رسانه اقتصاد ترابری ایران

صنایع خودروسازی

چهارشنبه, 7 تیر 1402
اموال مالکان و رانندگان کامیون‌های وارداتی دود می‌شود؛

اراده‌ای برای رفع مشکلات واردات کامیون نیست

با وجود اعلام شیوه ثبت سفارش کامیون‌های مستعمل همچنان روند ترخیص و شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی به‌صورت شفاف تعیین تکلیف نشده است. این وضعیت، بیش از آنکه نشانگر ناتوانی مسئولان باشد از نخواستن و نداشتن اراده آنها بری جلوگیری از ضرر و زیان صاحبان کالا حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، بر اساس اطلاعات رسیده به ترابران، در حالی روز گذشته، جلسه‌ای به‌منظور رفع مشکلات ترخیص و شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی با حضور مسئول ارزی سامانه توسعه تجارت و نمایندگانی از سازمان‌های استاندارد، بانک مرکزی، مدیرکل دفتر مقررات و همکاران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سازمان توسعه تجارت برگزار شد که هیچ‌کدام از نمایندگان انجمن صنفی در آن جلسه حضور فعال نداشتند.

بر اساس اظهارات برخی از شاهدان و حاضران، این جلسه با حضور بالغ بر 25 مسئول برای حل بلاتکلیفی 5 هزار و 200 کشنده و کامیون مانده و رسوب‌شده در گمرکات کشور برگزار شده بود که تعدادی از آنها ثبت سفارش داشتند و تعدادی هم به‌دلیل تعلل مسئولان مربوطه همچنان ثبت سفارش ندارند. این در حالی است که امروز بعد از گذشت 2 سال به‌تدریج این دستگاه‌ها متروکه اعلام شده و به سازمان اموال تملیکی برای مزایده منتقل می‌شوند.

گفتنی است که در شهریور ماه سال 1400 نامه‌ای از طرف سازمان راهداری مبنی بر ممنوع بودن واردات بدون ثبت سفارش ماشین جدید منتشر شده بود؛ البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این نامه به همه اعلام نشده بود و برخی از واردکنندگان از انتشار این نامه و وضع چنین شرطی برای واردات آگاه نبودند.

علاوه بر آن، آغاز مشکلات ترخیص و شماره‌گذاری کامیون‌ها و کشنده‌های وارداتی بعد از تفویض اختیار به ستاد سوخت در تاریخ 5 خرداد 1401 تشدید یافته و باتوجه به اینکه ترخیص منوط به ارائه گواهی اسقاط شده، پس از پیگیری‌های صاحبان اموال حتی به خودروهایی که تا قبل از این تاریخ وارد شده بود، شناسه برای ثبت سفارش داده نشده و باز هم ارائه گواهی اسقاط و همچنین قبض انبار به‌عنوان شروط اصلی ترخیص عنوان شده است. این در حالی بود که قبل از آن چنین شروطی اعلام نشده بود و قوانین خلق‌الساعه و تعلل برخی متولیان امر منجر به سرگردانی واردکنندگان شده است.

باتوجه به اینکه امکان ویرایش اطلاعات بدون داشتن شناسه برای ثبت سفارش ممکن نبود، پس از شکایت صاحبان کالا به دیوان، با رأی دیوان برخی از مشکلات رفع شد، هرچند که فرآیند ارائه شناسه یک ماه زمان می‌برد و پس از آن منقضی می‌شد.

همچنین الزام به ارائه اسقاط و پس از آن ارائه قبض انبار برای اجازه ویرایش از جمله سنگ‌اندازی‌های ستاد سوخت بود و مهم‌ترین مشکل واردکنندگان و صاحبان کامیون‌های وارداتی با ستاد سوخت، اعلام نکردن همگانی و به‌موقع مصوبات و دستورالعمل‌های این نهاد بود که متاسفانه باعث متضرر شدن صاحبان کالا شد.

علاوه بر آن یادآور می‌شود که ستاد سوخت از خرداد سال گذشته تعداد بسیار محدودی ثبت سفارش ارائه کرده که شفافیتی درباره اینکه به چه کسانی این ثبت سفارش اختصاص یافته، وجود ندارد و این پرسش را ایجاد می‌کند که اگر ثبت سفارش ممنوع بوده است چرا به برخی از افراد داده شده است؟!

به این ترتیب، ارائه شناسه ثبت سفارش به برخی از واردکنندگان این شائبه را ایجاد می‌کند که اعمال قانون برای همه لازم نبوده و برخی می‌توانند به‌صورت سفارشی از انجام قانون معاف شوند.

150 دستگاه کامیون به سازمان اموال تملیکی معرفی شد

در همین زمینه، یک مسئول آگاه می‌گوید که حتی این جلسه هم برای رفع این بلاتکلیفی و مشکلات صاحبان کالا میسر واقع نشده و باوجود حضور مسئولان امر، همچنان تصمیم قاطع و شفافی برای جلوگیری از ضرر واردکنندگان اتخاذ نشده است.

خاطرنشان می‌سازد؛ همان گونه که تا کنون 150 دستگاه کامیون به‌عنوان اموال متروکه به سازمان اموال تملیکی برای برگزاری مزایده معرفی شده است، ادامه این تعلل‌ها منجر به متروکه اعلام شدن بقیه دستگاه‌های وارداتی می‌شود. به نظر می‌رسد که حل نشدن چنین مشکلی آن‌هم با گذشت حدود 2 سال از تصویب قانون واردات، ربطی به ناتوانی مسئولان ندارد چراکه با وجود ضرر و زیان هنگفت واردکنندگان و صاحبان کامیون‌های وارداتی خواسته برخی افراد حاکم و مسئولان مربوط بر نتوانستن استوار شده است. این در حالی است که گاهی همین یک دستگاه کامیون همه داشته‌های یک راننده است که با خودخواهی‌های مسئولان نقش بر آب و دود در هوا می‌شود.

تعداد دیدگاه‌ها: 2

  1. با سلام
    من ۵۵سال سن دارم ۲۵سال راننده مردم بودم و دیگه نمیتونستم برای مردم رانندگی کنم. منزل و سواری و طلای بچه ها را فروختم و مقداری وام گرفتم و یک کشنده از یک شرکت خریدم. حالا بماند چندین روز طول کشید تا کامیون وارد شود حالا ۵ ماه هست داخل گمرک خاک می‌خورد و باید از جیب هم روزی ۱۷۰ هزار تومان پول پارکینگ گمرک بدم. من چه گناهی دارم اگه دولت نمی‌خواهد ترخیص کند چرا اجازه فعالیت به شرکت‌های واردکننده می‌دهد و اجازه ورود و قبض انبار رو می‌دهد الان خانواده من چکار کنن مستاجر و بیکار شدم و حدود چهار میلیارد سرمایه‌ام خوابیده گمرک و چند وفت دیگه سررسید وام هم می‌رسد. چرا مسئولین اینقدر نسبت به مشکلات رانندگان بی‌تفاوت هستند. هرصبح از خواب بیدار میشم به امید اینکه یه خبر خوب بهم بدن. حاصل چهل سال زندکی و زحمتم داره ازبین میره و بدهکار بانک هم شدم. هی میگن یک هفته دیگه سایت ویرایش ثبت سفارش باز میشه. الان چکار کنیم. خدا ازتون نگذره

  2. سلام وقت بخیر حدود ۳ماه است که منتظر باز شدن ثبت سفارش می باشم وقتی دولت خدمتگذار اعلام می نماید واردات خودرو فرسوده در بوجه سال ۱۴۰۲ اعمال شده است گناه من ودیگران چه بوده بعداز این اعلام رفتم کامیون به جهت شرکت خودم وارد کردم واین دولت فعلا منظر زمان مناسب می باشد که کامیون ها را رسوب وبعد چوب حراج بگذارد این رسم مسلمانی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *