رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت راه و شهرسازی

سه شنبه, 22 آذر 1401
مبارزه با فساد
راه‌های برخورد با فساد در ساختار وزارت راه و شهرسازی چيست؟

پاكسازی پيش از فروپاشی

داشتن مسئولیت در وزارتخانه بزرگ راه و شهرسازی به دلیل گستردگی حوزه كاری و وجود پروژه‌های كلان ملی لقمه چرب و نرمی برای انواع تخلفات مالی و اداری است، تا جایی كه محمد اسلامی، وزیر اسبق نیز انتقادات تندی نسبت به ریشه‌های فساد در این وزارتخانه مطرح كرده بود. حتی دولت سیزدهم هم كه با شعار مبارزه با فساد و پاكدستی مدیران بر سر كار آمد و قصد داشت در انتخاب مدیران خود از جوانان متعهد و انقلابی بهره بگیرد، دیری نپایید كه با كوس رسوایی فسادهای گسترده و دستگیری چندین مدیر متخلف در وزارت راه و شهرسازی مواجه شد. در این زمینه یكی از پرونده‌هایی كه بازتاب و حواشی بسیاری داشت، دستگیری مشاور و بازرس ویژه وزیر راه و شهرسازی به علت دریافت رشوه یورویی بود. رستم قاسمی برای پاسخگویی به این اتهام پس از مدتی سكوت، طی اطلاعیه‌ای ضمن تایید این خبر، ادعا كرد كه در یك سال گذشته اقدامات مهمی برای بستن گلوگاه‌های فساد در حیطه وزارت راه و شهرسازی ازجمله شفافیت فراگیر سازمانی، حذف امضاهای طلایی، بازپس‌گیری اموال و املاك ملی در اختیار سوءاستفاده‌گران و... انجام شده است. اکنون حسین مذنب، مدیركل بازرسی، مدیریت عملكرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی، در گفت‌وگو با خبرنگار ترابران، گزارشی درباره جزئیات این اقدامات ارائه داده است. 

حسین مذنب، مدیر اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی درباره شرح وظایف این دفتر به ترابران توضیح داد: «با شروع به کار دولت سیزدهم، در وزارت راه و شهرسازی، دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان تاسیس شد تا به‌عنوان مجموعه نظارتی دقت بیشتری روی عملکرد وزارتخانه و 15 شرکت و سازمان تابعه آن داشته باشد. از بدو ورود تاکنون هم تمام اقداماتی که انجام شده رضایت‌بخش بوده است و تمام مجموعه‌های نظارتی همکار با وزارت راه و شهرسازی رضایت نسبی درباره عملکرد این دفتر دارند. رویکرد ما فارغ از هرگونه رابطه، برخورد قاطع و شفاف با تخلفاتی بوده که محرز شده است. ما همه گزارش‌های رسیده را بررسی کردیم و آن‌هایی که قابل‌اعتنا و قابل برخورد بوده، قطعاً در فرایند پیگیری قرار گرفته است.»

او ادامه داد: «وزارت راه و شهرسازی به دلیل گستردگی، گلوگاه‌های فساد متعددی دارد. ما از روز اول شروع به کار مبنا را بر این گذاشتیم که در طول خدمت خود حداقل چند گلوگاه را برطرف و چند کار بزرگ را ریل‌گذاری کنیم که منحصر به مدیران و افراد خاصی نباشد و مدیران بعدی هم موظف باشد که براساس آن چهارچوب درست و قانونی عمل کنند.»

مذنب درباره اقدامات مثبتی که در این مدت انجام شده است، گفت: «ما چندین مدیر ملی و استانی را در بازدیدهای استانی به دلیل سوءاستفاده از موقعیت شغلی یا تعارض منافع عزل کردیم و برخی پیگیری‌های ما به استعفای مدیران منجر شده است. در بحث آزمو‌ن‌های مختلفی که سازمان نظام مهندسی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار می‌کنند اقدامات خوبی انجام شده است‎، امسال بهتر از پارسال بوده و قطعاً با مسیری که در پیش گرفتیم، سال‌های بعد بهتر هم خواهد شد.»

او با بیان اینکه در زمینه فعالیت چند شرکت‌- سازمان‌های وزارت راه به‌صورت گسترده وارد عمل شده‌ایم، خاطرنشان کرد:‌ «موارد و مسائل مختلف بررسی و گزارش‌هایی دریافت شد و تیم‌های بازرسی ما مستقر شدند و چندین مورد از تخلفات به هیئت‌های رسیدگی تخلفات کارمندان ارجاع شده و بعضاً به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. در بحث فراخوان‌ها، مزایده‌ها و مناقصه‌ها دفتر بررسی فعالانه حضور پیدا کرده است كه منجر به نتایج خیلی خوبی شده و مبالغی به خزانه دولت برگشته است. البته جزئیات آن مسائل محرمانه‌ است و قابل انتشار عمومی نیست ولی همه این‌ها نشانه عزم دولت برای شفاف‌سازی و مبارزه با فساد است.»

مذنب درباره اقدامات مربوط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: «اتصال سامانه‌ها انجام شده و تاکنون، 359 خدمت الکترونیکی و 125 خدمت به پنجره متصل شده‌ است. در بحث کسب‌وکار الکترونیک 97 مجوز مرتبط با وزارتخانه از شرکت‌- سازمان‎های تابعه به سامانه کسب‌و‌کار الکترونیک وصل شدند و به دلیل تعداد زیاد درخواست‌ها در وزارت راه  این وزارتخانه جزء سه وزارتخانه‌ برتر در زمینه حذف امضاهای طلایی شده است.»

مدیر اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: «در بحث شعار دولت مبنی بر مردمی بودن از سفر نهم ریاست‌جمهوری و هیئت دولت به استان‌ها مقرر شد دفاتر بازرسی وزارتخانه‌ها به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها در استان‌ها مستقر شود که پس از چندی به ستاد ارتباطات مردمی تغییر نام یافت. پس از آن، در چهار سفر استانی که انجام شد، وزارت راه و شهرسازی جزء 5 دستگاه برتر قرار گرفت.»

او افزود: «اتفاق خوبی که افتاد این بود که در این سفرها بالاترین سطح مدیران، با مردم صحبت می‌کردند. 44 مدیر ارشد داشتیم که در سفرهای استانی با توجه مشکلات در استان که از قبل احصا شده بود، دستورات مستقیم و قطعی صادر می‌کردند. به‌عنوان نمونه، ما در استان کرمان بیش از 3 هزار نفر، در استان مرکزی حدود 1900 نفر و در استان اصفهان 1700 نفر مراجعه‌کننده داشتیم. به طور كل، ما بالاترین تعداد مدیران و بزرگ‌ترین فضاهای اختصاص یافته را برای ستاد مردمی با توجه به شرایط ایام کرونا داشتیم.»

او با بیان اینکه برای پیگیری مشکلات قدیمی شهرها تیم‌های مختلفی را ماموریت پیدا کرده‌اند، ‌گفت: «مثلاً در استان اصفهان مشکل محله‌ای که بیش از 2 هزار خانوار درگیر آن بودند بعد از 51 سال با تعیین تکلیف زمین‌های اعطایی از تعاونی‌های ارتش و رانندگان اتوبوس و تاکسی‌های شهری به اعضا رفع شد. در کرمانشاه مشکل دو شهر بعد از 20 سال حل شد.  نمونه‌های دیگری هم در استان‌های دیگر مانند تبریز بود که آن‌ها هم برطرف شدند. در کل در بحث مردمی بودن و شفافیت برخورد با متخلفان ما می‌توانیم نمره خوبی به وزارت راه و شهرسازی بدهیم که قابل‌تایید دستگاه‌های نظارتی هم هست.»

مذنب به‌صورت مصداقی درباره اقدامات انجام شده این دفتر‌ توضیح داد: «مدیران وزارتخانه در زمینه مسکن در بحث نظام مهندسی و گرفتن پروژه تخلفاتی در دو استان در سطح معاونان داشتند که آن‌ها عزل شدند. همچنین به دلیل این تخلفات، در دو استان در سطح رئیس نظام مهندسی برکنار شدند. در یکی از استان‌ها سوءاستفاده از موقعیت شغلی و ظلم به مردم اتفاق افتاده بود که مدیر مربوطه عزل شد. برخی مشکلات در شرکت هواپیمایی کشوری پیگیری شده و به‌محض حصول نتیجه حتماً اطلاع‌رسانی خواهند شد. علاوه بر این، در ایام اربعین به علت شیوه نامناسب فروش بلیت اربعین که منجر به فروش حضوری و صف‌های طویل متقاضیان شد، ‌همان موقع دو تن از مدیران برکنار شدند. در زمینه شکایتات مردمی، درخواست‌ها پیگیری شده، برخوردهای بدون تعارف با متخلفان انجام شده و خواهد شد.»

او با تایید ضرورت ارتباط مستقیم و مستمر ستاد وزارتخانه با رسانه‌ها، یادآور شد: «وزارت راه و شهرسازی متشکل از 6 معاون ستادی و 15 رئیس شرکت‌های تابعه است. آن‌قدر حوزه کاری این وزارتخانه وسعت دارد که به‌تنهایی به اندازه یک دولت بخش‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. اما با وجود همه مشغله‌ها، به شخصه دیدم كه در  برنامه‌های عمومی وزیر در جمع خبرنگاران حاضر می‌شوند و به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند. البته با توجه به محدودیت‌های زمانی نمی‌دانم که چه تعداد از اهالی رسانه به پاسخ پرسش‌های خود می‌رسند ولی این‌گونه نیست که تمایلی به مصاحبه نداشته باشند.»

مدیر اداره کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: «معاونان و مدیران شرکت‌های وابسته موظف به پاسخگویی هستند و وزیر تاکید کرده است که باید ارتباط تنگاتنگی با رسانه‌ها داشته باشند. اساساً دولت از ما می‌خواهد که پاسخگویی شفافی داشته باشیم تا هم گزارش عملکرد خود را به گوش مردم برسانیم و هم به درخواست‌ها پاسخ‌دهی؛ مثلا در ایام اربعین به دلیل مسئولیتی که به عهده ما قرار دادند، ما 24 ساعته در خدمت رسانه‌های دولت و خصوصی بودیم. هم از مشکلات می‌گفتیم و هم بابت کمبودها عذرخواهی می‌کردیم و هم توقعات خود را نسبت به همکاری بیشتر مردم با مسئولان مطرح می‌کردیم. قطعاً تا حلقه واسط نباشد مردم نمی‌توانند از مسائل دستگاه‌های اجرایی باخبر شوند و ما به‌عنوان مدیران دولتی حتی اگر به مذاقمان خوش نیاید به دلیل جایگاهی که فعلاً در آن هستیم، باید مسئولیت پاسخگویی نسبت به عملکرد خود را بپذیریم.»

او تاکید کرد: «اگر مدیران وزارتخانه که حرف‌های قابل گفتنی دارند، تقاضای اهالی رسانه را برای شفاف‌سازی اطلاعات اجابت نکردند، این موضوع را به دفتر ما منتقل كنند و اگر دلایل قانع‌کننده‌ای برای این عدم پاسخگویی نداشته باشند ما حتماً به اطلاع وزیر می‌رسانیم.»

مذنب درباره آخرین اخبار از بررسی پرونده تخلفات دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: «من از اقدامات قضایی مطلع نیستم ولی همکار ما مدتی در اختیار دستگاه‌های نظارتی بودند و به سوالات ایشان پاسخ دادند و اکنون به قید وثیقه آزاد هستند. اكنون باید ببینیم دستگاه‌های نظارتی و قضایی درباره این پرونده چه تصمیمی می‌گیرند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *