رسانه اقتصاد ترابری ایران

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

دوشنبه, 7 آذر 1401
رمز و راز گواهی‌نامه فرودگاهی؛

چند فرودگاه کشور گواهی‌نامه فرودگاهی دارند؟

سازمان هوایی ایکائو از سال 2003 اعلام کرد که بر اساس الزامات همه فرودگاه‌ها باید برای کسب گواهی‌نامه فرودگاهی اقدام کنند؛ به این ترتیب،‌ فرودگاه‌های بین‌المللی کشور تا اول تیرماه سال 1403 و فرودگاه‌های مرز هوایی تا 10 آذر سال 1405 موظف به دریافت گواهی‌نامه فرودگاهی هستند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، گواهی‌نامه فرودگاهی یکی از چالش‌های اصلی حوزه فرودگاهی در جهان محسوب می‌شود که اکنون برای همه فرودگاه‌های کشورمان نیز محقق نشده اما بد نیست بررسی کنیم که چطور فرودگاه‌های بدون گواهی‌نامه همچنان فعال بوده و حتی پروازهای بین‌المللی به این فرودگاه‌ها رفت‌و‌آمد دارند؟

به استناد ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری مصوب 1328، سازمان هواپیمایی کشوری موظف به نظارت بر فعالیت هواپیمایی کشوری و فرودگاه‌ها و به‌ویژه تامین بی‌خطری و ایمنی پروازها است؛ بنابراین ایمنی و امنیت، نخستین و مهم‌ترین فاکتور استاندارد فرودگاه‌ها در سراسر جهان است و بدون تاییدهای اولیه سازمان‌های داخلی و بین‌المللی اجازه فرود و برخاست هواپیما داده نمی‌شود. سازمان هوایی ایکائو از سال 2003 اعلام کرد که بر اساس الزامات همه فرودگاه‌ها باید برای کسب گواهی‌نامه فرودگاهی اقدام کنند.

گواهی‌نامه فرودگاهی چیست؟

گواهی‌نامه فرودگاهی درواقع گواهی‌نامه‌ای است که توسط سازمان هواپیمایی کشوری، مطابق با دستورالعمل‌های مربوطه و براساس مشخصات زیرساخت، طراحی، عملیات و نگهداری فرودگاه و پس از پذیرش نظام‌نامه فرودگاه توسط سازمان جهت بهره‌برداری از یک فرودگاه صادر می‌شود.

هرچند که کسب گواهی‌نامه، اعتبار فرودگاه‌ها را تضمین می‌کند اما نبود آن نشان از ایمن‌ نبودن فرودگاه یا پروازها ندارد. بر اساس آخرین اصلاح قانون هواپیمایی کشوری، فرودگاه‌های بین‌المللی کشور تا اول تیرماه سال 1403 و فرودگاه‌های مرز هوایی (فرودگاه‌های داخلی دارای پرواز بین‌المللی) تا 10 آذر سال 1405 موظف به دریافت گواهی‌نامه فرودگاهی هستند.

تاکنون دو فرودگاه گواهی‌نامه دریافت کردند

لازم به ذکر است که اکنون از بین 9 فرودگاه بین‌المللی زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، دو فرودگاه بین‌المللی زاهدان و بندرعباس موفق به دریافت این گواهی‌نامه شده‌اند و برخی از فرودگاه‌های بین‌المللی اعم از مشهد، شیراز و کیش هم با سپری شدن مراحل این فرآیند، به دنبال کسب این مدرک هستند.

خاطرنشان می‌سازد که نداشتن گواهی‌نامه مانعی برای انجام پرواز‌های بین‌المللی و داخلی نیست و پرواز شرکت‌های مطرح جهانی مثل قطر ایرویز یا ترکیش به فرودگاه‌های کشور در حال انجام است؛ چراکه سطح ایمنی و استاندارد موجود در فرودگاه‌ها مطابق استانداردهای بین‌المللی بوده و مورد تایید کارشناسان بین‌المللی است.

یکی از کارشناسان برجسته صنعت هوایی در این باره به خبرنگار ترابران گفت: «در حال حاضر بیش از 35 فرودگاه مرزهوایی در کشور وجود دارد که این تعداد بسیار زیاد و البته عجیب است چراکه فرودگاه مرز هوایی در تعاریف بین‌المللی فرقی با فرودگاه‌ بین‌المللی ندارد و به همان میزان باید به تعهدات جهانی پایبند باشد. در حالی‌که بسیاری از این فرودگاه‌ها امکان عمل به چنین تعهداتی را ندارند و البته هزینه بسیار زیادی بر صنعت هوایی تحمیل می‌کنند که شاید در برخی از مناطق اصلا نیازی به وجود چنین فرودگاهی نباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *