رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

شنبه, 31 اردیبهشت 1401

شماره 196 ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 196 ماهنامه ترابران برای اردیبهشت و خرداد با عنوان «جنگ و تجارت» منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،‌ گزارش اصلی این شماره از ماهنامه ترابران با محوریت «جنگ و تجارت» به بررسی آثار جنگ روسیه و اوکراین و تحریم روسیه از جانب اتحادیه اروپا و آمریکا بر زنجیره تامین جهانی و صنعت حمل‌ونقل پرداخته است. در این پرونده ترابران فرصت‌های ایجاد شده را برای ایران و دیگر کشورها بر اثر جنگ روسیه معرفی کرده است و توانایی ایران را برای بهره‌برداری از این فرصت‌های بالقوه و تبدیل آنها به بالفعل زیر ذره‌بین برده و سنجیده است.

در این پرونده مهندس مهدی رستگاری در مقاله‌ای با عنوان «عوارض جنگی» به پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین در عرصه‌های امنیت غذایی،‌انرژی،‌حمل‌ونقل و لجستیک و بازپرداخت وام‌های بین‌المللی پرداخته است.

در ادامه، گفت‌وگویی با پدرام سلطانی‏ نایب‌رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با تیتر «فرصت‌ها و غفلت‌ها در موقعیت‌های نامنتظر!» دارد. سلطانی با ناامیدی نسبت به استفاده از این ظرفیت‌ها، از رویکردهای ایدئولوژیک در دیپلماسی تجاری و تاثیر روابط امنیتی بر مناسبات اقتصادی گفته است.

در مطلبی دیگر، ‌کامبیز میرکریمی‏، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از غیرقابل پیش‌بینی بودن بازارها در سال جاری سخن گفت و در گفت‌وگویی با تیتر «شمشیر دولبه» از فرصت‌ها و تهدیدهای بحران روسیه برای تجارت کالایی ایران نام برده است.

مهندس علیرضا چشم‌جهان‏، تحلیلگر امور حمل‌ونقل بین‌المللی نیز از نقصان‌ها و کمبودهای ایران در بهره‌برداری از فرصت‌های ترانزیتی ایجادشده در مناقشه نظامی روسیه سخن گفته است.

در گزارشی دیگر،‌ تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر رفتار شرکت‌های خودروساز خارجی در روسیه بررسی شده است.

پس از پرونده گزارش اصلی این شماره از ماهنامه ترابران، گزارشی را درباره مشکلات بی‌پایان جایگاه‌داران CNG خواهید خواند.

در بخش دیگری از این ماهنامه، گزارش جامعی درباره فعالیت جزر و مد فعالیت کشتی کروز در ایران منتشر شده که امکان خدمت‌رسانی به مسافران جام‌جهانی 2022 قطر را توسط این کشتی بررسی کرده است.

از دیگر مطالب شماره 196 ماهنامه ترابران، می‌توان به گزارشی درباره «چگونگی تعطیل شدن تخستین تولیدکننده لاستیک در ایران» و «انحصارگرایی یا حمایت از تولید با کیفیت ریل داخلی» اشاره کرد.

در فصل «چهره‌ها» نیز گفت‌وگویی خواندنی و پندآموز با مهندس «محمد عطاردیان» موسس یکی از شرکت‌های قدیمی راهسازی در ایران با تیتر «خود راه بگویدت که چون باید رفت» خواهید خواند.

اخبار و گزارش‌های دیگری نیز در شماره 196 ماهنامه ترابران منتشر شده است.

فایلPDF مجله را از لینک زیر دانلود کنید.

196-mag iran

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *