رسانه اقتصاد ترابری ایران

سازمان بنادر و دریانوردی

چهارشنبه, 11 بهمن 1402
افزایش ۴۰ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا؛

صادرات فرآورده‌های نفتی در بندر خرمشهر از سر گرفته شد

افزایش ۴۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا، شروع صادارت موادنفتی، احتمال از سرگیری تخفیف 25 تا 30 درصدی سود بازرگانی برای کالاها و راه‌اندازی کشتی مسافربری از خرمشهر به عراق مهم‌ترین خبرهایی است که مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در گفت‌وگو با ترابران اعلام می‌کند؛ اقداماتی که به گفته او منجر به رونق بیشتر بندر خرمشهر خواهد شد.

علی عسکری، در گفت‌‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران، درباره عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر گفت: «در ۱۰ ماه گذشته، ۲ میلیون و ۴۵۳ هزار تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.»

او با اعلام اینکه عمده‌ این کالاها، کالاهای فله اعم از میلگرد، کیلینکر شیشه، مصالح ساختمانی به صورت فله یا کانتینری بوده است‎‌؛‌ تصریح کرد: «عملکرد کانتینری این بندر در مدت زمان نامبرده با ۱۷ درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه به 21 هزار TEU رسیده است.»

عسکری یادآور شد: «بندر خرمشهر بندر صادراتی است و بیش از ۹۲ درصد از فعالیت‌های این بندر در حوزه صادرات است و فقط ۸ درصد به واردات اختصاص دارد.»

استارت صادرات نفتی زده شد

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه بندر خرمشهر یک بندر چند منظوره است که هم توان انجام عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر، فله خشک و کالای نفتی را دارد و هم انجام عملیات مسافری، تاکید کرد: «بندر خرمشهر یک بندر چندمنظوره و تجاری کامل است که از ظرفیت نفتی این بندر در سال‌های گذشته کمتر استفاه شده است اما امسال فعالیت نفتی آغاز شده است و در چند ماه گذشته با تلاش‌هایی که صورت گرفت بالای ۱۵ هزار تن صادرات مواد نفتی از بندر خرمشهر انجام شده است.»

او با اعلام این خبر که اکنون صادرات موادنفتی از بندر خرمشهر به امارات در حال انجام است، گفت: «اکنون شرکت ایرانول به دنبال این است که روغن پایه را از بندر خرمشهر صادر کند.»

به گفته این مقام مسئول این اتفاق جدید علاوه بر رونق بندر خرمشهر منجر به ایجاد اشتغال غیرمستقیم نیز خواهد شد.

40 هکتار زمین به بخش خصوصی واگذار می‌شود

عسکری با اعلام اینکه 40 هکتار زمین مهیا شده و آماده واگذاری به بخش خصوصی است، ‎‌خاطرنشان کرد: «عمده سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های گذشته مباحث مربوط به تاسیسات دریایی بوده که از طریق اجاره زمین واگذار شده و اکنون شرکت تاسیسات دریایی در این زمین‌ها در حال فعالیت است. همچنین یک ترمینال کانتینری ایجاد شده بود. اما اکنون برای واگذاری ۴۰ هکتار زمین آمادگی داریم و اقدامات اولیه و مشاوره‌های آن هم انجام شده است.»

بندر خرمشهر چشم‌انتظار مصوبه هیئت وزیران برای تخفیف ۳۰درصدی سود بازرگانی

او در ادامه درباره سرنوشت تخفیف ۳۰ درصدی سود بازرگانی برای کالاها در بندر خرمشهر گفت: «سازمان بنادر نقشی در ورود کالا و دستیابی به این تخفیف‌ها ندارد و گمرک در این زمینه بیشترین نقش را دارد. با این حال، برای رونق بندر به همراه گمرک پیشنهادهایی به دولت ارائه داده‌ایم تا بتوانیم برای برخی از کالاها از تخفیف سود بازرگانی استفاده کنیم.»

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر یادآور شد: «در سال‌های گذشته شرایطی وجود داشت که بر اساس آن کالاهای ورودی به بندر خرمشهر از تخفیف ۲۵ درصدی سود بازرگانی بهره می‌بردند. به واسطه همین تخفیفات نیز بندر خرمشهر رونق خوبی گرفته بود؛ اما در سال‌های بعد و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخل، رفته رفته از تعداد کالاهایی که شامل تخفیف ۲۵ درصدی می‌شدند کم شد و به مرور زمان این تخفیف قطع شد. به همین دلیل کالاهای کمتری وارد بندر خرمشهر شد.»

او با اشاره به اینکه به دلیل مشکل آبراهی بندر خرمشهر و امکان تردد فقط برای کشتی‌های کوچک‏ باید بتوانیم برای ورود کالاها به این بندر جاذبه ایجاد کنیم،‌گفت: «ما از طریق مراجع ذی‌ربط از جمله فرمانداری و استانداری تلاش‌هایی کرده‌ایم که 10 قلم کالا شامل تخفیف ۲۵ تا ۳۰ درصدی شوند. این پیشنهاد از طریق استانداری به رئیس‌جمهور ارائه و در هیئت دولت مطرح شده است. اکنون منتظر نظر نهایی هیئت دولت هستیم.»

انتقاد از عدم استفاده از ظرفیت ریلی بندر خرمشهر

عسکری نسبت به عدم استفاده از امکانات ریلی این بندر انتقاد کرد و گفت: «نقد ما این است که چرا از حمل‌ونقل ریلی بندر خرمشهر استفاده چندانی نمی‌شود. در حالی که باید به سمت استفاده بیشتر از حمل ریلی برویم.»

او با اعلام اینکه اکنون دو خط ریل جدید در بند خرمشهر فعال است، افزود: «یکی از دلایل عدم تمایل برای استفاده از حمل‌ونقل ریلی از رونق افتادن کانتینر است. در گذشته معمولاً ریل را برای انتقال کانتینر استفاده می‌کردند اما اکنون شرایط جدیدی برای بندر خرمشهر به وجود آمده است. زمانی ما ۱۰۰ هزار  TEU فعالیت کانتینری داشتیم و فعالیت در زمینه کالای فله خشک کمتر بوده است اما در سال‌های گذشته به ویژه امسال تغییرات جدیدی در روند جریان کالا به وجود آمده است.»

عسکری در توضیح این تغییرات گفت: «اگر رونق فعالیت کانتینری در بندر خرمشهر کم شده اما کالای فله خشک و عمومی توسعه یافته است.»

او با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که از ریل استفاده بهینه نمی‌شود، گفت: «اکنون با توجه به قابلیتی که در بندر خرمشهر به وجود آمده باید زمینه استفاده از ریل را ایجاد کنیم تا کالاهای فله خشک از طریق ریل وارد بندر شود. خوشبختانه سازوکارها انجام شده و در آینده بسیار نزدیک واگن‌هایمان این قابلیت را خواهند داشت که کالای فله خشک را حمل کنند. با این حرکت استفاده از حمل‌ونقل ریلی افزایش چشمگیر پیدا می‌کند.»

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر سپس با ارائه آماری از عملکرد ریلی بندر خرمشهر گفت: «عملکرد ریلی بندر خرمشهر در 10 ماهه سال گذشته حدود ۱۹۶۶ واگن بوده که در مدت زمان مشابه امسال به ۱۴۶۲ واگن رسیده ۲۵ درصد کاهش داشته است؛ ‌البته با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قطعاً این عملکرد هم افزایش چشمگیری خواهد داشت.»

راه‌اندازی کشتی مسافربری از خرمشهر به عراق؛ به زودی

عسکری در توضیح برنامه‌های بندر خرمشهر در حوزه گردشگری نیز گفت: «ما متولی حوزه گردشگری نیستیم اما زیرساخت‌ها را در قالب ۸ پست اسکله گردشگری در آبراه کارون ایجاد کرده‌ایم که یکی از اقدامات برجسته‌ سازمان بنادر محسوب می‌شود. تا به امروز نیز با مسئولان مربوطه دو جلسه داشتیم و وظایف را تفکیک کردیم و هماهنگی‌ها انجام شده است.»

او خاطرنشان کرد: «اکنون در حوزه گردشگری بین‌المللی، کشتی مسافربری به کویت اعزام و این سفر دو بار در هفته انجام می‌شود. اکنون درصددیم با توان بخش خصوصی خط مسافری نیز از خرمشهر به عراق راه‌اندازی کنیم. بخش خصوصی برای این کار شناور هم تهیه کرده‌ و منتظر انجام اقدامات و راه‌اندازی مسیر است.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بندر خرمشهر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از بنادر تجاری مهم ایران در زمینه صادرات به شمار می‌آید. این بندر همچنین با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره‌مندی از سیستم حمل‌ونقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندر امام خمینی، عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس را یدک می‌کشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *