رسانه اقتصاد ترابری ایران

یکشنبه, 26 بهمن 1399

حریق در گمرک اسلام قلعه افغانستان 1000 کامیون را درگیر کرد

حدود ساعت 12:30 ظهر 25 بهمن ماه بود که یک تانکر گاز در مرز تایباد و گمرک اسلام قلعه افغانستان در استان هرات منفجر شد؛ این انفجار از پارکینگی آغاز شد که محل پارک ناوگان متعلق به افغانستان بود و پس از آن به سایر پارکینگ ها و تاسیسات گمرک دوغارون سرایت کرده و شدت بیشتری گرفت.

ساعاتی بعد از وقوع این حادثه اعلام شد که با انتشار حریق به کامیون های حامل بنزین و گاز، هر لحظه یکی از این کامیون ها منفجر شده و تعداد ناوگان درگیر به 300 عدد رسیده است.

اداره کل گمرک دوغارون خراسان رضوی اعلام کرد که مسیرهای ورودی را برای بازگشت کامیون‌ها و دور شدن از خطرات احتمالی برای محموله ها باز گذاشته است. همچنین در پی این حادثه ستاد مدیریت بحران در استانداری خراسان رضوی تشکیل شد.

افغانستان از ایران درخواست همکاری کرد

عصر روز 25 بهمن، در حالی که تلاش‌ها همچنان برای اطفای حریق ادامه داشت، سیدعبدالوحید قتالی، والی هرات در تماس با استاندار خراسان رضوی برای مهار آتش، جلوگیری از آسیب بیشتر به تاسیسات و حاضرین در محوطه گمرک از ایران درخواست همکاری کرد.

حریق در اسلام قلعه

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این باره به رسانه‌ها گفت: بلافاصله اقدام اولیه جهت ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش‌سوزی هماهنگی شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماسهایی با مقامات این استان، از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد همچنین با هماهنگی وزارت امور خارجه و مرزبانی و سایر دستگاههای ذیربط مرز اسلام قلعه – دوغارون به روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش‌سوزی به سمت مرزهای کشورمان گریخته بودند، باز نگه داشته شد.

خطیب زاده گفته بود: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان و مجروحین احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده و  تماس میان مقامات ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است.

سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران هم اعلام کرد که طی هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت سیاسی استانداری خراسان رضوی و گمرک افغانستان، نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شده‌اند و بالگردهای امدادی نیز در حال اعزام هستند.

ظهر 26 بهمن محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی با تاکید براینکه در این حادثه ایران هیچ خسارتی ندیده است و در ادامه سید مجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز با اشاره به حادثه انفجار گفت: تا ساعت ۲۱:۲۲ شنبه شب هشت نفر به مرکز درمانی هرات افغانستان منتقل شدند و سه مرد به دلیل سوختگی شدید به بیمارستان ایران مراجعه کردند.

او افزود: برای پوشش امدادی این عملیات ۴۵ امدادگر در قالب هفت گروه با هشت خودروی امدادی، اتوبوس و سواری به محل حادثه اعزام شدند.

تعداد کامیون‌های درگیر به 1000 عدد رسید

در ادامه شب 25 بهمن ماه با وجود اینکه تمام نیروهای امدادی برای اطفای حریق تلاش کردند، تعداد کامیون‌های درگیر به 1000 عدد رسید.

آتش سوزی در اسلام قلعه

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در ساعات اولیه بامداد 26 بهمن ماه عملیات اطفای حریق به پایان رسیده است، افزود: تا صبح عملیات لکه‌گیری و اطفای حریق نقطه‌ای ادامه داشت و از امروز طرف کشور افغانستان شروع به پاکسازی محل خواهد کرد و منتظر اطلاعات رسمی خواهیم ماند.

هدایتی در خصوص اینکه چه تعداد از این ناوگان متعلق به ایران است، توضیح داد: هر چند که صادرات ما از مرز دوغارون به افغانستان عدد بالایی است اما در این مرز 50 درصد ترددها متعلق به ناوگان ایرانی است. از سوی دیگر انفجار از پارکینگی آغاز شده که محل پارک ناوگان متعلق به افغانستان بوده و پس از آن حریق به سایر پارکینگ‌ها سرایت کرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری با اشاره به وضعیت مرز دوغارون گفت: به طور قطع مرز دوغارون حداقل دو هفته تعطیل خواهد بود از این رو به دو پایانه مرزی ماهی‌رود و میلک اعلام کرده‌ایم که آماده افزایش پذیرش کامیون و ترددهای بیشتر باشند.

لازم به ذکر است که دلیل ایجاد این حادثه هنوز مشخص نشده است و کشور افغانستان هنوز در حال بررسی علت این سانحه است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *