رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 17 فروردین 1401

صنعت هوایی ایران در مسیر توسعه فناورانه

با تصویب 4 پروژه ملی طی یک سال گذشته؛ بهره‌گیری از توانمندی‌های دانشی و تخصصی داخلی در صنعت هوایی و هوانوردی افزایش یافت.
به گزارش پایگاه خبری ترابران، 4 پروژه مختلف با حمایت ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری و همراهی نهادهای مرتبط به اجرا درخواهد آمد تا با استفاده از ظرفیت‌ دانش‌بنیان‌ها و متخصصان داخلی، این صنعت روندی رو به رشد را در پیش بگیرد.
ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرد که 4 پروژه‌ای که قرار است با ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اجرا شود، عبارت از «طراحی و ساخت هواپیمای دونفره خورشیدی آفتاب امید»، «طراحی و ساخت بالگرد متوسط صبا 248»، «‌طراحی و ساخت هواپیمای 72 نفره جت» و در آخر «طراحی و توسعه شبه‌ماهواره با استفاده از کاربری پهپاد در مدیریت بحران» است.
پروژه «طراحی و ساخت هواپیمای دونفره خورشیدی آفتاب امید» توسط شرکت هواپیماسازی ایرسا و با حمایت مالی و معنوی معاونت علمی و فناوری قرار است اجرایی شود. بودجه این پروژه مصوب شده است و اجرای آن می‌تواند گامی مثبت برای توسعه هواپیماهای کوچک باشد.
همچنین پروژه «طراحی و ساخت بالگرد متوسط صبا 248 » ا تامین بودجه برای نمونه سازی انجام شده است. رونمایی این محصول انجام شده و برای تولید انبوه آن نیازمند اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری است که در دست اقدام است. یادآور می‌شود که این پروژه کاملا در معاونت علمی و فناوری در حال پیگیری است.
درباره پروژه «طراحی و ساخت هواپیمای 72 نفره جت» باید گفت که این پروژه با توجه به سرمایه گذاری کشور روی هواپیمای 52 نفره (ایران 140) توسط معاونت محصول 72 نفره با موتور جت و با استفاده از همه زیرساخت‌های موجود در کنسرسیومی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و شرکت‌های دانش بنیان که با حمایت معاونت علمی و فناوری ایجاد شده اند، در حال انجام است.
گفتنی است که طراحی مفهومی شبه‌ماهواره با استفاده از کاربری پهپاد در مدیریت بحران» در حال اتمام و در مرحله آماده سازی برای ساخت نمونه اولیه قرار دارد. این پهپاد که مورد نیاز سازمان آتش‌نشانی تهران است کاملا توسط این معاونت در حال پیگیری و نظارت است.
اجرایی شدن این پروژه‌ها نیازمند همکاری و استفاده همه‌جانبه از ابزارها و دارایی‌های تخصصی بخش دولتی و خصوصی است. اتفاقی که می‌تواند ایران را در عرصه هوایی و هوانوردی مستقل و خوداتکا کند و بدون نیاز جدی به بازارهای جهانی به نیازهای خود پاسخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *