رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 18 اردیبهشت 1401

طرح آلمان برای راه‌اندازی «پل غلات» از اوکراین

دولت آلمان قصد دارد با کمک شرکت راه‌آهن DB Cargo با راه‌اندازی یک «پل غلات» راه‌آهن حمل‌و‌نقل غلات را از اوکراین سازماندهی کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از  Railway Supply‏،DB Cargo  قصد دارد به تولید محصولات کشاورزی در اوکراین در طول جنگ کمک کند و به دلیل اینکه بنادر توسط روسیه مسدود شده است، کمبود حمل‌و‌نقل دریایی را با ریل جایگزین کند.

در همین زمینه سخنگوی دویچه بان هم بر این اقدامات مهر تایید زد و گفت که برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

مایکل تئورر، وزیر امور خارجه پارلمانی وزارت حمل‌و‌نقل فدرال، در مصاحبه با Handelsblatt گفت: «به‌عنوان یک کارمند راه‌آهن، من باید از ارسال 20 میلیون تن غلات برای جلوگیری از قحطی جهانی مطمئن شوم.»

او تاکید کرد: «مذاکرات با Ukrzaliznytsia و دیگر خطوط راه‌آهن اروپایی، به ویژه در لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و رومانی ادامه دارد. »

این سیاستمدار با اشاره به اینکه اکنون ما در حال مطالعه چگونگی اجرای پل غلات هستیم، گفت:  صنعت از رقمی بالغ بر 20000 قطار صحبت می‌کند که هر یک از آنها می‌تواند تا 52 کانتینر یا چندین هزار تن بار را حمل کند. این طرح همچنین بخشی از مذاکرات با کمیسیون اروپا و سازمان ملل است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز پیش از این نسبت به خطر قحطی به دلیل حمله روسیه به اوکراین هشدار داده بود.

به اصطلاح پل غلات دو جنبه دارد.  از یک طرف، تحویل از حمل‌و‌نقل دریایی به ریلی هدایت می‌شود و از سوی دیگر، اوکراین کمپین کاشت را آغاز کرده است و به ماشین‌آلات کشاورزی (از قطعات یدکی گرفته تا تراکتورهای جدید)، دروگر غلات و غیره نیاز دارد. تولیدکنندگان در حال تلاش برای تحویل در شرایط فعلی هستند، اما به دلیل ظرفیت محدود اندکی مشکل دارند.

DB Cargo  همچنین پیشنهاد داد تا غلات را از طریق راه‌آهن به بنادر، به عنوان مثال، در دریای آدریاتیک یا در سواحل دریای شمال تحویل دهد. در آنجا غلات را می‌توان بارگیری کرد و با کشتی‌ها به مناطقی که بیشتر به آن نیاز دارند حمل کرد.

DB Cargo  گفته است که اول از همه، ما درباره اتیوپی، لبنان و اندونزی صحبت می‌کنیم که به تامین غلات از اوکراین وابسته هستند.

دولت فدرال آلمان اکنون 430 میلیون یورو برای پاسخ به بحران جهانی گرسنگی تصویب کرده است که شیوه توزیع پول در همین روزها مشخص خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *