رسانه اقتصاد ترابری ایران

گردشگری

چهارشنبه, 17 اسفند 1401
با مقایسه آمار ماه‌های مختلف ثبت شد؛

درآمد تصاعدی دولت از عوارض خروج

درآمد دولت از محل عوارض خروج از کشور در ۹ ماه سال جاری از پیش‌بینی دولت بیشتر شد به طوری‌که میزان درآمد از این محل در ۱۱ ماه سال جاری نسبت به ۱۰ ماه سال جاری ۱۴۴ میلیارد تومان افزایش داشت.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از ایسنا، دولت در بودجه سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که از محل عوارض خروج از کشور در سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند. اما طبق آمار در ۹ ماه سال جاری دولت توانست ۱۵۶۳ میلیارد تومان از این محل کسب درآمد کند که از میزانی که پیش‌بینی شده بود فراتر رفت.

بر این اساس، مردم در ۱۰ ماه سال جاری ۱۷۰۳ میلیارد تومان و در ۱۱ ماهه سال جاری با افزایشی ۱۴۴ میلیارد تومانی ۱۸۴۷ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور پرداخت کردند.

در این میان دولت پیش‌بینی کرده است که در سال آینده از محل عوارض خروج از مرزهای کشور ۳۴۳۱ میلیارد تومان درآمد کسب کند. رقمی که نسبت به سال جاری بیش از ۱۲۸ درصد افزایش دارد. این درحالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند مربوط به افزایش ۲۰ درصدی عوارض خروج از کشور در سال آینده را از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حذف کردند.

بنابراین نرخ عوارض در سال آینده نیز مشابه سال جاری خواهد بود. یعنی میزان عوارض در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است. این عوارض برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

عوارض خروج از کشور یکی از منابع درآمدی برای دولت است که میزان آن هر سال در لایحه بودجه تعیین می‌شود. اما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر خلاف سال‌های گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشد و فقط به طور کلی در بخش درآمدهای دولت در بخش مالیات بر کالاها و خدمات، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *