رسانه اقتصاد ترابری ایران

جمعه, 10 تیر 1401

پایان عمر خودروهای بنزینی و دیزلی در اروپا

پارلمان اروپا روز چهارشنبه هشت ژوئن (۱۸ خرداد)‌ به ممنوعیت موثر در فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ رأی داد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران؛ نمایندگان پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه با این رأی خودروسازان را ملزم می‌کنند تا از این طریق انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا اواسط دهه آینده 100 درصد کاهش دهند. این طرح با 339 رای موافق، 249 رای مخالف و 24 رای ممتنع به تصویب رسید.

این دستور به معنای ممنوعیت فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا خواهد بود.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا همچنین کاهش 55 درصدی دی‌اکسید کربن از خودروها را تا سال 2030 در مقایسه با سال 2021 تایید کردند.

پس از رأی‌گیری پاسکال کانفین، رئیس کمیته محیط زیست اتحادیه اروپا از این طرح استقبال کرد و موضع پارلمان اروپا را یک پیروزی مهم دانست.
با این حال مخالفان این طرح معتقدند که این رای تصمیمی علیه نوآوری و فناوری است.

دولت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو، پیش از تصویب توافق نهایی، باید در موضوع الزامات سخت‌گیرانه‌تر درباره آلایندگی خودروها نظرات نهایی خود را اعلام کنند.

در صورت تصویب نهایی این طرح از سوی کشورهای اتحادیه اروپا، ضرب‌الاجل سال 2035 برای خودروسازان آلمان سخت خواهد بود چراکه این خودروسازان روی خودروهای قدرتمند و گران قیمت با موتورهای احتراقی (درون‌سوز) تمرکز کرده‌اند و در عین حال در حوزه خودروهای برقی از رقبای خارجی عقب مانده‌اند.

طبق گزارش انجمن خودروسازان اروپا، خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی 18 درصد از خودروهای سواری جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا را در سال گذشته تشکیل دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *