رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت راه و شهرسازی

دوشنبه, 16 بهمن 1402
از محل تهاتر نفت انجام می‌شود؛

انعقاد قرارداد ساخت ۵٠٠ واگن مسافری تا پایان سال

وزیر راه و شهرسازی با این دستور که با هر شرکت توانمند در حوزه ساخت واگن تا پایان سال برای ساخت 500 دستگاه واگن مسافری قرارداد منعقد شود، پول آن را هم بنده تامین می‌کنم،‌ گفت: «اگر قابلیت تهاتر نفتی دارد این اقدام را انجام می‌دهیم، در غیر این صورت واگن‌ها را دولت از آنها خریداری کرده و به سایر شرکت‌ها اجاره می‌دهد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، مهرداد بذرپاش، ‌وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود ۶٨۵ ناوگان نو و بازسازی شده به ارزش بیش از ٣ هزار میلیارد تومان به شبکه ریلی گفت: «هر شرکتی که امکان ساخت واگن مسافری دارد از طریق تهاتر نفت یا سایر روش‌ها برای تامین واگن مسافری، وارد میدان شود.»

او تاکید کرد: «قرارداد تامین ۵۰۰ واگن مسافری از طریق تولید داخل یا واردات تا پایان سال منعقد شود.»

بذرپاش گفت: «چند پروژه بزرگ زیرساختی صنعت ریلی در یک سال گذشته به بهره‌برداری رسید که برخی از آنها سال‌ها سرمایه‌گذاری شده و معطل مانده بود که البته از همه دست‌اندرکاران این پروژه‌ها چه در سال‌های گذشته و چه امروز قدردانی می‌کنیم.»

او با اشاره به اهمیت تکمیل زنجیره‌های کریدوری ریلی برای کل کشور گفت: «پروژه بستان‌آباد به تبریز از دیگر قطعات بزرگ ریلی کشور بود که بعد از سال‌ها به بهره‌برداری رسید و اتفاق بزرگی در غرب کشور رقم زد. این پروژه کارکرد مهمی را در کریدور شرقی_ غربی نیز خواهد داشت.»

بذرپاش پروژه بعدی را خط دوم راه‌آهن اندیمشک به اهواز دانست که در اوایل امسال اجرا شد و گفت: «دو خطه کردن‌ محورهای ریلی هم ظرفیت محور را دو برابر می‌کند و در بخش حمل بار تاثیر به‌سزایی دارد و هم در جابه‌جایی مسافر با کوتاه کردن مسافت و زمان سیر نقش ایفا می‌کند.»

بذرپاش ادامه داد: «راه‌آهن رشت – اقلید – یزد نیز از دیگر پروژه‌های مهم بود که با اهتمام راه‌آهن و سایر بخش‌های مجموعه وزارت راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

وعده بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار به زاهدان تا پایان سال جاری

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: «راه‌آهن چابهار به زاهدان نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و بندر راهبردی چابهار را به منطقه مرکزی کشور متصل می‌کند.»

او با بیان اینکه پروژه شهرکرد به اصفهان نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: «در حوزه زیرساخت و ناوگان ریلی اقدامات مهمی انجام شده و کمیته توسعه ناوگان حمل‌ونقل هم تشکیل دادیم تا به‌ویژه در حوزه مسافری تحول‌آفرینی شود.»

بذرپاش اقدام انجام شده درباره ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید را از دیگر اقدامات خوبی انجام شده دانست و افزود: «در حوزه ناوگان باری کاملا برای واگذاری به شرکت‌های صاحب بار برای سرمایه‌گذاری آمادگی داریم.»

تعداد دیدگاه‌ها: 1

  1. سلام. چند سوال از جناب وزیر :
    1) آیا ماموریت وزارت راه خرید و فروش واگن است؟
    2) آیا ماموریت وزارت راه اجاره دادن واگن است؟
    3) دولت اگر اینقدر ثروتمند است ، چرا برای قطار سریع تهران- مشهد و تهران – اصفهان ملتمس چینی ها میشود برای فاینانس؟ فاینانس که بدون هزینه نیست.
    4) آیا تحقیق کرده اند که علت عدم تمایل شرکت های حمل و نقل به خرید واگن و جابجائی مسافر چیست؟ آیا با اجاره کردن واگن از دولت ، مشکل نرخ برگشت سرمایه گذاری مسافر کشی ریلی حل میشود؟ عدم توجیه اقتصادی مسافر کشی ریلی حل میشود؟
    5) آیا با قیمت بلیطی که سازمان حمایت تعیین میکند و تعزیرات مراقب متخلفین است، مسافر کشی ریلی میصرفد؟
    6) ایشان و همین طور معاون مسافری شرکت راه آهن در آذر ماه امسال صحبت از 1000 دستگاه واگن مسافری کردند. آن عدد 1000 چگونه امروز به 500 دستگاه کاهش پیدا کرد؟
    7) گیرم که پول واگن را بصورت حواله نفت به واگن ساز دادید؛ حواله نفت که برای واگن ساز موارد اولیه و قطعه یدکی و حقوق کارگر و بیمه و مالیات نمیشود. واگن ساز ریال نقد لازم دارد.مگر واگن ساز تاجر نفت است که برود حواله را در بازار بفروشد و به پول نقد تبدیل کند؟ در کدام بازار؟ عملا چه کسی جز دولت میتواند نفت بفروشد؟
    8) اگر واگن ساز نفت را فروخت و دلار گرفت دلار را به چه قیمتی از او میخرید؟ تا آنجا که اطلاع دارم بانک مرکزی قیمت بازار آزاد را قبول ندارد و آنرا غیر قانونی و اختلال در نظام اقتصادی کشور میداند؛ بخصوص برای شرکتی که مستقیم و غیر مستقیم به دولت وصل باشد. چرا واگن ساز باید ضرر ما به التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد را تحمل کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *