رسانه اقتصاد ترابری ایران

بیمه و مسائل حقوقی

سه شنبه, 21 آذر 1402
تابلوی ورود‌ ممنوع اعضای شینگن برای ایران؛

عضویت ایران در کنوانسیون بیمه سبز رسماً لغو شد

دبیر کمیته بیمه اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که متاسفانه اقدامات بیمه مرکزی برای لغو تعلیق ایران از کنوانسیون کارت سبز بی‌نتیجه ماند و تعلیق عضویت ایران در کنوانسیون نامبرده از نخستین روز سال 2024 اجرا می‌شود.

سمیه بابایی، دبیر کمیته بیمه اتاق بازرگانی ایران با تایید خبر لغو عضویت ایران در کنوانسیون بیمه سبز به خبرنگار پایگاه خبری ترابران گفت: «متاسفانه اقدامات بیمه مرکزی برای لغو تعلیق ایران از کنوانسیون کارت سبز بی‌نتیجه ماند و تعلیق عضویت ایران در کنوانسیون نامبرده از نخستین روز سال 2024 اجرا می‌شود.»

بار دیگرتحریم و سیاست خارجی تاثیر منفی گذاشت

او با بیان اینکه داستان تحریم و سیاست خارجی بر این موضوع سایه افکنده است، افزود: «اوضاع به قدری در هم پیچیده شده است که همه به دنبال راهکارهای جدید هستند.»

سال گذشته، شورای بیمه سبز با صدور اطلاعیه‌ای، از تعلیق عضویت ایران در کنوانسیون بیمه سبز از نخستین روز سال 2024 به دو دلیل عدم امکان پرداخت حق عضویت به علت تحریم‌ها و عدم رعایت الزامات و ضوابط آن شورا خبر داد.

امسال با تنگ شدن زمان و نزدیک شدن به روز موعود، نهادهای ذی‌ربط از جمله بیمه مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حتی وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و امور خارجه و اتاق بازرگانی ایران وارد عمل شده‌اند تا بتوانند حداقل نقص تشکیل دفتری مستقل و غیردولتی برای اداره و انجام عملیات داخلی و بین‌المللی کارت سبز را رفع کنند. به همین منظور، کارگروهی با نام ساماندهی ساختار دفتر کارت سبز در بیمه مرکزی ایران تشکیل شد.

این کارگروه موفق به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون الحاق دولت ایران به سیستم بین‌المللی بیمه مسئولیت مدنی وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث (کارت سبز) با عنوان آیین‌نامه شماره 103 شد.

این آیین‌نامه نیز به زبان انگلیسی ترجمه و برای شورای دفاتر کارت سبز ارسال شد. هیئت موسس دفتر ملی کارت سبز در ایران با مشارکت 5 شرکت بیمه دارای بیشترین سهم بازار در رشته شخص ثالث انتخاب و توسط سندیکای بیمه‌گران ایران به بیمه مرکزی معرفی شدند. سپس اساسنامه موسسه مجری بیمه‌های شخص ثالث بین‌المللی تدوین و دفتر موسسه مجری بیمه‌های شخص ثالث بین‌المللی (کارت سبز) افتتاح شد.

با این حال، گفته شده است که لغو تعلیق ایران از عضویت در کنوانسیون بیمه سبز با مخالفت اکثریت کشورهای عضو پیمان شینگن مواجه شده است.

گفتنی است؛ شینگن یک منطقه اروپایی متشکل از 27 کشور است که مرزهای داخلی بین خود را آزاد کرده‌ و بر تقویت مرزهای خارجی خود تمرکز کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *