رسانه اقتصاد ترابری ایران

ایمنی

چهارشنبه, 22 آذر 1402
193 کشور به‌دنبال چشم‌اندازی بدون تلفات هوایی؛

برنامه ایمنی هوانوردی جهانی برای کاهش حوادث هوایی

ایکائو با ارائه یک برنامه جامع به نام برنامه ایمنی هوانوردی جهانی (GASP) به کشورهای عضو در زمینه اطمینان از ایمنی مداوم پروازها با هدف کاهش تلفات ناشی از حوادث هوانوردی کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، برنامه ایمنی هوانوردی جهانی، مجموعه‌ای از اقدامات و دستورالعمل‌هایی شامل تقویت مقررات ایمنی، بهبود آموزش و صلاحیت کارکنان و توسعه فناوری‌های جدید ایمنی است که توسط ایکائو برای بهبود ایمنی هوانوردی در سراسر جهان توسعه یافته است.

این برنامه از جانب 193 کشور عضو ایکائو حمایت می‌شود و برای اطمینان از ایمنی پروازها برای مسافران، خدمه و افراد در زمین ضروری است.

برنامه ایمنی هوانوردی جهانی (GASP) یا سند 10004 ایکائو به ترویج اجرای مؤثر و کارآمد برنامه ایمنی هوانوردی کشوری (SSP) کمک می‌کند. این برنامه شامل سیستم نظارت ایمنی کشوری، رویکرد مبتنی بر ریسک در مدیریت ایمنی و رویکرد هماهنگ همکاری میان کشورها، مناطق و صنایع است.

این سند به این ذی‌نفعان امکان می‌دهد تا از رویکردی انعطاف‌پذیر و گام به گام برای توسعه و اجرای برنامه‌های ایمنی هوانوردی منطقه‌ای و ملی، همچنین ابتکارات تقویت ایمنی مرتبط (SEIs) که هدف آن بهبود ایمنی است، استفاده کنند.

علاوه بر این، GASP به کشورهای عضو کمک می‌کند تا ایمنی هوانوردی را بهبود بخشند. این برنامه شامل عناصری مانند: سیستم نظارت ایمنی کشوری، برنامه ایمنی هوانوردی کشوری و رویکرد مبتنی بر ریسک در مدیریت ایمنی است. GASP به کشورهای عضو کمک می‌کند تا الزامات ایمنی مربوط به استانداردها و شیوه‌های توصیه شده را رعایت کنند و همچنین ایمنی را فراتر از سطح حداقلی بهبود بخشند و مسائل سازمانی، خطرات ایمنی عملیاتی و مسائل در حال ظهور را مدیریت و خطرات و کاستی‌های ایمنی و اقدامات را شناسایی کنند.

هدف GASP به‌عنوان یک اولویت کلیدی و مهم در اهداف راهبردی ایکائو، کاهش تلفات ناشی از حوادث هوانوردی است

GASP با هدف پیشرفت ایمنی هوانوردی جهانی، به ارزش‌های زیر پایبند است:

– ایجاد فرهنگ ایمنی مثبت در صنعت هوانوردی.

– تأکید بر مسئولیت بخش هوانوردی در حفظ ایمنی مسافران و کارکنان.

– تقویت همکاری و مشارکت بین سازمان‌ها و افراد در زمینه ایمنی هوانوردی.

– حفاظت از داده‌های ایمنی و اطمینان از محرمانه بودن این اطلاعات حساس.

– تسهیل اشتراک و تبادل اطلاعات ایمنی بین کشورهای مختلف.

– تصمیم‌گیری‌های ایمنی مبتنی بر شواهد و داده‌های واقعی.

– اولویت‌بندی اقدامات برای رفع خطرات ایمنی و چالش‌های سازمانی.

– تخصیص منابع کافی برای شناسایی و ارزیابی خطرات و مقابله با پیامدهای آنها.

– مدیریت مسائل جدید و در حال ظهور در حوزه ایمنی هوانوردی

GASP یک استراتژی در حال تکامل

GASP یک استراتژی جامع برای بهبود ایمنی هوانوردی است که توسط ایکائو توسعه یافته است. این برنامه به‌صورت مداوم با توجه به تغییرات در محیط هوانوردی، بازنگری و به‌روزرسانی می‌شود. نسخه ۲۰۲۳-۲۰۲۵ GASP بر شش هدف اصلی و دسته‌بندی‌های پرخطر رخدادهای جهانی (G-HRCs) متمرکز است. این نسخه همچنین شامل اهداف و اصلاحات جدیدی است که بر اساس بازخورد دریافت شده از کنفرانس سطح بالا در مورد COVID-19 ایجاد شده‌اند.

این نسخه)۲۰۲۳-۲۰۲۵ (GASP به چالش‌های ناشی از رویدادها و اختلالات جهانی در هوانوردی می‌پردازد. این رویدادها که می‌توانند تأثیرات جدی بر ایمنی هوانوردی داشته باشند، به‌دلیل تغییرات سریع خود و چرخه به‌روزرسانی GASP که هر سه سال یک بار است، کاملاً در GASP پوشش داده نشده‌اند؛ بنابراین مهم است که سیستم‌ها و فرآیندهای ایمنی هوانوردی انعطاف‌پذیر باشند تا بتوانند به‌صورت مؤثر به این چالش‌ها پاسخ دهند.

چشم‌اندازی بدون تلفات هوایی

در قلب چشم‌انداز GASP و برنامه توسعه پایدار ۲۰۱۰-۲۰۳۰ سازمان ملل متحد، دستیابی و حفظ هدف ایمنی آرمانی بدون تلفات هوایی در عملیات تجاری تا سال ۲۰۳۰ و پس از آن قرار دارد. GASP با ارائه یک چهارچوب برای کشورها، مناطق و صنعت، قصد دارد با انجام اقدامات زیر، عملکرد و انعطاف پذیری ایمنی بین‌المللی هوانوردی را بهبود بخشد:

– دستیابی به کاهش پیوسته خطرات ایمنی عملیاتی

– تقویت توانایی‌های نظارت ایمنی دولت‌ها

– ترویج اجرای برنامه‌های ایمنی هوانوردی موثر (SSPs)

– افزایش همکاری در سطح منطقه‌ای برای بهبود ایمنی

– گسترش استفاده از برنامه‌های صنعت و شبکه‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات ایمنی

– اطمینان از در دسترس بودن زیرساخت مناسب برای پشتیبانی از عملیات ایمن

نقشه راه ایمنی هوانوردی جهانی

برای کاهش خطر حوادث هواپیمایی منجر به تلفات جانی، کشورها، مناطق و صنعت هوانوردی باید به دسته‌بندی‌های پرخطر رخدادهای جهانی (G-HRCs) رسیدگی و توجه کنند.

این دسته‌بندی‌ها شامل: برخورد با زمین، از دست دادن کنترل پرواز، تصادف هوایی، انحراف از باند فرودگاه و تجاوز به باند فرودگاه می‌شود. این G-HRCs و اقدامات خاص برای رسیدگی به آنها در نقشه راه ایمنی هوانوردی جهانی مشخص شده‌اند. این نقشه راه به‌عنوان یک برنامه عملیاتی برای کمک به جامعه هوانوردی در توسعه و اجرای برنامه‌های ایمنی هوانوردی (SSPs) و برنامه‌های ایمنی ملی (NASPs) عمل می‌کند.

نقشه راه ایمنی هوانوردی جهانی، مجموعه‌ای از اقدامات را برای بهبود ایمنی هوانوردی ارائه می‌دهد. این اقدامات به صورت مجموعه‌های کوچک‌تر به نام «اقدامات بهبود ایمنی» (SEI) دسته‌بندی شده‌اند. هر کدام از آنها اقداماتی است که ذینفعان می‌توانند از آن برای توسعه و اجرای یک برنامه عملیاتی خاص استفاده کنند.

استفاده از نقشه راه ایمنی هوانوردی جهانی باعث تقویت هماهنگی بین کشورها و مناطق می‌شود و از تکرار و ناسازگاری در فعالیت‌های ایمنی جلوگیری می‌کند.

مشارکت کلید موفقیت

نقشه راه ایمنی هوانوردی جهانی یک چهارچوب بین‌المللی است که برای بهبود ایمنی هوانوردی طراحی شده است. این نقشه راه بر همکاری بین دولت‌ها، مناطق و ذی‌نفعان صنعت تأکید دارد. GASP با ارائه یک رویکرد ساختاریافته به برنامه‌ریزی ایمنی، اطمینان حاصل می‌کند که تلاش‌ها برای بهبود ایمنی هوانوردی به طور مداوم و هماهنگ انجام می‌شوند.

این برنامه همچنین یک استراتژی ایمنی جامع را ارائه می‌دهد که بر مدیریت ریسک و پیشرفت‌های مداوم تأکید دارد و شامل اقداماتی برای کاهش خطر وقوع رخدادهای پرخطر در هوانوردی است. همان‌گونه که صنعت هوانوردی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد، GASP نیز باید با آن تکامل یابد.

برنامه ایمنی هوانوردی جهانی به‌عنوان یک ابزار مهم برای دستیابی به هدف صفر تلفات در هوانوردی تجاری عمل می‌کند. این نقشه راه با همکاری بین همه طرف‌های درگیر، به ایجاد یک سیستم ایمنی هوانوردی کارآمد و انعطاف‌پذیر کمک می‌کند.

در نتیجه ایکائو با ارائه این برنامه جامع، به دنبال کاهش خطرات ناشی از حمل و نقل هوایی و در نتیجه بهبود ایمنی پروازها است. این برنامه با همکاری نزدیک دولت‌ها و صنعت، به دنبال ایجاد یک محیط ایمن برای مسافران و خدمه هواپیماها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *