رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

جمعه, 29 دی 1402
حق بیمه از یک دهم به یک درصد ارزش کشتی افزایش یافت؛

اجتناب بیمه‌گرها از پوشش کشتی‌های انگلیس و آمریکا در دریای سرخ

در حالی که پوشش بیمه‌ای کشتی‌ها در دریای سرخ از یک‌دهم درصد به ۱ درصد ارزش کشتی‌ها طی چند هفته گذشته افزایش پیدا کرده است،  شرکت‌های بیمه‌ای از پوشش کشتی‌های انگلیس و آمریکا خودداری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از بلومبرگ، برخی از شرکت‌های بیمه کشتی از پوشش کشتی‌های تجاری ایالات متحده و بریتانیا در برابر خطرات جنگی هنگام حرکت در جنوب دریای سرخ اجتناب می‌کنند، که نشانه دیگری از تاثیر منفی حملات هوایی هفته گذشته این دو کشور به یمن است.

شبه‌نظامیان حوثی در چند روز اخیر حملات خود به کشتی‌های تجاری را افزایش داده‌اند و بدهی خودشان را در پاسخ به حملات هوایی روز جمعه آمریکا و بریتانیا به یمن پس دادند. آنها از روز دوشنبه دو ناو حامل کالا را با موشک هدف قرار داده‌اند، اگرچه هر دو کشتی توانستند به سفرهای خود ادامه دهند.

به گفته مارکوس بیکر، رئیس جهانی حمل‌و‌نقل دریایی و باربری شرکت مارش، بیمه‌گرها به دنبال حذف کشتی‌های مرتبط با ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل در هنگام صدور پوشش بیمه‌ای برای سفر در این مناطق هستند؛ یعنی که آنها دیگر بیمه‌ای به این کشتی‌ها ارائه نمی‌کنند. بیمه‌گرها در حال افزودن بندهایی هستند که نشان می‌دهد آمریکا، بریتانیا یا اسرائیل مشمول بیمه نمی‌شوند. هر کدام از بیمه‌گرها تقریباً چنین عباراتی را در قراردادهای خود می‌گنجانند و بسیاری از آنها کلمات «مالکیت» یا «منافع» را درج می‌کنند.

این آخرین تحولی است که وضعیت امنیتی شکننده در جنوب دریای سرخ را نشان می‌دهد، جایی که نیروهای دریایی غربی هشدار داده‌اند که عبور کشتی‌های تجاری ناامن است. روز سه‌شنبه، کشتی حامل کالای یونانی زوگرافیان در حین حرکت در جنوب آبراه مورد اصابت موشک قرار گرفت. یک روز قبل‌تر هم، یک کشتی باری فله متعلق به ایالات متحده به نام عقاب جبل‌الطارق مورد اصابت قرار گرفت.

بعضی از مالکان برتر کشتی در جهان، سفرهای دریایی خود را در این منطقه متوقف می‌کنند، البته بسیاری از آنها به این کار ادامه می‌دهند. حوثی‌های یمن پس از رگبار حملات آمریکا و انگلیس علیه خودشان گفتند که کشتی‌های آمریکا و بریتانیا اهداف قانونی برای حمله هستند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، شرکت بزرگ نفتی بریتانیا، شل، ترانزیت نفتکش‌ها از منطقه را متوقف کرد. کشتیرانی ژاپنی میتسوی اواس‌کی هم با ناوگانی متشکل از ۸۰۰ کشتی حرکت خود در این آبراهه را متوقف کرد. برخی کشتیرانی‌های دیگر ژاپن هم همین اقدام را انجام داده‌اند.

در حالی که کشتی مورد اصابت در روز دوشنبه یک کشتی متعلق به ایالات متحده بود، مشخص نیست که چرا کشتی حامل محموله یونانی روز سه‌شنبه مورد اصابت قرار گرفت. به نظر می‌رسد، برخی از کشتی‌ها – به‌ویژه دو کشتی حامل نفت روسیه – به اشتباه هدف قرار گرفته‌اند.

اعداد و ارقام خطر جنگ در روزهای اخیر پس از حملات ایالات متحده و بریتانیا افزایش وحشتناکی داشته است، به طوری که پوشش بیمه‌ای از یک دهم به ۱درصد ارزش کشتی‌ها در چند هفته گذشته افزایش پیدا کرده است. به این صورت، برای پوشش بیمه‌ای، یک کشتی به ارزش ۱۰۰میلیون دلار حدود ۱ میلیون دلار هزینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *