رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

پنجشنبه, 1 دی 1401
در  دی‌ماه؛

شماره 203 ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 203 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در دی‌ماه 1401 با عنوان «باخت به تقصیر!» در 264 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 203 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در دی‌ماه 1401 با عنوان «باخت به تقصیر!» منتشر شد. در این شماره در بخش بزنگاه که پرونده ویژه ماهنامه ترابران با عنوان «کارنامه شکست» است به دنبال ازسرگیری مذاکرات سازمان بنادر و دریانوردی با هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار و انعقاد قرارداد بلندمدت پس از چندین سال حضور بی‌حاصل هندی‌ها در یگانه بندر اقیانوسی ایران، ترابران در گزارش‌های مختلفی وضعیت فعلی بندر چابهار و عوامل رقم خوردن این شرایط را به کمک کارشناسان و مسئولان مختلف بررسی کرده است.

در نخستین مطلب، ملک‌رضا ملک‌پور، عضو هیئت‌مدیره انجمن توسعه دریامحور در یادداشتی با تیتر «قصه یک باخت تاریخی» ماجرای ورود نخستین سرمایه‌گذار خارجی را به بندر چابهار روایت می‌کند.

در مطلب بعدی، گفت‌وگوی خبرنگار ترابران را با دکتر محمد مونسان، عضو کمیته توسعه منطقه‌ای و دریامحور مجمع تشخیص مصلحت نظام با تیتر «پای لنگ و مقاصد دور!» درباره حضور هندی‌ها در چابهار و توانایی آنها در توسعه بندر خواهید خواند.

در گزارشی با عنوان «درازی دست؛ کوتاهی پا» که حاصل گفت‌وگو با معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و همچنین مدیر بازرگانی شرکت کشتیرانی والفجر وضعیت بندر چابهار، عدم توسعه‌یافتگی همه‌جانبه، عدم اتصال کامل این بندر به پس‌کرانه و… بررسی شده است.

دیگر گزارش این بخش، «سوزن به خود!» حاصل گفت‌وگوی ترابران با دکتر مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته است که از نقش‌ناپذیری ایران در کل فعالیت‌های اقتصادی از جمله قرارداد سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار پرده برداشته است.

گزارش بعدی پرونده «کارنامه شکست» گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با خسرو سرایی، کارشناس اقتصاد حمل‌ونقل است که یا تیتر «تنگنای تحریم؛ نخوت رقیب» خواهید خواند.

در واپسین گزارش این پرونده، با تیتر «اندر احوالات یک زنجیره نامتصل» ترابران در گفت‌وگو با مرتضی ناصریان، مشاورعالی معاونت راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، به بررسی راه‌‌آهن چابهار- زاهدان و ضرورت ساخت آن پرداخته است.

در بخش گذرگاه با عنوان «غفلت و خسارت» بحران‌های مختلف حاصل از توقف هرچند کوتاه زنجیره حمل‌ونقل جاده‌ای بررسی شده است. در این بخش، در گزارشی با تیتر «سر باز کردن  زخم‌های کهنه» برخی از مشکلات بی‌شمار کامیونداران را خواهید خواند. درمطلبی با نام «چاه نکنده و منار دزدیده!» واردات تریلرهای یخچالدار دست دوم در شرایط حاضر در گفت‌وگو با عبدالله خانعلی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن رانندگان کامیون‌های یخچالدار استان تهران بررسی شده است.

ترابران در گزارش «نرخ خواب» شیوه جدید محاسب حق توقف برای کامیون‌ها و کشنده‌های مختلف را بررسی کرده است.

در واپسین گزارش این بخش با تیتر «گام باقیمانده پستچی!» وضعیت راه‌اندازی سرویس پست لجستیک در کشور در گفت‌وگو با محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست تشریح شده است.

در بخش جایگاه با عنوان «پستی‌وبلندی سرنوشت» خبرنگار ترابران به حکایت‌های حمید مختاری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت هلال دریا گوش سپرده است و گزیده‌ای را از زندگی پرماجرای او با تیتر «از نقل خبر تا حمل بار» روایت کرده است.

در بخش فرمان با عنوان «بازار مکاره»، ترابران در گزارشی با تیتر «یک نفر دروغ می‌گوید!» آمارسازی و آمارپردازی‌های مختلف درباره تولید خودرو در کشور را کنکاش کرده است.

از دیگر گزارش‌های این بخش می‌توان به «بازار گسیخته یدک» و «مخالفت با درج قیمت روی قطعات خودرو» اشاره کرد.

در بخش کارگاه با عنوان «تامین راه» راه‌کارهای مختلف برای تامین مالی پروژه‌های راهسازی معرفی شده است. در همین بخش، گزارش «کلید قفل قراردادهای عمرانی» که حاصل گفت‌وگوی ترابران با مهندس خدایار خاشع، دبیر کمیته شرکت‌ها سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها است، پیشنهاد بخش خصوصی برای مانع‌زدایی در احداث آزادراه‌ها معرفی شده است.

در این بخش، سعید قصابیان، کارشناس حمل‌ونقل ریلی در یادداشتی با تیتر «نعل وارونه علت و معلولی» راه‌ برون‌رفت از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور را بررسی کرده است.

در گزارشی دیگر با تیتر «نسخه‌ای برای تامین ملی راه» بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای تامین مالی پروژه‌های راهسازی تشریح شده است. همچنین گزارش «افسانه زیرساخت» نقش دولت را در اقتصاد نقد کرده است.

در بخش فرودگاه با عنوان «تشریفات هوایی» گزارش‌هایی اعم از «هوای نامتعادل»، «آیین نشست‌وبرخاست» و «ارزش‌های پادرهوا!» منتشر شده است.

در آخرین بخش این شماره از ماهنامه ترابران که بخش زیستگاه با عنوان «در مسیر نابودی» است دو گزارش «نوبت جبران!» و «گرفتار میان پول و اراده!» را خواهید خواند.

♦شماره 203 ماهنامه ترابران را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *