رسانه اقتصاد ترابری ایران

پنجشنبه, 15 اردیبهشت 1401

کاهش هوشمندانه خسارات تصادفات

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با دغدغه کاهش تصادفات به این حوزه ورود کرده‌اند و با طراحی و ساخت نرم‌افزارهایی ایران‌ساخت در تلاش هستند تا جان مردم را نجات دهند و از خسارات ناشی از تصادفات رانندگی بکاهند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، یکی از آن محصولات، سامانه تماس اضطراری (e call) که در قالب پروژه‌ای ملی با هدف شناسایی هوشمند تصادف و اطلاع‌رسانی زمان و مکان رخداد سانحه تعریف شده است. این کار اجازه نمی‌دهد افراد به‌دلیل ارسال به‌موقع کمک‌های درمانی و دیگر خدمات در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دهند.

این پروژه در حال حاضر در مرحله اتمام و پیاده‌سازی نمونه پایلوت سامانه قرار دارد. کاری که با یک همکاری تیمی میان 3 شرکت دانش‌بنیان «سامانه ساز دلفین آپادانا»، «آیرود الکترونیک آریا» و «موبیکار» و با حمایت ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در انجام شده است. نصب نمونه‌های پایلوت بر روی ناوگان شرکت ماموت دیزل، سازمان راهداری استان البرز و بیمه رازی نیز دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

در سیستم جامع تماس اضطراری (e-call) همه خودروهای مجهز شده به این سامانه، در صورت بروز یک تصادف جاده‌ای، به‌طور خودکار و با استفاده از سنسورهای شناسایی تصادف و با یک شماره مشخص مختصات محل تصادف به مراکز اورژانس و دیگر مراکز هماهنگ شده برای کمک‌رسانی، در همان لحظه تصادف، اطلاع‌رسانی می شود و سازمان‌های امدادی مربوطه با استفاده از منابع انسانی، خودرویی و سایر امکانات خود، اقدام به اعزام و خدمات‌رسانی در همان نقطه تصادف خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *