رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 7 خرداد 1401

مشخصات برجسته خط 11 مترو چیست؟

خط ۱۱ مترو با گذر از 6 منطقه پایتخت، عملا بخش قابل توجهی از نیازهای حمل‌و‌نقلی مناطق جنوب، جنوب غرب و غرب تهران را پوشش می‌دهد و پای شبکه مترو را به شکلی پررنگ به این محدوده‌ها باز خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) يكي از خطوط جدیدی که اجرای آن در طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک پایتخت تكليف شده است، خط ۱۱ است؛ خطی به طول ۳۲ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه که از سه‌راه ورامین آغاز و تا محدوده کوهک ادامه خواهد یافت. خط ۱۱ به دليل برخورداری از 7 ایستگاه تبادلی با سایر خطوط مترو، به یکی از خط‌های مهم و پرمسافر اين شبکه تبدیل خواهد شد.

آرش خدابخش، مدير مطالعات خطوط جديد در شركت مترو تهران، گفت: «خط ۱۱ مترو غیر از تاثیرگذاری قابل توجه بر معادلات حمل‌و‌نقلی پهنه جنوب غرب پایتخت، به لحاظ جاذبه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز یکی از خطوط جذاب به شمار می‌آید چراکه امکان احداث 30 مجتمع ايستگاهی به‌منظور کمک به هزینه‌های اجرای طرح در طول خط شناسایی شده است.»

این خط در مناطق ۱۶، 17، 18، 19، ۲۰ و ۲۱ ايستگاه داشته و از ايستگاه تبادلی با اکثر قریب به اتفاق سایر خطوط ساخته شده و در دست احداث برخوردار خواهد بود. ضمن اينکه بهره‌برداری از آن به کاهش ترافیک خط ۵ و مسافرانی که از استان البرز به سمت تهران (و بالعکس) تردد دارند، کمک می‌کند.

خدابخش با اشاره به  عبور خط ۱۱ از زیر محور‌های شریانی مهم تهران اظهار کرد: «قاعدتا استفاده شهروندان از ايستگاه‌های مترو در این خط و جایگزینی اين وسیله حمل‌و‌نقلی پاک، ایمن و ارزان به‌جای وسایل نقلیه شخصی، می‌تواند بار ترافیک در بزرگراه‌های شهیدرجایی، آزادگان، شهید کاظمی، آیت ا… سعیدی، شهید لشکری، شهید فهمیده، جاده تهران-ورامين، فتح و شهید چراغی را کاهش دهد.»

مدير مطالعات خطوط جدید در شرکت مترو تهران افزود: «اولویت نخست شروع عملیات اجرایی خط ۱۱ به بخش ایستگاه چیتگر تا ایستگاه عبدل آباد مربوط می‌شود که اخیرا تفاهمنامه‌ای هم با بخش خصوصی درباره احداث آن منعقد شده است. در نهایت ساخت مسیر و ایستگاه‌های خط مذكور به ايجاد رينگ راه‌آهن ريلي زیرزمینی در بخش مهمی از شهر منجر خواهد شد که اتصال آن به سایر خطوط شبکه، تحولی محسوس در معادلات ترافيكی منطقه جنوب غرب پايتخت ايجاد خواهد كرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *