رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 6 خرداد 1401
دروئری پیش‌بینی کرد:

تداوم تب‌وتاب افزایش کرایه حمل‌ کانتینری تا سال 2024

موسسه دروئری پیش‌بینی کرده است که افزایش سرسام‌آور کرایه حمل‌ کانتینری می‌تواند تا سال 2024 به حالت عادی برگردد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از پورت تکنولوژی، جیمز کریتسیس، مشاور ارشد دروئری در کنفرانس بنادر بریتانیا که توسط واترفرانت در لندن برگزار شد، گفت: «بر اساس تخمین موسسه دروئری، ممکن است در دهه آینده نرخ حمل‌و‌نقل کانتینری تا 40 درصد کاهش یابد، زیرا نوسانات پیش‌بینی شده در بازار می‌تواند تا سال 2024 تثبیت شود.»

این مشاور خاطرنشان کرد: «شرایط فعلی بازار ممکن است به شرکت‌ها کمک کند تا نرخ‌های بالاتر را حفظ و فرصت‌هایی را برای صادرکنندگان کالا فراهم کنند.»

کرونا نرخ حمل کانتینری را 4 برابر کرد

گفتنی است؛ نرخ حمل‌و‌نقل به‌ویژه در ماه‌های تابستان 2021 به اوج خود رسیده است و به سطوحی بیش از 4 برابر بیشتر از نرخ‌های قبل از همه‌گیری رسیده است.

دروئری گفته است: «در حالی که با کاهش محدودیت‌های COVID-19 در چین نرخ‌ها اندکی کاهش یافته است اما همچنان 3 برابر بیشتر از قبل از همه‌گیری باقی می‌ماند.»

کریتسیس اظهار کرد: «درویری انتظار دارد این کاهش به تدریج ادامه یابد و پیش‌بینی می‌کند تا سال 2024 به حالت عادی بازگردد.»

رئیس اداره بندر والنسیا قبلاً پیش‌بینی کرده بود که نرخ‌ها تا سال 2023 عادی شود.

با نگاهی به موارد منفرد در بازار کانتینر، اروپا متحمل شدیدترین ضربه از همه‌گیری شده است، زیرا انتظار می‌رود خاورمیانه از بالاترین افزایش حجم کانتینر با برآورد 4.1 درصد برخوردار باشد.

افزایش زمان ماندگاری شناورها در بنادر

به گفته دروئری، افزایش 2 رقمی در آمریکا به‌شدت ناشی از ظروف خالی بوده است زیرا امکان افزایش ذخیره‌سازی را فراهم می‌کند و در عین حال به بهره‌وری آسیب می‌رساند.

همچنین زمان ماندگاری شناورها در بندر به دلیل افزایش اندازه بار، عدم قطعیت جریان‌های زنجیره تامین و محدودیت‌های ظرفیت به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. میانگین ماندگاری زمان شناورها در بنادر آمریکای شمالی 3 برابر بیشتر از میانگین 2018-2019 در سال 2021 بوده است.

دروئری گزارش داد کمتر از آمریکای شمالی، اروپا و چین نیز شاهد افزایش زمان ماندگاری شناورها بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، روندهای فعلی در بازار کانتینر چالش برانگیز است. با این حال، حمل‌و‌نقل کانتینری پس از سال‌ها که خطوط برای حفظ سودآوری تلاش می‌کردند، در وضعیت مالی بسیار سالم‌تری قرار می‌گیرد.

کریتسیس درباره روند بازار و پیش‌بینی آینده گفت: «همیشه شوک‌هایی در صنعت وجود خواهد داشت که هم غیرقابل پیش‌بینی هستند و می‌توانند تأثیرات غیرمنتظره‌ای بر صنعت داشته باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *