رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

یکشنبه, 14 آبان 1402
سهم‌گیری کشورها از جت‌های نو؛

تحویل 8500 جت تجاری جدید تا 10 سال آینده

بر اساس پیش‌بینی شرکت Honeywell از سی‌و‌دومین گزارش سالانه چشم‌انداز جهانی صنعت حمل‌و‌نقل هوایی تجاری از سال 2024 تا 2033، 8500 جت تجاری جدید به ارزش 278 میلیارد دلار تحویل ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی تجاری داده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از PR Newswire، شرکت Honeywell (شرکت پیشرو در زمینه فناوری‌های هوانوردی) معتقد است که عوامل مختلفی مانند رشد اقتصادی، افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی، پیشرفت‌های فنی در طراحی و ساخت جت‌های تجاری موجب شده است که پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم تقاضا و افزایش آن برای جت‌های تجاری جدید در سال‌های آینده باشد.

سی‌ودومین پیش‌بینی گزارش سالانه چشم‌انداز جهانی صنعت حمل‌و‌نقل هوایی تجاری نشان می‌دهد که در دهه آینده، 8500 جت تجاری جدید به ارزش 278 میلیارد دلار تحویل داده خواهد شد.

همچنین برای سومین سال متوالی برنامه‌های گسترش ناوگان افزایش یافته است که نشان‌دهنده تقویت تقاضا برای جت‌های تجاری جدید است. این تقاضا از سوی طیف گسترده‌ای از کاربران، از جمله شرکت‌ها، افراد سرشناس و ثروتمند و دولت‌ها ثبت شده است.

مالکان و اپراتورهای جت‌های تجاری نیز علاقه بیشتری به کاهش انتشارات کربنی از خود نشان می‌دهند. این امر به دلیل نگرانی‌های فزاینده درباره تغییرات آب‌و‌هوایی است. شرکت‌های تولیدکننده جت‌های تجاری در حال توسعه فناوری‌هایی هستند که می‌تواند بهره‌وری سوخت و کاهش انتشارات کربنی را بهبود بخشد. کاربران جدید در صنعت هوانوردی تجاری نیز تقاضا را افزایش داده‌اند. این امر به دلیل رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور مانند چین و هند است.

امسال، مالکان و اپراتورهای هوانوردی تجاری مورد بررسی، برنامه‌های خرید جت جدید پنج ساله بالاتری را گزارش کردند که نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش یافته است. با این حال، نرخ‌های گسترش ناوگان در نظرسنجی سال 2023 در مقایسه با میانگین دهه قبل از 2020 تقریباً سه برابر شده است.

همچنین داده‌های جمع‌آوری شده در نظرسنجی مورد بررسی توسط پاسخ‌دهندگان با آنچه تولیدکنندگان تجهیزات اصلی هواپیما، قطعات هواپیما و تجهیزات هواپیمایی (OEMها) مثل بوئینگ و ایرباس (که مسئول طراحی، تولید و پشتیبانی از هواپیما و تجهیزات هواپیمایی هستند) در سه ماهه دوم سال 2023 به سرمایه‌گذاران گزارش کردند، همخوانی دارد.

از سوی دیگر افزایش سرعت تحویل در نیمه اول سال 2023، که بیشتر در پی تلاش‌های صنعت برای افزایش تولید در پاسخ به رکوردهای بالای موجودی است، مطابقت دارد.

گفتنی است؛ این پیش‌بینی‌ها مطابق با پیش‌بینی سال گذشته است، اما اپراتورهای هوانوردی تجاری امسال برنامه‌های خرید جت جدید پنج ساله بالاتری را گزارش کرده‌اند. نرخ‌های گسترش ناوگان نیز در سال 2023 در مقایسه با دهه گذشته تقریباً سه برابر شده است. این امر نشان می‌دهد که تقاضا برای جت‌های تجاری قوی است و تولیدکنندگان در تلاش هستند تا به این تقاضا پاسخ دهند.

هوانوردی تجاری بر مدار رونق

هیث پاتریک، رئیس بخش آمریکای شمالی خدمات پس از فروش شرکت تولید و خدمات هواپیماییHoneywell Aerospace گفت: «صنعت هوانوردی تجاری در حال رونق و رشد است. اپراتورها با برنامه‌هایی برای خرید جت‌های جدید و گسترش ناوگان خود با سرعتی سریع‌تر از هر زمان دیگری در دهه گذشته، اعتماد به نفس خود را نشان می‌دهند.»

او در ادامه افزود: «این رشد‌ به‌ویژه در میان اپراتورهای کوچک (از اعلامیه‌های اخیرشان)، قابل توجه است که قصد خرید چند صد جت جدید، از جمله جت‌های میان رده و فوق میان رده مجهز به موتورهای Honeywell HTF را دارند که ما هم برای آن هیجان‌زده هستیم.»

گفتنی است؛ اپراتورهای کوچک به شرکت‌هایی گفته می‌شود که هواپیماهای جت تجاری را به‌صورت جزئی به فروش می‌رسانند. این به آن معناست که خریداران می‌توانند مالک بخشی از یک هواپیما باشند و از آن برای مقاصد تجاری یا شخصی استفاده کنند.

این مقام شرکت هانیول اظهار کرد: «همچنین یک تغییر مثبت به سمت ثبات وجود دارد؛ زیرا اپراتورها مشتاق کاهش انتشارات کربنی هستند. علاوه بر این، کاربران جدید در هوانوردی تجاری طی 10 سال آینده تقاضای خود را با 500 هواپیما و 6 درصد پرواز بیشتر افزایش داده‌اند.»

رئیس بخش آمریکای شمالی خدمات پس از فروش شرکت تولید و خدمات هواپیماییHoneywell Aerospace در پایان خاطرنشان ساخت: «این روند، به همراه افزایش دو رقمی موردانتظار در تحویل موتورهای توربوفن در سال‌های 2023 و 2024، نشان‌دهنده تعهد صنعت ما برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد است.»

یافته‌های کلیدی در گزارش چشم‌انداز حمل‌و‌نقل هوایی تجاری جهانی هانیول 2023 به شرح زیر است:

  • انتظار می‌رود تحویل جت‌های تجاری جدید در سال 2024 نسبت به سال 2023، 10درصد افزایش یابد. همین‌طور پیش‌بینی می‌شود هزینه‌ها 13 درصد افزایش پیدا کند.
  • برنامه‌های خرید پنج ساله برای جت‌های تجاری جدید نسبت به نظرسنجی سال گذشته 2 درصد افزایش یافته است. این رقم از سطح سال 2019 فراتر می‌رود و معادل 19 درصد از ناوگان فعلی است.
  • افزودن ناوگان برای سومین سال متوالی افزایش یافته و به بیش از 3 درصد رسیده است.
  • پیش‌بینی می‌شود تحویل جت‌های جدید و هزینه‌ها در دهه آینده با متوسط ​​نرخ سالانه، 2 درصد رشد کند که مطابق با رشد اقتصادی بلندمدت پیش‌بینی شده در سراسر جهان است.
  • نزدیک به دو سوم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی انتظار دارند که در سال 2024 نسبت به سال 2023 پروازهای مشابهی داشته باشند. 29 درصد انتظار دارند که پروازهای بیشتری داشته باشند و فقط 7 درصد پروازهای کمتری را انتظار می‌کشند.
  • پیش‌بینی می‌شود هواپیماهای بزرگ، دوربرد و بسیار دوربرد در پنج سال آینده حدود 69 درصد از کل هزینه‌های جت‌های تجاری جدید را به خود اختصاص دهند.
  • 4 درصد از اپراتورهای مورد بررسی در این نظرسنجی، قصد دارند یک هواپیما را بدون جایگزین واگذار کنند که دو برابر نرخ سال 2022 است. اکثر آنها بازنشستگی یا فوت مالک هواپیما را دلیل این امر ذکر کردند.
پایداری در هوانوردی تجاری

در سال‌های اخیر، پایداری به یکی از اولویت‌های اصلی صنعت هوانوردی تبدیل شده است. شرکت هانیول، یکی از رهبران پیشرو در این صنعت، متعهد شده است تا سال 2035 به خنثی‌سازی کربن در عملیات و امکانات خود برسد و با ارائه راه‌حل‌های نوآورانه، پایداری هوانوردی تجاری را به پیش ببرد.

نظرسنجی امسال برای سومین سال متوالی، به بررسی برنامه‌های اپراتورها برای کاهش کربن‌زدایی و ردپای آن در طول عملیات پرداخته است.

بر اساس نظرسنجی اخیر هانیول، تقریباً 60 درصد از اپراتورهای جت‌های تجاری در حال حاضر حداقل یک روش برای کاهش ردپای کربن یا کربن‌زدایی را اجرا می‌کنند که 10درصد نسبت به نظرسنجی سال گذشته افزایش یافته است. پرکاربردترین و متداول‌ترین روش‌های فعلی کربن‌زدایی، کاهش سفرهای جت شخصی به نفع پروازهای تجاری (31 درصد) و پس از آن کاهش سرعت‌های کروز (18 درصد) است.

67 درصد از اپراتورها نیز قصد دارند در آینده از روش‌های عملیات سازگارتر با محیط‌زیست پیروی کنند یا آنها را افزایش دهند. به گفته 40 درصد نیز سوخت هواپیمای پایدار (SAF) به‌عنوان متداول‌ترین راه برای دستیابی به این هدف ذکر شده است.

همچنین، این نظرسنجی از 33 درصد باقی‌مانده اپراتورها پرسید که چه چیزی آنها را برای اتخاذ روش‌های پایدار در آینده ترغیب می‌کند؟ 65درصد از این اپراتورها در پاسخ گفتند که مشوق‌های اقتصادی مانند مزایای مالیاتی یا صرفه‌جویی در هزینه‌های عملیاتی آنها را ترغیب می‌کند. 44 درصد باقی مانده نیز گفتند که مقررات دولتی آنها را تشویق می کند.

در مجموع، این نظرسنجی نشان می‌دهد که صنعت هوانوردی تجاری در مسیر درستی برای دستیابی به آینده‌ای پایدارتر قرار دارد. با همکاری اپراتورها، سازندگان هواپیما و دولت‌ها، می‌توانیم ردپای محیطی هوانوردی تجاری را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

تقسیم‌بندی منطقه‌ای و هواپیماهای دست دوم

آمریکای شمالی: ناوگان آمریکای شمالی 64 درصد از تحویل جت‌های نو در پنج سال آینده را تشکیل می‌دهد. سهم امسال با سال گذشته برابر است و به احتمال زیاد به دلیل این است که 90 درصد از پاسخ‌دهندگان آمریکای شمالی معتقدند که شرایط اقتصادی دست‌کم در سطح فعلی باقی خواهد ماند یا بهبود خواهد یافت. این باعث می‌شود آمریکای شمالی خوش‌بین‌ترین منطقه در سال 2023 باشد.

اروپا: اپراتورهای اروپایی 14درصد از سهم تحویل‌گیرندگان جت‌های نو در پنج سال آینده را تشکیل خواهند داد که یک درصد کمتر از سهم سال گذشته و ناشی از عدم اطمینان اقتصادی و تمرکز شدید بر پایداری در این قاره است.

آمریکای لاتین: اپراتورها در منطقه آمریکای لاتین 5 درصد از سهم تحویل‌گیرندگان جهانی را در پنج سال آینده تشکیل خواهند داد که 2 درصد کمتر از سهم سال 2022 است. طبق گزارش تقریباً 70 درصد از اپراتورهای آمریکای لاتین، شرایط اقتصادی محلی در آینده نزدیک ثابت خواهد ماند یا کاهش خواهد یافت که آن را به بدبین‌ترین منطقه تبدیل می‌کند.

آسیا و اقیانوسیه: این منطقه در پنج سال آینده 11 درصد از تقاضای جت‌های نو را تشکیل خواهد داد که یک درصد بیشتر از سال گذشته است. اپراتورهای این منطقه پس از خاورمیانه، دومین رشد در استفاده از هواپیماهای تجاری را در سال 2023 تجربه کرده‌اند.

خاورمیانه و آفریقا: ناوگان این منطقه 6 درصد از تحویل جت‌های نو در پنج سال آینده را تشکیل خواهد داد که 2 درصد بیشتر از سهم سال گذشته است. همچنین این منطقه بیشترین رشد را در پروازهای تجاری در سال 2023 داشته است.

هواپیماهای دست‌دوم: برنامه‌های خرید پنج ساله برای جت‌های دست دوم در مجموع 27 درصد از ناوگان فعلی را تشکیل می‌دهد که فقط یک درصد کمتر از نتایج سال گذشته است. پس از تقاضای رکوردشکن برای جت‌های دست دوم در دو سال گذشته، سال 2023 شاهد افزایش جزئی در موجودی جت‌های موجود برای فروش خواهد بود. هواپیماهای دست دوم یا کارکرده (preowned aircraft) به آن دسته از هواپیماهایی گفته می‌شود که قبلاً توسط یک مالک دیگر استفاده شده‌اند و اکنون برای فروش یا اجاره در دسترس هستند.

در صنعت هوانوردی، هواپیماهای دست دوم اغلب به‌عنوان یک گزینه مقرون به صرفه برای خرید یا اجاره هواپیمای تجاری در نظر گرفته می‌شوند. این هواپیماها معمولاً نسبت به هواپیماهای نو هزینه کمتری دارند و می‌توانند گزینه مناسبی برای افراد یا شرکت‌هایی باشند که بودجه محدودی دارند.

به‌روزرسانی در مورد کاربران جدید هواپیمایی تجاری و خصوصی

صنعت هوانوردی تجاری پس از شیوع کرونا، شاهد افزایش چشمگیر تعداد کاربران و خریداران جدید هواپیمای خصوصی بود. این روند در برخی مقاطع سال 2022، فعالیت پروازی را به سطوحی رساند که از سال 2007 دیده نشده بود. با این حال، در سال 2023، فعالیت پروازی جهانی کاهش یافت و انتظار می‌رود حدود 4 درصد کمتر از سال2022 باشد. این کاهش به عواملی مانند تورم و از سرگیری پروازهای تجاری در مسیرهای کلیدی نسبت داده می‌شود.

علاوه بر این، سفارش‌های جدید برای جت‌ها کاهش یافته است؛ زیرا سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) روی افزایش تولید برای پاسخگویی به تقاضای فعلی با افزایش قابل توجه نرخ تولید طی چند سال آینده تمرکز می‌کنند. انتظار می‌رود فعالیت پروازی در سال 2024 تثبیت شود و در سال 2025 با سرعت گرفتن روند عرضه اولیه سهام (IPO)، بهبود اقتصاد، سود شرکت‌ها و کاهش نرخ تورم، به رشد خود بازگردد.

در نتیجه، ما در سال 2024 قادر خواهیم بود تعیین کنیم که چه تعداد از کاربران و خریداران جدید در بخش هوانوردی تجاری باقی مانده‌اند و تأثیر بلندمدت آنها را ارزیابی کنیم.

فعالیت پروازی در سال 2023 همچنان بالاتر از سطوح سال 2019

500 بیزجت (جتهای تجاری کوچک) اضافی: پیش ازCOVID، پیش‌بینی تحویل جت نو بلندمدت برای دوره 2024-2033 کمی بیش از 8000 هواپیما بود، در حالی که آخرین چشم‌انداز سالانه 32 هانیول، 8500 فروند هواپیما را پیش‌بینی می‌کند. این یعنی که 500 فروند هواپیمای تجاری(جت‌های بیزنس) جدید، بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، تحویل داده خواهد شد.

6درصد فعالیت پروازی بیشتر: انتظار می‌رود فعالیت پروازی در سال 2023 همچنان حداقل 10 درصد بالاتر از سطوح سال 2019 باشد. اگر فرض کنیم نرخ رشد سالانه متوسط ​​تاریخی 1 تا 2 درصد را داشته باشیم، می‌توان پیش‌بینی کرد که فعالیت پروازی در سال 2023، 2 تا 6 درصد بالاتر از جایی خواهد بود که صنعت در صورت عدم تأثیر COVID می‌بود.

تأثیرگذاری بر تصمیمات تجاری

چشم‌انداز هوانوردی تجاری جهانی، نگرانی‌های اپراتورهای فعلی را منعکس می‌کند. بر این اساس، هانیول نیز با انجام نظرسنجی از این اپراتورها، چشم‌انداز این صنعت را در سطح جهانی پیش‌بینی می‌کند. این نظرسنجی به هانیول کمک می‌کند تا روندهای بلندمدت را شناسایی کند و از آنها در فرآیند تصمیم‌گیری محصول خود استفاده کند.

همچنین نتایج این داده‌ها به هانیول کمک کرده است تا فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های پایدار، گسترش پیشنهادهای پیشرانه، توسعه محصولات ایمنی نوآورانه و خدمات ارتقا، شناسایی کرده و امکانات اتصال هواپیما را بهبود ببخشد.

این نظرسنجی به هانیول کمک می‌کند تا ضمن توسعه محصولات و خدمات خود و اتخاذ تصمیمات بهتری در مورد آنها مطابق با نیازهای بازار، در بخش‌های نوظهور صنعت هوانوردی تجاری نیز حضور داشته باشد و در نتیجه رشد کند.

روش پیش‌بینی هانیول

روش پیش‌بینی هانیول بر اساس منابع متعددی از جمله تجزیه و تحلیل‌های کلان اقتصادی، برنامه‌های تولید و توسعه سازندگان تجهیزات اصلی که با شرکت به اشتراک گذاشته می‌شود و نظرات کارشناسی رهبران صنعت هوافضا است.

هانیول همچنین از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مصاحبه‌ها با 100 اپراتور جت تجاری که نماینده ناوگانی از 206 هواپیمای تجاری در سراسر جهان هستند، در طول چرخه پیش‌بینی استفاده می‌کند. نمونه نظرسنجی از نظر جغرافیا، عملیات و ترکیب ناوگان، نماینده کل صنعت است. این رویکرد جامع، بینش منحصر به فردی را درباره احساسات، ترجیحات و دغدغه‌های اپراتورها به هانیول ارائه می‌دهد و همچنین بینش قابل توجهی در مورد نیازها و فرصت‌های توسعه محصول ارائه می‌کند.

تعداد دیدگاه‌ها: 2

  1. واو! این خبر خیلی خوبه! صنعت هوانوردی تجاری در حال رشد و شکوفاییه. این به معنای فرصت‌های شغلی بیشتر، رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی برای مردم در سراسر جهانه.

  2. این گزارش عالی و کاملی که منتشر کردید، برای طرفداران هوانوردی خیلی هیجان‌انگیزه. 8500 جت تجاری جدید یعنی 8500 فرصت بیشتر برای پرواز و سفر. من خودم خیلی مشتاقم تا ببینم این هواپیماهای جدید چه ویژگی‌های پیشرفته‌ای خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *