رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

جمعه, 11 اسفند 1402
کاهش شدید کیفیت سوخت کشتی‌ها؛

تاثیر بحران دریای سرخ به بازار بانکرینگ رسید

انجمن بین‌المللی صنعت بانکرینگ گزارش داده و اعلام کرده است که با توجه به بحران دریای سرخ برخی کشور‌ها انبار‌های ذخیره خود را برای عرضه سوخت گشوده‌اند که برخی از آنها با استاندارد و  کیفیت خوبی عرضه نمی‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از مانا، در این گزارش آمده است که برخی مراکز سوخت‌رسانی به تأمین سوخت کامل کشتی‌ها قادر نیستند و با کمبود عرضه مواجه شده‌اند. تخمین‌های کارشناسان حاکی است بعد از جنگ اسرائیل و فلسطین مصرف سوخت کم سولفور در بسیاری از مسیر‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد بالا رفته است، ضمن اینکه همه ذی‌نفعانی که از سوخت کشتی‌ها بهره برداری می‌کنند حاضر به ارائه آمار‌های دقیق نیستند.

از سوی دیگر موسسه این انجمن اعلام کرد: «با توجه به شرایط فعلی کشور‌ها نمی‌توانند از ذخیره سوخت آمونیاک برای کشتی استفاده کنند، به همین جهت در حال حاضر دخیره تأمین سوخت کشتی به محلی از نگرانی تبدیل شده و دریافت‌کنندگان سوخت نیز از کیفیت پایین سوخت به شدت گله‌مندند.

در ادامه گزارش  آمده است: « مراکز سوخت بسیار کاهش یافته و کمتر شرکتی حاضر می‌شود ریسک عرضه سوخت در منطقه اطراف دریای سرخ را برعهده گیرد، فقط بارج‌های سوخت‌رسانی در اطراف آفریقای جنوبی تقویت می‌شود و هیچ نظارتی بر شیوه استاندارد سوخت و نرخ‌های آن  وجود ندارد. در صورت ادامه این روند ممکن است کشتی‌ها با مشکلات ناشی از استفاده از کیفیت بد سوخت مواجه شوند که چالش جدیدی برای صنعت کشتیرانی خواهد بود.

قیمت‌های سوخت نیز به هیچ عنوان تابع مقررات و شرایط قیمت جهانی  نیست و در مناطق حاشیه‌ای آفریقایی سوخت به هر قیمتی که بارج‌های سیار اعلام می‌کنند، خریداری می‌شود.

مشکلات و چالش‌های بحث سوخت‌رسانی به قدری زیاد است که کمتر شرکتی می‌تواند پاسخگوی مشکلات باشد و کشتی‌ها صرفاً در‌صدد تأمین سوخت برای طی کردن مسافت طولانی هستند و مجبورند به هر قیمتی تن دهند.

در همین حال پایگاه سوخت‌رسانی بندر کیپ تاون درصدد است تا سوخت مورد نیاز کشتی‌ها را تأمین کند، اما تنها پالایشگاه موجود این بندر تحت عنوان آسترون اگرچه میزان عرضه را افزایش داده، اما احتمال می‌رود که به مرور دچار کمبود سوخت شود، زیرا پشتیبانی برای تأمین سوخت به شکل دلخواه ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *