رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

جمعه, 5 آبان 1402
پیشنهاد تاسیس یک شرکت مشترک بین ایران، روسیه و هند؛

شاه‌کلید توسعه عملی کریدور شمال-جنوب چیست؟

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه ایران می‌تواند تجارب خود را در زمینه مقابله با تحریم‌ها در اختیار روسیه قرار دهد، گفت: «با وجود اینکه همه زیرساخت‌ها در ایران وجود دارد، اما برای تاسیس یک شرکت مشترک بین ایران، روسیه و هندوستان اعلام آمادگی می‌کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از سی‌نیوز، دکتر مسعود پل‌مه که در همایش بین‌المللی آستاراخان سخن می‌راند، با بیان اینکه همه ما می‌دانیم که کریدور شمال-جنوب فقط برای ارتباط روسیه ایران و هند نیست، گفت: «ما در بنادر جنوبی ایران ۲۲۰ میلیون تن ظرفیت داریم که ۴۰ درصد این ظرفیت آماده اجرا در این کریدور است. در بنادر شمالی نیز ۳۰ میلیون تن ظرفیت داریم که حدود ۸۰ درصد آن هنوز خالی مانده است.این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ کشور روسیه بالغ بر ۸۴۰ میلیون تن کالا از طریق دریا حمل کرده است.»

پل‌مه با طرح این پرسش که چرا هنوز روسیه از کریدور شمال-جنوب استفاده نمی‌کند و چرا فقط یک درصد از ۸۴۰ میلیون تن از طریق خزر حمل شده است، گفت: «ما برای فعالیت در کریدور شمال-جنوب هیچ‌گونه استراتژی نداریم. ما باید شرایط را برای یک فعالیت بسیار خوب احیا کنیم.»

او با تاکید بر وجود خطوط ریلی بسیار زیاد در ایران و نقایص آنها، گفت: «ما می‌توانیم از طریق شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی سرویس‌های لازم را ارائه دهیم. تقریبا ۸۰۰ شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی در ایران فعال هستند که ۴۵۰ هزار راننده و ۱۱۷ هزار کامیون ترانزیتی در اختیار دارند که می‌توانیم تجارب بسیار بهینه برای مقابله با تحریم‌ها را در اختیار همکارانمان در روسیه قرار دهیم اما این مستلزم یک معامله برد-برد است.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی با بیان اینکه اگر بنا باشد شرایط به همین شکل باشد و همه منفعت خود را ببیند توسعه کریدور شمال-جنوب اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: «امروز صحبت از خرید و ساخت کشتی شد، در حالی که شرایط تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر روسیه بسیار بغرنج است.»

او افزود: «ما از خرید و ساخت کشتی استقبال می‌کنیم اما یک کشتی ۳۰ روز رفت‌وبرگشتش بین ایران و روسیه طول می‌کشد در صورتی که اگر مدیریت لازم داشته باشیم می‌توانیم سرویس را به ۲.۵ سرویس در ماه افزایش دهیم.»

پل‌مه ادامه داد: «برای اینکه مشکلات کریدور حل شود اول ما باید مشکلات خودمان را حل کنیم. دولت‌ها وظیفه قانون‌گذاری دارند اما سرمایه‌گذاری‌ها را خود ما باید انجام دهیم. برای اینکه کریدور فعال شود ما پیشنهاد می‌دهیم که مشترکاتی داشته باشیم.»

او اظهار کرد: «با وجود اینکه همه زیرساخت‌ها در ایران وجود دارد، اما برای تاسیس یک شرکت مشترک بین ایران، روسیه و هندوستان اعلام آمادگی می‌کنیم.»

تعداد دیدگاه‌ها: 2

  1. سلام. در جستجوی شاه کلید ، خودتان را خسته نکنید. اگر باری روی زمین وجود داشته باشد راه خودش را پیدا میکند. از طریق ریل نشد از طریق دریا، از طریق دریا نشد با حمل ترکیبی از جاده . بار حتی منتظر تاسیس شرکت هم نمی ماند. بار بو میکشد که کدام مسیر سریع تر و ارزان تر است. آیا واقعا عبور بار از ایران سریع تر و ارزان تر است؟

  2. درود. خطاب به آقای پل مه عرض می کنم.
    جالب است بدانیم که انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران علیرغم دریافت حق عضویت کلان سالانه از اعضای خود و شرکت های کشتیرانی و نمایندگی کشتیرانی و بندری بخش خصوصی عضو تاکنون چه خدمات، سمینارها و کارگاه های عارضه یابی و مشورتی و مشاوره های ارزشمندی به مالکان کشتی ها و شرکت های تحت پوشش ارائه داده و چه مشکلاتی از این صنف را در بنادر جنوبی و شمالی حل و فصل کرده و روابط عمومی منفعل این انجمن تاکنون در این باره هیچ عملکرد و پاسخگویی از خود نشان نداده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *