران است که در دهه 60 تصویب و در دهه 80 بروزرسانی شده و همواره مورد تاکید مسئولان رده بالای نظام بوده است. در واقع فرودگاه، از پایه‌های توسعه هر منطقه‌ای بوده و پای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، دانشگاهیان و گردشگران را به منطقه باز می‌کند و تهیه‌کنندگان نقشه توسعه مکران نیز از این ویژگی فرودگاه غافل نبوده‌اند. در کنار این مساله، سند توسعه استان سیستان و بلوچستان نیز بر ساخت فرودگاه بین‌المللی در منطقه شهری چابهار با مشارکت منطقه آزاد تاکید و این اقدام را در زمره اقدامات اولویت‌دار و محرک توسعه استان عنوان کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد برای ادامه کار ساخت فرودگاه در چابهار، دولتی‌ها و مسئولان پروژه ابتدا باید دل متولیان پایگاه هوایی کنارک را به دست بیاورند، شاهد این ادعا نیز ماجرایی است که اواخر شهریور پیش آمد و اختلاف نظرها در زمینه ساخت فرودگاه چابهار را برملا کرد.

چرا با ساخت فرودگاه چابهار مخالفت می‌شود؟

تعطیلی ناگهانی فرودگاه کنارک

19 شهریور امسال، شرکت فرودگاهی عقاب عسلویه در نامه‌ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد امکان نشست و برخاست هواپیماهای تجاری در این فرودگاه تا اطلاع ثانوی وجود ندارد. علت این کار، «تعمیرات سطوح پروازی و سیستم‌های ناوبری و رفع ایرادات به وجود آمده در بخش‌های سوخت‌رسانی» اعلام شده بود. این تعطیلی که از 20 شهریور آغاز شد و تا 26 شهریور ادامه داشت، لغو پروازها و سرگردانی مسافران در تهران و چابهار را به دنبال داشت و از مسافران خواسته شد در این مدت، به جای فرودگاه کنارک، از فرودگاه ایرانشهر در 300 کیلومتری این شهر استفاده کنند و بعد، در سفر زمینی 3 ساعته خود را به این بندر برسانند.

تعمیرات بهانه بود؟

اگرچه شرکت بهره‌بردار، تعمیرات را علت تعطیلی ناگهانی فرودگاه کنارک اعلام کرده بود، استاندار سیستان و بلوچستان در مصاحبه‌‌ای که 23 شهریور با خبرگزاری صدا و سیما انجام داد و متن آن در سایت استانداری در دسترس است، این تعطیلی را به مخالفت نیروی هوایی با ساخت فرودگاه جدید نسبت داد.

براساس اعلام روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، احمدعلی موهبتی در این مصاحبه اعلام کرد «نیروی هوایی، شرط بازگشایی و فعالیت دوباره فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات ساخت فرودگاه چابهار اعلام کرده است.»

به گفته استاندار سیستان و بلوچستان، ۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار می‌گذرد و نیروی هوایی همواره از ساخت فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده که این امر، موجب عدم توسعه استان و سواحل مکران که همواره مقام معظم رهبری بر توسعه آن تاکید دارند، شده است.

موهبتی گفت: «توصیه من به مسئولان نیروی هوایی این است که از مردم به خاطر این کار عذرخواهی و بدون هیچ قید و شرطی فرودگاه کنارک را راه‌اندازی کنند.»

استاندار سیستان و بلوچستان یادآور شد: در دولت‌های گذشته، بحث ساخت فرودگاه چابهار مطرح و پیگیری شد، اما اجازه ساخت آن به علت اینکه در محدوده پدافندی «دلتا ۲۱» است، به وزارت راه و شهرسازی داده نشد. در حال حاضر با ساخت سایت پتروشیمی، مجموعه فولاد چابهار و بخشی از روستاها که در محدوده این منطقه قرار دارند و شهرک صنعتی چابهار، «دلتا ۲۱» خاصیت خود را از دست داده و جابه‌جا شده است. بر همین اساس، با توجه به پیگیری‌های انجام شده، رئیس‌جمهور در اردیبهشت ٩٣ در نامه‌ای به مقام معظم رهبری، خواستار این شد که بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم شکاری برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاهی، در اختیار دولت قرار گیرد، اما این همکاری توسط نیروی هوایی انجام نشد. در ادامه، دولت تصمیم گرفت فرودگاه جدیدی بسازد که طرح آن، تهیه و در اردیبهشت ۹۵ مجوز ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار توسط کمیته فضایی کشور و سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد، اما باز هم به دلایلی این فرودگاه در آن مقطع ساخته نشد، تا اینکه سال گذشته دوباره مجوز فرودگاه تمدید و عملیات ساخت، در سال جاری آغاز شده است.

چرا با ساخت فرودگاه چابهار مخالفت می‌شود؟

اگرچه استاندار سیستان و بلوچستان تاکید می‌کند که نیروی هوایی، همکاری لازم را در ساخت فرودگاه جدید چابهار نداشته و حتی در این مسیر سنگ‌اندازی هم می‌کند، در سوی دیگر ماجرا روایت متفاوتی وجود دارد که بیانگر همکاری است.

کارشناس امور اراضی و املاک نیروی هوایی در واکنش به این ادعا به ایرنا گفت: «در واگذاری زمین‌های نیروهای مسلح، برابر مصوبات ابلاغی به ارتش، باید معادل ریالی یا زمین معوض دریافت شود، اما نیروی هوایی در ازای واگذاری ۲۵۰ هکتار از زمین‌های پایگاه کنارک از سال ۹۷ تاکنون هیچ‌گونه مابه‌ازایی درخواست نکرده و آن را هدیه‌ای برای رشد و توسعه اقتصادی و محرومیت زدایی منطقه قلمداد کرده است.»

به گفته وی، مسئولان منطقه آزاد چابهار ۲۵۰ هکتار زمین با هدف تامین زیرساخت‌های فرودگاه فعلی دریافت، اما با توجه به آغاز فاز عملیاتی فرودگاه جدید، از انجام تعهداتشان خودداری کرده‌اند که این مساله، منجر به کاهش سطح ایمنی پروازها شده است.

او معتقد است فرودگاه فعلی (کنارک) از زیرساخت‌های لازم برخوردار بوده و با کمتر از 10 درصد هزینه ساخت فرودگاه جدید، امکان بهره‌برداری مورد انتظار منطقه آزاد برای توسعه اقتصادی را دارد.

تداخل پروازی چابهار با کنارک؟

البته پاسخ کارشناس امور اراضی و املاک نیروی هوایی تنها واکنش مسئولان نیروی هوایی به سخنان استاندار سیستان و بلوچستان نبود. آنها خبرنگاران محلی را به بازدید فرودگاه کنارک بردند و نشست خبری گذاشتند تا شفاف‌سازی کنند. فرمانده پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی ارتش در این نشست که اواخر مهر برگزار شد، تاکید کرد که علت بسته شدن فرودگاه کنارک، چیزی جز تعمیرات و رسیدگی به مشکلات نبوده است. او مخالفت نیروی هوایی با ساخت فرودگاه جدید در چابهار را منتفی دانست چراکه ارتش جزئی از توسعه سواحل راهبردی مکران است و نه می‌تواند و نه می‌خواهد که در مسیر ساخت فرودگاه چابهار سنگ‌اندازی کند.

امیر همایون حیدری در این نشست گفت: «در سال 86 شورای عالی امنیت ملی، مصوبه‌ای با عنوان مصوبه 466 به نیروهای مسلح و نیروی هوایی ابلاغ کرد که در آن، همه فرودگاه‌هایی که استفاده صرف نظامی به ویژه در مناطق محروم آنها می‌شد، مکلف شدند خدمات پروازی مسافری ارائه دهند، به شرط آنکه بهره‌‌برداران دولتی از آنها حمایت کنند.»

وی اضافه کرد: «فرودگاه کنارک همزمان با دزفول و جاسک و چند فرودگاه نظامی دیگر از همان سال، امکان نشست و برخاست دائمی پروازهای مسافری را پیدا کرد. از آن سال تاکنون هرچه داشتیم گذاشتیم تا پروازهای مسافری در کنارک برقرار باشد، درحالی که حمایت‌ها در حدی که شورای عالی امنیت ملی تاکید کرده، نبود.»

حیدری درباره تعطیلی یک هفته‌ای فرودگاه کنارک در شهریور گفت: «تاسیسات سوخت‌رسانی ما مشکل جدی پیدا کرد، لایتنینگ باند ما برای پرواز مسافری در شب مناسب نبود و باند به روکش نیاز داشت و چون منابع برای تعمیر و بازسازی نداشتیم، مجبور شدیم فرودگاه را تعطیل کنیم. اکنون هم مشکلات جدی داریم. به عنوان مثال باند اصلا برای پرواز مسافری خوب نیست، هواپیمای مسافری موتورشان نزدیک به زمین است و به دلیل ترک‌های باند، امکان حادثه وجود دارد، همچنین لایتنینگ باند هم مشکل جدی دارد و امکان پرواز در شب نیست.»

چرا با ساخت فرودگاه چابهار مخالفت می‌شود؟

وی با بیان اینکه وعده‌هایی که در زمینه اعتبار به ما دادند، هیچ‌کدام عملی نشده است، تاکید کرد: «همواره به شرکت مالک فرودگاه کمک و زیان‌های سالانه‌اش را جبران می‌کنیم تا بتواند خدمات مسافری ارائه دهد، درحالی که در همان مصوبه 466 تصریح شده که خدمات پروازهای مسافری را باید بهره‌بردار تقبل کند.»

حیدری در پاسخ به ایراد وارد شده به فرودگاه کنارک مبنی بر نظامی بودن و ایجاد محدودیت برای پروازهای مسافری بین‌المللی اظهار کرد: «می‌گویند فرودگاه کنارک نظامی است و امکان پروازهای مسافری ندارد و محدودیت شدید دارد. آیا فرودگاه مهرآباد، شیراز، اصفهان، تبریز و …نظامی نیستند؟ آیا بخش نظامی با مسافری آنها تداخل دارد و اصلا حق دارند در کار هم دخالت کنند؟»

او یادآور شد: «در سال 97 ما 250 هکتار زمین رایگان در اختیار منطقه آزاد گذاشتیم تا ترمینال بسازد، رمپ پروازی ایجاد و استفاده مسافری، اقتصادی و بین‌المللی از آن کند و گفتیم هیچ دخالتی در آن منطقه مسافری نمی‌کنیم. علاوه بر آن برای ساخت شهر فرودگاهی حاضریم بخش شمالی کل پایگاه را در اختیار منطقه آزاد و سازمان هواپیمایی بگذاریم تا در آن کار اقتصادی کنند و اطمینان می‌دهیم هیچ دخالتی نخواهیم کرد و هیچ محدودیتی برای هیچ پروازی نخواهیم داشت.»

فرمانده پایگاه دهم شکاری نیروی هوایی ارتش افزود: «در حال حاضر ترمینال مسافری در دل پایگاه نظامی است و ما خودمان آن را سرپا نگه داشته‌ایم. بیایند یک زمین تحویل بگیرند و خودشان مدیریت کنند، بعد ببیند کسی در کارشان دخالت می‌کند یا خیر؟»

وی ادامه داد: «ساخت فرودگاه جدید، پایگاه دهم شکاری را از حیز انتفاع می‌اندازد، فرودگاه جدید در 30 کیلومتری فرودگاه فعلی است. باند آن دقیقا رو در روی باند و مناطق اطرافش مناطق “چارلی 21” و “چارلی 51” هستند، یعنی مناطقی که جنگنده‌ها در پروازهای مختلف ماموریتی و آموزشی می‌روند. از سوی دیگر اگر فرودگاه جدید ساخته شود، فرودگاه شکاری از حیز انتفاع می‌افتد زیرا جنگنده ما دقیقا همراستا با باند فرودگاه جدید بلند می‌شود و یک دقیقه بعد به فرودگاه می‌رسد، یعنی هیچ کاری نمی‌تواند بکند و ما دیگر نباید اجازه پرواز جنگنده‌ها را بدهیم و باید به فرودگاه جدید کوچ کنیم.»

حیدری با بیان اینکه با ساخت فرودگاه جدید، مشکل فنی داریم، اضافه کرد: «باند فرودگاه در تداخل با باند ماست، محدوده ‌فرودگاه در محدوده نظامی -امنیتی ماست که ‌در دنیا چنین چیزی نادر است. اگر هدف توسعه سواحل مکران است که ارتش هم جزئی از آن است، توسعه باید موجب افزایش قدرت دفاعی شود، نه کاهش آن.»

وی افزود: «با ساخت فرودگاه جدید با هزاران میلیارد تومان باید جایی هم به ما بدهند تا ما بیاییم و مستقر شویم، در صورتی که فرودگاه فعلی در بهترین نقطه ساخته و برای ساخت آن 10 سال مطالعه شده است. بعد از 50 سال از ساخت پایگاه، یک بار در آن سیل نیامده، درحالی که در بخش‌های زیادی از این منطقه سیل آمده است. ما در اسنادمان آرشیو 5 هزار صفحه مطالعه برای ساخت این فرودگاه داریم، در حالی که فرودگاه جدید در دل سیل و آب است و در سیل دی 98 محل ساخت فرودگاه جدید، کاملا زیر آب بود!»

چرا با ساخت فرودگاه چابهار مخالفت می‌شود؟

طرح مساله تداخل فرودگاه‌ها، کارشناسی نیست!

ترابران تلاش کرد واکنش سازمان منطقه آزاد چابهار به ادعاهای مطرح شده در نشست خبری امیر حیدری را جویا شود، اما با وجود پیگیری‌ها و وعده سعید چلندری، معاون حمل‌ونقل این سازمان، پاسخی به پرسش‌های ترابران داده نشد. البته او به ایرنا گفته که طرح موضوع تداخل پروازی پایگاه کنارک و فرودگاه چابهار کارشناسی نیست، زیرا همه مسائل فنی برای جانمایی فرودگاه جدید، بررسی شده و هیچ مشکلی برای پروازهای فرودگاه نظامی کنارک ایجاد نمی‌کند.

چلندری اظهار کرد: «شهر فرودگاهی چابهار از پایگاه نظامی کنارک حدود ۲۵ مایل فاصله دارد و در طرح‌های پروازی ارائه شده که به تایید سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی نیز رسیده، هیچ تداخل پروازی بین این دو فرودگاه ایجاد نخواهد شد. چنانکه در اخذ موافقت اصولی سخت شهر فرودگاهی چابهار، همه این موارد مورد توجه قرار گرفته است.»

وی ادامه داد: «در  TMA(فضای کنترل پروازها) تهران، سه فرودگاه بزرگ امام، مهرآباد و پیام و چندین فرودگاه کوچک مشغول به فعالیت هستند. فرودگاه‌های امام، مهرآباد و پیام که فاصله آنها بین ۷ تا ۱۷ مایل است، پیش از تعطیلی و کم شدن پروازها به دلیل شیوع کرونا، روزانه حدود ۶۵۰ پرواز داشتند. وقتی در این فاصله کوتاه ۳ فرودگاه مشغول فعالیت هستند و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود، پس طرح این موضوع از اساس غیرکارشناسی است که شهر فرودگاهی چابهار با حدود ۲۵ مایل فاصله، پروازهای پایگاه نظامی کنارک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

او به دقت ‌نظرهای فنی و کارشناسی در زمان اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد و گفت: «تداخل‌های پروازی با فرودگاه‌های همجوار یکی از ابعاد مورد توجه در موافقت اصولی است. هنگامی که موافقت اصولی یک فرودگاه و مجوزهای فنی و کارشناسی صادر می‌شود، تمام ابعاد و جوانب ساخت و فعالیت فرودگاه در نظر گرفته می‌شود. یکی از این ابعاد و جوانب فنی، تداخل‌های پروازی با فرودگاه‌های همجوار است. برای این کار، پس از ارائه طرح از سوی مشاوران، کارشناسان سازمان هواپیمایی با استفاده از سیستم‌های شبیه‌ساز فعالیت پروازهای دو فرودگاه را با دقت بسیار بالایی مورد بررسی قرار دادند. علاوه بر این، مطالعات تطبیقی بسیاری درباره فرودگاه‌های مشابه و نزدیک به هم انجام و در نهایت، موافقت فنی و کارشناسی و موافقت اصولی شهر فرودگاهی چابهار صادر شده است.»

به گفته چلندری، در سال ۹۴ مطالعات فرودگاه چابهار به طور کامل انجام و حتی موافقت اصولی آن هم اخذ شد، اما با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‌ها به دلیل استفاده از بودجه دولتی، به دنبال مجوزهای اعتباری بود، روند کار با تاخیر مواجه و موافقت اصولی باطل شد. در ادامه، مطالعات جدید براساس شهر فرودگاهی با لحاظ کردن تمام ابعاد آن انجام شد و سازمان منطقه آزاد چابهار توانست به استناد مواد ۲ و ۵ آئین‌نامه هیات وزیران مصوب سال ۹۲ درباره ساخت، توسعه و بهره‌برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی، ضمن گرفتن موافقت شورای عالی معماری و شهرسازی، موافقت محیط‌‍‌زیست و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری را دریافت کند؛ بنابراین اگر ساخت شهر فرودگاهی چابهار کوچک‌ترین اشکالی از نظر فنی، عملیاتی، شهرسازی و زیست‌محیطی داشت، این مجوزها صادر نمی‌شد.

چرا با ساخت فرودگاه چابهار مخالفت می‌شود؟

کدام مجوز ساخت؟

درحالی که معاون حمل‌ونقل سازمان منطقه آزاد چابهار بر مجوز داشتن ساخت‌وساز فرودگاه چابهار تاکید دارد، در روزهای اخیر سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است مهلت موافقت اصولی فرودگاه چابهار پایان یافته و این فرودگاه مجوز ساخت ندارد!

در بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری آمده است: «درباره فرودگاه جدید چابهار، مطالعات امکان‌سنجی به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه و اول مهر ۱۳۹۸ موافقت اصولی صادر شد، اما در موافقت اصولی اشاره شده که در طول مدت اعتبار موافقت اصولی، متقاضی ملزم به ارائه طرح جامع مدارک و مستندات مربوط به سازمان و رفع معارضان است که تاکنون موفق به رفع معارضان فضای هوایی منطقه ساخت فرودگاه نشده‌اند.»

سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید تاکنون هیچ‌گونه مجوز ساختی برای فرودگاه مذکور صادر نکرده و با وجود مکاتبات متعدد این سازمان مبنی بر لزوم اخذ مجوز ساخت، منطقه آزاد چابهار بدون اخذ تاییدیه از دفاتر تخصصی این سازمان اقدام به ساخت فرودگاه کرده است.

این سازمان می‌افزاید: «با توجه به مدت اعتبار یک‌ساله موافقت اصولی، اعتبار این موافقتنامه، اول مهر ۱۳۹۹ به پایان رسیده و با توجه به مطالب بیان شده، فرودگاه مذکور فاقد هرگونه مجوز معتبری از این سازمان است.»

با این وجود، وزیر راه و شهرسازی که در روزهای اخیر نیز به چابهار سفر کرده بود تا در مراسم ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار- زاهدان شرکت کند و کلنگ‌زنی فرودگاه چابهار در اواسط آذر سال گذشته هم با حضور او انجام شده بود، درباره اختلافات به وجود آمده میان سازمان منطقه آزاد چابهار و نیروی هوایی بر سر ساخت فرودگاه گفت: «این پروژه در فرآیند رسیدگی است و ان‌شاالله به زودی تعیین تکلیف می‌شود. فرودگاه بین‌المللی چابهار که از الزامات توسعه سواحل مکران است و در طرح مصوب توسعه این منطقه هم دیده شده است، مشکلی داشت که در حال بررسی و رفع است. موضوع در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری و نهاد‌های قضایی و در حال پیگیری است.»

بالاخره ساخته شود یا نه؟

با وجود اما و اگرهای نیروی هوایی و با تاکید این نهاد بر اینکه به جای ساخت فرودگاه جدید، باید پایگاه شکاری کنارک از نظر مسافری توسعه یابد و با وجود ابهامی که درباره مجوز داشتن یا نداشتن این فرودگاه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری مطرح شده است، فعالان اقتصادی می‌گویند داشتن یک فرودگاه اختصاصی، به نفع چابهار به عنوان یک بندر استراتژیک و آینده‌دار است.

محمدعلی نشاطی، عضو اتاق بازرگانی زاهدان به ترابران گفت: «بندر چابهار جایگاهی بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت کشور از نظر توسعه اقتصادی و تجاری دارد و هرچه می‌گذرد اهمیت استراتژیک این بندر بیشتر برای مسئولان مشخص می‌شود.»

وی افزود: «کار ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ترازیت چابهار به میلک افعانستان هم در دست اقدام است. در کنار این اقدام‌ها لازم است تکمیل زیرساخت هوایی منطقه نیز از حمایت مسئولان برخوردار شود. به ه رحال رشد و توسعه اقتصادی و تجاری منطقه به صورتی که در برنامه‌های توسعه تاکید شده و مدنظر مسئولان رده بالای کشور است، نیازمند وجود زیرساختی است که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به آسانی بتوانند به چابهار تردد داشته باشند. در واقع فرودگاهی می‌خواهیم که امکان نشست و برخاست پروازهای خارجی در آن فراهم باشد.»

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا به جای ساخت فرودگاه جدید، می‌شود روی توسعه فرودگاه کنارک سرمایه‌گذاری کرد، گفت: «درست است که ساخت فرودگاه جدید در چابهار هزینه‌های زیادی دارد، اما به نفع منطقه آزاد است که فرودگاه اختصاصی خود را داشته باشد، این کار رفت‌وآمد خارجی‌ها را ساده‌تر و آنان را برای حضور در منطقه و سرمایه‌گذاری مشتاق‌تر خواهد کرد.»

نشاطی، دوری چابهار از مرکز کشور و نبود امکانات زیرساختی مانند فرودگاه را از دلایل بی‌میلی سرمایه‌گذاران داخلی و غیربومی‌ها به حضور در این منطقه می‌داند و معتقد است تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی، فرصتی برای جذب سرمایه و حل بخشی از محرومیت‌های آن خواهد بود.

این عضو اتاق بازرگانی زاهدان و برخی دیگر فعالان اقتصادی منطقه تاکید دارند با توجه به مشکلاتی که در فرودگاه نظامی کنارک از نظر بُعد مسافت و قرار داشتن بیرون محدوده منطقه آزاد وجود دارد و محدودیت‌های موجود بر سر نشست و برخاست هواپیماهای خارجی، ساخت فرودگاه جدید چابهار، نه تنها اقدامی مطلوب، بلکه یک الزام است.

جزئیاتی از ساخت فرودگاه چابهار

بنا به اعلام مسئولان منطقه آزاد چابهار، ساخت فرودگاه یا شهر فرودگاهی این بندر از تیر امسال کلید خورده و براساس وعده این سازمان قرار است در مدت یک سال، فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد، این فاز با هزینه منطقه آزاد چابهار اجرایی خواهد شد و برای ساخت باند و عوامل پروازی، حصارکشی و ساخت ساختمان‌ها، قراردادی به ارزش حدود ۴٧٠ میلیارد تومان با یکی از شرکت‌های داخلی بسته شده است. همچنین برای فازهای بعدی، فاینانس 480 میلیون یورویی چینی در نظر گرفته شده است.

براساس اعلام منطقه آزاد چابهار، شهر فرودگاهی قرار است در نزدیک‌ترین مکان به بندر چابهار، خطوط ریلی و مراکز تجاری، در زمینی به مساحت 2 هزار و ۸۱۵ هکتار که از نظر موانع پروازی بی‌خطر است، ساخته شود که در مرحله نخست، حدود ۶۰۰ هکتار آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرار است در فاز نخست، ترمینالی به وسعت ۱۵ هزار متر مربع با ظرفیت یک میلیون مسافر در سال که قابل افزایش به 3 میلیون مسافر است، ساخته شود. گفته می‌شود که در این فرودگاه محدودیتی برای نشستن هواپیماهای پهن‌پیکر تا رده هواپیماهای ۷۴۷ در این فرودگاه وجود نخواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *