رسانه اقتصاد ترابری ایران

پنجشنبه, 23 تیر 1401

آدانی هند برنده مناقصه بندر حیفا شد/ احتمال توقف سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار

همزمان با برگزاری نشست مجازی سران ‎کواد خاورمیانه (آمریکا، اسرائیل، هند و امارات) موسوم به I2U2 خبرها از پیروزی کمپانی هندی آدانی در مناقصه بندر حیفای اسرائیل حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، آدانی با ارائه پیشنهادی ۱.۷ میلیارد دلاری موفق شده تا دو رقیب اسرائیلی خود را در مناقصه کنار بزند.‏ به این ترتیب، شکل شراکت راهبردی هند، امارات و اسرائیل گام مهم دیگری در مسیر پیشبرد پروژه «کریدور عربی- مدیترانه» و احتمالا تشویق دهلی نو به توقف سرمایه‌گذاری‌هایش در بندر ‎چابهار ایران است.

پورت تکنولوژی امروز پنج‌شنبه 23 تیر ماه (14 جولای 2022) اعلام کرد که شرکت اسرائیلی گادوت و بندر آدانی هند برنده مناقصه قرارداد 1.2 میلیارد دلاری بندر حیفا شدند. بر اساس این خبر و گزارش رویترز، وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرده است که این معامله هزینه‌های مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد.

بر اثر معامله هند با اسرائیلی‌ها برهه جدیدی در تاریخ روابط این دو کشور آغاز می‌شود، زیرا بسیاری از سربازان هندی در طول نبرد حیفا در جنگ جهانی اول به‌عنوان بخشی از ارتش بریتانیا و هند قربانی شده بودند.

آدانی و گدوت یکی از سه گروهی بودند که در مناقصه دولتی به مرحله نهایی راه یافتند.

بندر حیفا بزرگ‌ترین بندر از سه بندر بزرگ بین‌المللی اسرائیل است. گفتنی است که در سپتامبر 2021 بنادر آدانی و منطقه ویژه اقتصادی (APSEZ) بندر گنگاورام (GPL) را تصاحب کرد.

I2U2   چیست؟

I2U2  یک مشارکت جدید بین دولت‌های هند، اسرائیل، امارات متحده‌عربی و ایالات متحده است. این نام به حروف اول نام چهار کشور در انگلیسی اشاره دارد.

تحلیلگران می‌گویند که I2U2 تلاش‌های ایالات متحده را برای مهار نفوذ چین در آسیا و خاورمیانه تقویت می‌کند و رهبران خاورمیانه را از تعهد واشنگتن به منطقه مطمئن می‌کند. همچنن این انجمن روابط بهتری بین متحدانش در بخش‌های مختلف جهان برقرار می‌کند.

گفتنی است؛ برای اسرائیل، I2U2 انجمن دیگری است که در آن مخالفت با ایران را تقویت می‌کند. این انجمن همچنین پیمان دیپلماتیک برجسته‌ این کشور را با امارات که در سال 2020 پس از دهه‌ها اختلاف امضا کرده است، تقویت می کند.

دکتر کوجن لیم، نویسنده مقاله اخیر درباره روابط اسرائیل با چین و ایران، گفت: «با تشکیل I2U2، به نظر می‌رسد دولت بایدن در تلاش است تا دو زمینه استراتژیک مجزا یعنی هند و اقیانوس آرام و خاورمیانه را ادغام کند.

لیم افزود: «اسرائیل به دنبال نزدیک شدن به شرکای ایالات متحده در مناطق مختلف است.»

اصلی‌ترین هدف هند از این مشارکت اهداف اقتصادی است. این ابتکار به دهلی اجازه می‌دهد تا پس از امضای یک توافقنامه اقتصادی بزرگ در ماه مارس، روابط تجاری خود را با امارات تقویت کند و به مذاکرات برای توافق تجاری با اسرائیل شتاب بخشد.

برگزاری نخستین نشست I2U2

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه هند (MEA) نارندرا مودی، نخست وزیر روز این کشور امروز، پنجشنبه (14 ژوئیه) به‌همراه سران اسرائیل، امارات و ایالات متحده در نخستین اجلاس مجازی I2U2 شرکت کرد.

این گروه اولین بار در اکتبر سال گذشته توسط یک مقام ارشد آمریکایی اعلام شد که گفت این دیدار در جریان سفر جاری جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده به خاورمیانه از 13 ژوئیه تا 16 جولای برگزار خواهد شد.

شش زمینه همکاری توسط کشورها به‌طور متقابل شناسایی شده است و هدف آن تشویق سرمایه‌گذاری مشترک در آب، انرژی، حمل‌و‌نقل، فضا، سلامت و امنیت غذایی است. این بیانیه مطبوعاتی اضافه کرد که با کمک «سرمایه و تخصص بخش خصوصی»، کشورها به دنبال مدرن‌سازی زیرساخت‌ها، کشف راه‌های توسعه کم کربن برای صنایع، بهبود سلامت عمومی و ترویج توسعه فناوری‌های نوظهور و سبز حیاتی خواهند بود.

این گروه همچنین به تعامل رو به رشد هند با کشورهایی در غرب آسیا از جمله اسرائیل اشاره می‌کند که هند در چند سال اخیر در زمان نخست وزیری مودی روابط نزدیک‌تری با آنها ایجاد کرده است. دو هفته پیش، مودی نیز پس از شرکت در اجلاس G7، بلافاصله پس از سفر ونکایا نایدو، معاون رئیس‌جمهور در ماه می سال جاری، سفری کوتاه به امارات داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *