رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 5 شهریور 1400
در سال ۱۳۹۹ صورت گرفت

واردات بیش‌از ۳۹۰ تن ماسک از چین

ایران در سال گذشته ۶۳ تن ماسک به ارزش ۱.۱ میلیون دلار به ۱۲ کشور صادر و ۴۸۵تن به ارزش ۳۴.۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است؛ این یعنی تراز بازرگانی ایران در صادرات ماسک کسری ۳۳.۷ میلیون دلاری داشته است.

درست در زمانی که سفره‌‌ی پرسود تجارت ماسک در دنیا پهن بود، تیرماه ۱۳۹۹ دولت مصوبه‌ای در خصوص ممنوعیت صادرات ماسک ابلاغ کرد؛ ۹۹درصد صادرات ماسک توسط ایران هم پیش از تاریخ بود اما با وجود این ممنوعیت، در ماه‌های شهریور، مهر، آذر و دی هم چیزی در حدود ۹.۵۶ هزار دلار صادرات ماسک انجام شد.

همه این‌ها در حالی است که میانگین قیمت صادرات ماسک صورت در سال گذشته ۱۸ دلار به ازای هر کیلوگرم بوده است که ۵۹ برابر میانگین قیمت صادرات بدون نفت خام ایران است و از سوی دیگر میانگین قیمت واردات ماسک صورت در سال گذشته حدود۷۲ دلار به ازای هرکیلو و ۴ برابر میانگین صادرات این کالا بوده است.

مقصد صادرات ماسک کدام کشورها بود؟

ایران در سال ۱۳۹۹ و پیش از ممنوع شدن صادرات این کالا، به ۱۲ کشور ماسک صورت صادر کرد که کویت و عراق به ترتیب با خرید ۱۳.۸۲ و ۳۸.۹۰ تن از ماسک تولید شده در ایران، ۸۲درصد از این صادرات را به خود اختصاص دادند. برخی کشورهای دیگر مانند افغانستان، عمان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان و ایتالیا هم جزو مبادی واردات و هم در فهرست مقاصد صادراتی ایران برای کالای ماسک صورت قرار گرفتند.

چین، ۳۹۰ تن ماسک به ایران وارد کرد

جای تعجبی ندارد اگر بفهمیم در سال گذشته چین در صدر واردات ماسک به ایران قرار داشته است. این کشور در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۹۰ تن ماسک به ایران وارد کرد و آن را به قیمت ۲۷ میلیون و ۵۹۱هزار دلار به ایران فروخت.

چین هرچند در صدر لیست قرار دارد اما تنها وارد کننده نیست. امارات، ارمنستان و ۱۱ کشور دیگر در سال گذشته منبع وارکننده ماسک به ایران بودند که این واردات برای کشور چیزی بیش از هفت میلیون دلار آب خورده است.

جالب اینکه تا پایان آبان ماه، فقط چهار کشور چین، امارات، هنگ‌کنگ و افغانستان جزء صادرکنندگان ماسک به ایران بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *