رسانه اقتصاد ترابری ایران

سوخت

یکشنبه, 12 آذر 1402
باز هم پای تحریم در میان است؛

تولید بنزین بی‌کیفیت؛ از دولت انکار از مشتری اصرار‎

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران علت کاهش کیفیت بنزین را استهلاک و قدیمی بودن پالایشگاه‌ها و بحران کمبود آنالایزرها در آزمایشگاه‌ها دانست و تاکید کرد که حتی می‌توان به‌صورت ظاهری و با مشاهده بوی دود خارج شده از اگزوزها، کاهش کیفیت بنزین را متوجه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، چندی است کیفیت بنزین ایرانی مشکل‌آفرین شده و این افت کیفیت در پس فرستادن بنزین ایران توسط طالبان و آلودگی هوا نمود عینی پیدا کرده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که 9 آذرماه، خبرگزاری صدای افغان نوشت: «اداره‌ استاندارد افغانستان اعلام کرده که در دو روز گذشته ۲۴ تانکر بنزین بی‌کیفیت را به جمهوری اسلامی ایران بازگردانده است.» اداره استاندارد افغانستان با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشته بود که این تانکرها از طریق «بندر ۷۸ میل فراه» به ایران بازگردانده شده است. گفتنی است اداره‌ استاندارد افغانستان در روزهای اخیر بازگرداندن تانکرهای تیل بی‌کیفیت به ایران را افزایش داده است. این اداره دو روز پیش نیز از بازگرداندن ۱۲ تانکر تیل بی‌کیفیت به ایران خبر داده بود و یک روز قبل از آن گفته بود که ۴۳ تانکر بنزین بی‌کیفیت به ایران بازگردانده شده است.

تکذیب صادرات بنزین به افغانستان!

بعد از انتشار این خبر، رسانه‌های دولتی از جمله تسنیم به این قضیه واکنش نشان دادند و مدعی شده‌اند که بخش دولتی ایران هیچ صادرات رسمی زمینی بنزین به افغانستان ندارد؛ آنچه به‌عنوان بنزین ایران وارد خاک افغانستان می‌شود، یا در قالب قاچاق است و یا توسط بخش خصوصی به عنوان فرآورده‌های هیدروکربوری صادر می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: «قطعاً روی آنچه قاچاق می‌شود، نظارتی نیست و می‌تواند قاچاق‌کننده، هر فرآورده‌ بی‌کیفیتی را به‌عنوان بنزین ایرانی به طرف خریدار بفروشد؛ و اینجا باید رسانه‌های افغانستانی به این موضوع بپردازند که چرا بخشی از تأمین سوخت افغانستان از طریق قاچاق تأمین می‌شود و چه نهادها و افرادی در این کشور در این زمینه ذی‌نفع و فعال هستند. اما از سوی دیگر، ده‌ها شرکت پالایشی کوچک مقیاس و ده‌ها شرکت تجاری در زمینه صادرات انواع فرآورده‌های هیدروکربوری درحال فعالیت هستند که متأسفانه ضعف نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها، انتشار اخبار این‌چنینی را به دنبال دارد و این شرکت‌ها با آبروی کشور بازی می‌کنند که لازم است برخورد لازم از سوی دستگاه‌های مسئول همچون صمت و نفت با متخلفان انجام شود.»

بنابراین به نظر می‌رسد باز به جای فکر حل مسئله درباره کیفیت بنزین صورت مسئله پاک شده است.

حلقه گمشده ارتباط  آلودگی هوا با کیفیت بنزین

همچنین مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بنزین ندارد و به میزان مصرف مربوط می‌شود.»

جعفر سالاری نسب با اشاره به وضعیت توزیع بنزین سوپر در تهران، تاکید کرد: «سازمان استاندارد هم در پالایشگاه و هم در جایگاه‌ها نظارت ویژه‌ای روی بنزین توزیعی دارد و اگر به این نتیجه برسد که کیفیت مناسب نیست، سریعاً اقدام می‌کند و جلوی توزیع بنزین را می‌گیرد.»

بحران آنالایزرها و استهلاک و فرسودگی پالایشگاه‌ها به علت تحریم

در همین زمینه، مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران درباره علل کاهش کیفیت بنزین عنوان کرد: «کیفیت نفت ایران همیشه ثابت بوده و دو علت باعث کاهش کیفیت بنزین شده است که یکی از آنها این است که کیفیت ماشین‌آلات و کارخانه‌های پالایشگاهی ما پایین آمده و مستهلک شده است.»

او افزود: «پالایشگاه‌ها به‌دلیل تحریم‌ها نتوانستند وسایل مورد نیاز خود را بازسازی کنند. آنها حتی تجهیزات خود را به سختی تامین می‌کنند.»

عباد افزود: «موضوع دیگر در کاهش کیفیت بنزین به آزمایشگاه‌ها برمی‌گردد. هر ماده شیمیایی که استاندارد باشد و تولید شود به‌صورت مستمر آنالیز و تست می‌شود. بنزین روزانه چندین بار باید آنالیز شود. این در حالی است که در آزمایشگاه‌ها به علت نخریدن آنالایزرهای جدید به دلیل تحریم‌ها و استفاده از آنالایزرهایی با عمر 30 تا چهل سال، این آنالیز با مشکل مواجه است.»

او درباره کنترل کیفیت بنزین تاکید کرد: «موضوع بعدی  تنظیم کردن دستگاه‌هاست که مواد اولیه برای کالیبره کردن دستگاه‌ها وارد نشد و از تولیدکنندگان داخلی تامین کردند که در یکسری مخروط‌های گازی حساس، باعث شد تنظیم این دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌های ما ایراد پیدا کند و خروجی محصولات ما طبق استاندار نباشد.»

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: «قابلیت تست و آنالیز نداریم و با بحران آنالایزر مواجهیم،‌ به همین دلیل نمی‌توانیم محصولات شیمیایی باکیفیت تولید کنیم و خروجی پالایشگاه‌های ما محصولات بی‌کیفیت می‌شود.»

مصرف بیشتر؛  آلایندگی بیشتر

عباد درباره آلودگی کلان‌شهرها اظهار کرد: «آلودگی هوا در کلان‌شهرها فقط به واسطه بنزین نیست. اما بنزین عاملی مهمی است و میزان مصرف سوخت‌های مختلف، آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند. هرچه کیفیت بنزین پایین‌تر باشد، آلودگی بیشتری از خروجی‌ اگزوزها بیرون می‌آید.»

او ادامه داد: «همچنین صنایع ما آلایندگی بسیاری دارند. CO2 تولیدی ایران 5 برابر متوسط میانگین جهانی و سه برابر آمریکا است. هرچه انرژی بیشتری مصرف شود آلایندگی بیشتر است.»

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در پایان درباره رابطه آلودگی هوا و کیفیت بنزین تصریح کرد: «عرضه بنزین سوپر کم شده و کیفیت بنزین‌ها پایین آمده است‎؛ حتی به‌صورت ظاهری و از بوی اگزوز خودروها نیز می‌توان این کاهش کیفیت را احساس کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *