رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

شنبه, 30 اردیبهشت 1402
برای اردیبهشت و خرداد؛

شماره 207 ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 207 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) با عنوان «روز واقعه» برای اردیبهشت و خرداد در 168 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 207 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) برای بازه زمانی اردیبهشت و خرداد با عنوان «روز واقعه» در 168 صفحه منتشر شد. در این شماره، پرونده ویژه ترابران در بخش «بزنگاه» درباره میزان تاب‌آوری و آسیب‌پذیری شریان‌های حیاتی و حمل‌ونقلی کشور در برابر زلزله است. این پرونده که با عنوان «لغزش» منتشر شده است شامل چند گزارش و گفت‌وگو است که یکی از آن گزارش‌ها حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با دکتر مهدی زارع، ‌رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله و استاد گروه زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله است که با تیتر «لرز و ترس» منتشر شده و بزرگی زلزله در ایران و آسیب‌پذیری شریان‌های حیاتی را از آن تخمین زده است.

در گزارش دیگری‏، ‌با تیتر «حدیث پریشانی» امکانات هوانوردی ایران برای امدادرسانی و نقش آن در مدیریت بحران بررسی شده است. این گزارش حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با دکتر محمدرضا حبیبی، ‌ عضو هیئت‌مدیره علمی دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری است.

«جاده در دست زلزله است!» گزارش دیگری از گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با دکتر سهیل آل‌رسول،‌ مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور رهاب و دبیر شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی صنفی و حرفه‌ای کشور است.

همچنین،‌ حمید جلوداریان،‌ مدیر پروژه پروژه‌های آزادراهی در زمینه طراح و نظارت نیز در گزارشی با تیتر «هر روز غافل‌تر از دیروز» میزان آمادگی تهران را در رویارویی با زلزله برای ترابران تشریح کرده است.

علاوه بر آن، مهندس خدایار خاشع، ‌دبیر کمیته شرکت‌های سرمایه‌گذار در یادداشتی با تیتر «در ضرورت پوشش اجباری!» برای ترابران از نیاز به پوشش بیمه‌ای زیرساخت‌ها در مقابل خسارت‌های ناشی از زلزله نوشته است. پرونده بخش «بزنگاه» که با عنوان «لغزش» منتشر شده است با خبر کوتاهی درباره قرار گرفتن ساختمان وزارت راه و شهرسازی روی گسل زلزله به پایان می‌رسد.

گفتنی است؛‌ در بخش «اقتصاد کلان» با عنوان «خارج از گود» در یک گزارش با تیتر «تجارت وخیم!» صادرات ایران و کشورهای منطقه به اروپا با هم مقایسه شده است.  «کاسبان تحریم» نیز گزارشی درباره افزایش تجارت ترکیه و روسیه با وجود تحریم‌ها است. آخرین مطلب این بخش،‌ «جریان سرمایه‌ در کشورهای همسایه» گزارشی با محوریت ارزیابی سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مشترک‌المنافع است.

در بخش «لنگرگاه» با عنوان «بادهای نامساعد»‏ نخستین مطلب،‌ گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با دکتر مسعود پل‌مه، ‌دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با تیتر «چاله‌های پرنشده!» است که مصائب شرکت‌های کشتیرانی را برمی‌شمارد و از راه پرفراز و نشیب در آینده می‌گوید.

همچنین، مطلبی با تیتر «هشت نکته، ده توصیه» نتیجه کنکاش ترابران در ‌طرح جامع بنادر بازرگانی کشور است.

علاوه بر آن، زهرا سندالی،‌ کارشناس معاهدات بین‌المللی کار دریایی در مقاله‌ای نقش موسسات کاریابی تخصصی دریایی در هدایت شغلی دریانوردان جویای کار را بررسی کرده است. این مقاله را می‌توانید با تیتر «تخته پرش به دوردست!» بخوانید.

بخش «فرودگاه» با عنوان «پیش‌بینی وضع هوا» شامل چند گزارش است. در نخستین گزارش به قلم علی کجباف،‌ کارشناس و تحلیلگر صنعت هوانوردی با تیتر «کشمکش در گردباد» تلاش شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای بقا تشریح شده است. در گزارشی دیگر، برنامه‌های عربستان برای تبدیل شدن به هاب جهانی لجستیکی بررسی شده است. این گزارش را با تیتر «در تدارک هاب هوایی دوم!» می‌توانید بخوانید.

«حضور و غیاب در معاهدات هوایی» آخرین مطلب این بخش یادداشتی به قلم هادی محممودی، ‌استادیار حقوق بین‌الملل دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و سیما مرادی‌نسب،‌ دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی است.

در بخش «جایگاه» با عنوان «روایت ناخدا» بخش دوم گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با ملک‌رضا ملک‌پور، ‌قدیمی‌ترین کارشناس دریایی قوه قضائیه با تیتر «روایت ناخدا از امواج بلا» منتشر شده است.

♦شماره 207 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 207 ماهنامه ترابران در 168 صفحه با فرمت PDF و حجم 22 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *