رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

دوشنبه, 16 آبان 1401
در آبان‌ماه؛

شماره 201 ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 201 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) در آبان ماه با عنوان «لجستیک زیارت» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،‌ شماره 201 ماهنامه ترابران در آبان‌ماه با عنوان «لجستیک زیارت» منتشر شد. بخش ذره‌بین این شماره که به‌عنوان اصلی ماهنامه یعنی لجستیک زیارت پرداخته است، شامل گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی درباره برگزاری مراسم اربعین و چالش‌های لجستیکی و حمل‌ونقلی مرتبط با آن است. گزارش «وقتی لقمه اندازه دهان نیست» دردسرهای حمل‌ونقلی حضور 3.5 میلیون زائر اربعین را در عراق واکاوی کرده است. این گزارش حاصل گفت‌وگوی ترابران با حسین مذنب،‌ نماینده تام‌الاختیار و دبیر اجرایی ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی و سرهنگ علیرضا اسماعیلی،‌ فرمانده پیشین پلیس راه کشور است.

همچنین خبرنگار ترابران در گفت‌وگو با غلامرضا خادمی‌زاده، ‌رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی رانندگان ناوگان مسافری کشور به برشماری دلایل عدم ساماندهی تردد زائران اربعین در گذرگاه‌های مرزی کشور پرداخته است که شرح این گفت‌وگو را در مطلب «سردرگمی مسئولان؛‌ سرگردانی زائران» خواهید خواند.

گزارش دیگر این بخش، «حاتم‌بخشی از کیسه سرمایه‌گذار!» است که ترابران در گفت‌وگو با خدایار خاشع،‌ دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها به عواقب رایگان شدن عوارض همه آزادراه‌های کشور در ایام برگزاری مراسم اربعین پرداخته است. در گزارش دیگری از این بخش، ترابران در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به بررسی چالش‌های حمل‌ونقل هوایی در دو هفته پایانی شهریور یعنی ایام مراسم اربعین، پرداخته است. این گزارش را می‌توانید با تیتر «رویکرد اعتقادی به پدیده اقتصادی» بخوانید.

در بخش زیرساخت ترابران در یک پرونده با عنوان «سنگ‌ها و چاه‌ها…»، به بررسی تقدیم طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیئت‌رئیسه مجلس و امکان‌سنجی تصویب و اجرای آن پرداخته است. در این بخش علاوه بر گزارش «دور خود چرخیدن» که طرح نامبرده را از نگاه مخالفان و موافقان بررسی کرده است؛ در گفت‌وگویی تفصیلی با احمد خرم،‌ وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات می‌گوید که آیا این اقدام کار سودمند و خردمندانه‌ای است یا خیر. حاصل این گفت‌وگو را می‌توانید در مطلبی با عنوان «گزیده شدن چندباره از یک سوراخ» بخوانید.

در بخش اقتصاد کلان که با عنوان «باد در دست» منتشر شده است؛ گزارش «اختلال مجازی؛ بن‌بست واقعی» به بررسی تاثیر اختلالات و محدودیت‌های اینترنتی بر کسب‌وکارها پرداخته است. گزارش دیگر این بخش با محوریت تاثیر جنگ در اروپای شرقی بر منافع تجاری ایران با تیتر «بازنده در اوکراین» است.

علاوه بر آن، «عوارض حاشیه‌نشینی» گزارشی درباره روابط ایران با همسایگان است. ترابران در گزارشی دیگر با تیتر «به نام واردکننده؛ ‌به کام دولت» ابعاد مختلف مزایده خودروهای وارداتی توسط سازمان اموال تملیکی را بررسی کرده است.

در بخش گذرگاه با عنوان «مسیر پاکباختگی»، مشکلات ترانزیتی ایران با نگاهی به مناقشات قره‌باغ بررسی شده است. در این بخش گزارش‌های متعددی از جمله «جاده در دست تغییر است!» درباره به خطر افتادن منافع ژئواکونومیک ایران بر اثر همکاری‌های لجستیکی آذربایجان و قزاقستان؛ «هشدارهای ترانزیتی مناقشه قره‌باغ برای ایران»؛ «سازگار با داخل؛ مغایر با بین‌الملل» و «مروری بر آیین عبور» منتشر شده است.

در بخش ایستگاه با عنوان «تنگناهای ریل‌گذاری» نیز درخواست شرکت‌های بخش خصوصی درباره تعرفه‌گذاری مناسب و ضرورت اتمام خط آهن شلمچه – بصره برای بخش مسافری و ترانزیتی پرداخته‌ایم. در این بخش گزارش‌هایی اعم از «نظام ضدارزشی تعرفه»،‌ «وقتی خطوط همسایگان با هم موازی نیست!» و «عدد نیاز کشور به 900 لکوموتیو از کجا آمده است؟» خواهید خواند.

♦ شماره 201 ماهنامه ترابران را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *