رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

جمعه, 25 فروردین 1402
در عرصه رقابت منطقه‌ای خلیج‌فارس و دریای عمان در سال ۲۰۲۲؛

«شهیدرجایی» چهارمین بندر کانتینری منطقه شد

بر اساس آمار‌های منتشرشده از عملکرد بنادر مهم کانتینری حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان، پس از بندر جبل‌علی، بندر خلیفه و بندر دمام، بندر شهیدرجایی رتبه چهارم بنادر مهم کانتینری را در منطقه به دست آورد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بر اساس آمار‌های منتشرشده از عملکرد بنادر مهم کانتینری حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان جایگاه بنادر جنوبی ایران در عرصه رقابت‌های منطقه‌ای در سال ۲۰۲۲ نیز مشخص شد.

مطابق با آمار اعلام‌شده، بندر جبل‌علی در امارات متحده عربی که راهبری آن با دی پی ورلد است توانست با قدرت تمام و اختلاف فاحشی لقب نخستین بندر کانتینری منطقه را همچنان به نام خود بزند. گفتنی است عملکرد این بندر در سال 2022 در حوزه کانتینری 14 میلیون TEU کانتینر بوده است.

بعد از بندر جبل‌علی، فتیله عملکرد کانتینری به‌شدت پایین می‌آید و تا جایی که بندر خلیفه در عربستان سعودی تحت راهبری PSA سنگاپور – HPH چین/هنگ‌کنگ با 4.33  میلیون TEU کانتینر در رتبه دوم بنادر کانتینری منطقه قرار گرفت.

بندر دمام عربستان سعودی نیز تحت راهبری PSA سنگاپور – HPH چین/هنگ‌کنگ با حدود 50 درصد عملکرد بندر خلیفه یعنی 2.03 میلیون TEU کانتینر در رتبه سوم نشست.

روند نزولی عملکرد کانتینری بنادر در سه بندر نخست بسیار زیاد است اما از رتبه سوم به بعد رقابت‌ها اندکی تنگاتنگ می‌شود.

پس از سه بندر نخست، بندر شهیدرجایی (بندرعباس) ایران با ثبت عملکرد 1.9 میلیون TEU کانتینر در سال 2022 توانست در عرصه رقابت‌های منطقه‌ای، رتبه چهارم بنادر کانتینری را به نام خود کند.

پس‌ازآن، بندر حمد در قطر تحت راهبری کیو ترمینالز با عملکرد 1.43 میلیون TEU کانتینر در رتبه پنجم، بندر ام‌القصر در  عراق تحت راهبری  MSC، CMA CGM،ICTSI  و Gulftainer با عملکرد 1.2 میلیون  TEUکانتینر در رتبه ششم، بندر صحار در عمان تحت راهبری HPH چین/هنگ‌کنگ با عملکرد 725 هزار TEU کانتینر در رتبه هفتم، بندر امام خمینی در ایران با عملکرد 126 هزار TEU کانتینر در رتبه هشتم، بندر بوشهر در ایران با عملکرد 56.4 هزار TEU کانتینر در رتبه نهم، بندر خرمشهر با عملکرد 21.1 هزار TEU کانتینر در رتبه دهم و بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری در ایران با عملکرد 20.6 هزار TEU کانتینر در رتبه یازدهم قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *