رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت راه و شهرسازی

سه شنبه, 9 آبان 1402
وزیر راه تداوم توسعه را با کیفیت فعلی قیر غیرممکن دانست؛

آسفالت‌ها با یک باران ترک می‌خورد/ عمر مفید آسفالت افزایش می‌یابد

وزیر راه و شهرسازی در انتقاد از کیفیت قیر مورد استفاده در تولید آسفالت اظهار کرد: «نارضایتی‌هایی درباره کیفیت آسفالت مورد استفاده در پروژه‌ها وجود دارد که برخی از این نارضایتی و انتقادها درست است.»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، مهرداد بذرپاش در پانزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با تاکید در تغییر الگوی ساخت قیر افزود: «باید برای تولید قیر تغییر الگو داشته باشیم. با این کیفیت آسفالت و قیر ادامه مسیر توسعه غیرممکن است. آسفالت‌ها ضخامت زیادی دارند و به همین دلیل قیر زیادی در آنها استفاده می‌شود اما به صورتی هستند که با یک بارندگی ترک می‌خورند.»

او به تردد خودروهای تجاری از جاده‌های اصلی کشور اشاره کرد و آن را یکی از عوامل خرابی آسفالت‌ها برشمرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: «منابع لازم محدود و هزینه آسفالت پروژه‌ها بالا است؛ مثلاً هزینه آسفالت یک پروژه کوچک کمتر از 800 میلیارد تومان نیست. بنابراین هنگامی که کشور با محدودیت منابع مواجه است باید به کیفیت آسفالت‌ها توجه شود تا عمر مفید آنها زیاد شود و رضایت مردم از راه‌ها افزایش یابد.»

قیمت مصالح باید کاهش پیدا کند

وزیر راه و شهرسازی به اظهارات قبلی خود درباره قیمت سیمان و فولاد در بورس اشاره و اظهار کرد: «قیر و آسفالت در را‌هسازی نقش همان فولاد و سیمان در مسکن را ایفا می‌کنند و کاهش قیمت تمام‌شده آنها مهم است؛ اما قیمت تمام‌شده قیر چطور باید کاهش یابد؟»

بذرپاش با اشاره به تاثیر تهیه قیر از محل تهاتر، افزایش کیفیت و آموزش برای کاهش قیمت تمام شده گفت: «در ساده‌ترین سطوح اپراتوری و عملیاتی نیز آموزش لازم است. »

تکذیب اخذ عوارض از بزرگراه‌ها

وزیر راه و شهرسازی درباره اظهارات معاون راهداری سازمان حمل‌و‌نقل جاده‌ای مبنی بر اخذ عوارض از جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها گفت: «فعلا اخذ عوارض از جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها در دستور کار نیست؛ البته قانون به ما اجازه داده در آزادراه‌ها عوارض دریافت کنیم.»

این در حالی است که معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه به دنبال دریافت مصوبه برای اخذ عوارض از جاده‌های کشور هستیم، بیان کرد: «باید از آزادراه‌های اصلی کشور که نقش کریدوری ترانزیتی کشور را دارد، عوارض گرفته شود و راه دیگری برای تامین هزینه حفظ راه‌ها موجود نیست.»

قیر شش هزار برابر شده است

در همین مراسم، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت قیر ۶ هزار برابر شده است، گفت: «قیر کیلویی ۱۵ هزار تومان است که سه برابر قیمت بنزین است؛ بنابراین این اهمیت قیر و ضرورت شیوه درست مصرف را ایجاب می‌کند.»

او با اشاره به افزایش قیمت قیر درباره استفاده از آن در پروژه‌ها گفت: «در پروژه‌ها مصرف قیر رعایت نمی‌شود. بنابراین باید نظارت بر روند مصرف قیر ارتقا پیدا کند. آزمونی برای مهندسین ناظر در پروژه‌ها وجود ندارد و باید به این امر توجه کرد. باید آزمونی از مهندسین ناظر بر پروژه‌ها گرفته شود و سابقه کاری مهندسین باید متناسب با پروژه‌های مربوطه باشد.»

خادمی خاطرنشان کرد: «تا این مدارک و تناسب سابقه کار با پروژه‌ها وجود نداشته باشد کیفیت کار ارتقا پیدا نخواهد کرد.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور به ماشین‌آلات ساخت جاده‌ای اشاره کرد و افزود: «یکی از مشکلات کشور ماشین‌آلات فرسوده راهسازی است که موجب کاهش کیفیت اجرایی پروژه می‌شود. مهندسین مشاور باید به سختی کیفیت ماشین‌آلات را کنترل کنند.»

خادمی کنترل کیفیت را یکی از ضرورت‌های کشور دانست و تصریح کرد: «توجه به کیفیت یکی از ضرورت‌های ملی کشور است که از این طریق از سرمایه‌های ملی کشور محافظت می‌شود.»

عمر مفید آسفالت افزایش می‌یابد

در ادامه این همایش، مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با تاکید بر اینکه افزایش عمر مفید آسفالت مطابق با استاندارد جهانی در برنامه است، گفت: «با افزایش عمر مفید آسفالت باید به سمتی برویم که تضمین کیفیت سرلوحه اقدامات فنی باشد.»

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: «عمر مفید آسفالت در کشور بین ۵ تا ۷ سال است که استاندارد دنیا بیش از ۱۰ سال است که باید تلاش کنیم تا به استاندارد جهانی برسیم.»

او همکاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مناسب عنوان کرد و بر ضرورت بهره‌مندی از روش‌هایی نوین در زمینه نگهداری راه‌ها تاکید کرد.

کیانپور تصریح کرد: «قراردادها باید ضمانت اجرا داشته باشد و این ضمانت‌ها همراه با تضمین کیفیت باشد. با افزایش عمر مفید آسفالت باید به سمتی برویم که تضمین کیفیت سرلوحه اقدامات فنی باشد.»

او گفت: «رعایت قوانین و ضوابطی که در کشور توسط سازمان برنامه‌وبودجه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان استاندارد تدوین می‌شود در صورتی‌که رعایت شود می‌تواند تا ۸۰ درصد مشکلات موجود در راه‌های کشور را برطرف کند.»

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: «اینک ارتباط مناسبی بین صنعت قیر و آسفالت و محققان برقرار شده است. همچنین تلاشی که برای بهسازی قیر و آسفالت در برنامه قرار گرفته است راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود است.»

کیانپور گفت: «در کشور حدود ۶ میلیون تن قیر تولید می‌شود که ۴ میلیون تن از آن  صادر می‌شود و ۲ میلیون تن برای مصارف داخلی است. با توجه به کیفیت بالای تولید قیر ضرورت دارد تا تمرکز روی تولید قیر باشد. »

او افزود: «با توجه به اینکه بخشی از قیرها وارداتی هستند ضرورت دارد تا قیرهای وارداتی که کاهش کیفیت دارند با کیفیت شده و در انجام پروژه‌ها استفاده شوند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *