رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 16 مهر 1401
ترابران در ایستگاه دویستم؛‎

ویژه‌نامه شماره 200 ماهنامه ترابران منتشر شد

مهرماه و در آستانه 25 سالگی ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) ویژه‌نامه دویستمین شماره این ماهنامه با نام «بازسازی» منتشر و توزیع شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،‌ ترابران در آستانه 25 سالگی به ایستگاه دویستم رسید. سردبیر ماهنامه ترابران نوشته است: «…ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود، اما ماندیم و راندیم. در این مسیر بارها تا مرز توقف پیش رفتیم ولی کوشیدیم بدون عوض کردن خط، دوباره موتور را روشن کنیم، وقتی در پاییز سال 77 استارت حرکت را زدیم مسیر را نمی‌شناختیم و به بلد راه نیاز داشتیم،‌پس با چندین و چند تن از راهنمایان راه همراه شدیم که بعضی از آنها به دلایل مختلف و به مرور، راه خود را جدا کردند و برخی همچنان در کنار ما و همراهان جدیدمان هستند تا دچار رخوت و خواب‌آلودگی نشویم و مسیر را گم نکنیم. از کسانی سیقت گرفتیم و از مقاصدی جا ماندیم. بارها دست‌اندازهای مختلف سرعت حرکت را کند و ما را خسته و ناامید کرد ‎‌اما قطعه از کارافتاده و فرسوده را عوض کردیم و به تقلای قلم ادامه دادیم…»

در این سال‌ها بارها از ضرورت نوسازی در بخش گفتیم و اکنون انصاف حکم می‌کند که سوزنی به خود بزنیم و ما نیز در این مسیر گام برداریم. در ایستگاه دویستم بار دیگر برای نقد موقعیت به سراغ برخی از کارشناسان صاحب‌نام این بخش رفتیم  تا از ذره‌بین آنها به عملکرد خود بنگریم. به این صورت، ‌گزارش اصلی دویستمین شماره ماهنامه ترابران درباره نقد موقعیت خودش از زبان کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه است.

در بخش اقتصاد کلان گزارش‌هایی را اعم از «دوران بی‌بهر‌گی» درباره بهره‌وری صنعت حمل‌ونقل، «پرهزینه‎؛ بی‌بهره» درباره نخستین گزارش بهره‌وری شرکت‌های دولتی، «ده سال ناکامی» درباره نبود اطلاعات دقیق و کامل حوادث و سوانح حمل‌ونقلی و ضرورت راه‌اندازی سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح و در آخر هم «تیرگی در افق اقتصاد» درباره پیش‌بینی رشد اقتصادی،‌ تورم و تجارت جهانی از چشم‌انداز IMF می‌خوانید.

در بخش حمل‌ونقل ریلی با نام «ایستگاه» و سرفصل «روی خطوط موازی» گزارشی درباره مهر تایید مرکز ملی رقابت بر تخلف شرکت راه‌آهن در دولت‌های مختلف با تیتر «انحصار مخرب در بازار ریلی» می‌خوانید. ترابران در گزارش دیگری با تیتر «قطعه آخر!» به قلم فرشاد خرازی اهمیت ایجاد کریدور جدید ریلی زاهدان- میرجاوه برای توسعه مناسبات کشور پاکستان و ایران بررسی کرده است.

ترابران در بخش محیط‌زیست این شماره با عنوان «اقلیم» و سرفصل «ورشکستگی آبی» دو گزارش مفصل و کارشناسانه درباره خلیج گرگان با تیترهای «آخرین نفس‌های خلیج» و «قضاوت را به آیندگان خواهیم سپرد» دارد که مزایا و معایب لایروبی کانال آشوراده را ارزیابی کرده است.

در بخش حمل‌ونقل دریایی با عنوان لنگرگاه و سرفصل «کسب‌وکارهای شناور» ترابران گفت‌وگویی با فرداد فیروز‌پور،‌ عضو هیئت‌مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره نیروی انسانی دریایی با تیتر «غنی در حرف؛ فقیردر سواد» انجام داده است. در این بخش،‌ یادداشتی را از محمد مونسان،‌ عضو کاگروه توسعه منطقه‌ای و دریامحور مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تفاوت عملکرد چینی‌ها در گوادر با هندی‌ها در چابهار با تیتر «از زمین تا آسمان!» خواهید خواند.

در بخش خودرو با سرفصل «کشمکش ورود خارجی‌ها»، ترابران در دو گزارش کامل به چگونگی واردات خودروهای خارجی و نوع خودروهای وارداتی پرداخته است. به این ترتیب،‌ در گزارشی با تیتر «هیاهوی بسیار برای هیچ» آیین‌نامه واردات خودرو را زیر ذره‌بین برده و در گزارش دیگری با تیتر «نوشدارو و سهراب» که حاصل گفت‌وگو با حسن کریمی سنجری، یک کارشناس خودرو است تاثیر رفع ممنوعیت واردات خودرو بر وضعیت صنعت خودروسازی در کشور بررسی شده است.

ترابران در بخش گردشگری با عنوان «چمدان» و سرفصل «شاهراه‌های گردشگری» نگاهی به خواسته گردشگر قرن 21 داشته است و در گفت‌وگو با بابک محمدی،‌ نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر به بررسی طرح گردشگری با اسب در راه‌های قدیمی و باستانی با تیتر «گردشگری در راه» پرداخته است.

ترابران در گزارش دیگری 5 فرودگاه برتر جهان را در سال 2021 معرفی کرده است.

♦ شماره 200 ماهنامه ترابران را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.