رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

یکشنبه, 7 آبان 1402
ایرلاین‌ها گامی بزرگ در زمینه برابری مسافران برمی‌دارند؛

سفر هوایی بدون مرزهای معلولیت

انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (یاتا) نتایج نظرسنجی جهانی مسافران (GPS) ۲۰۲۳ خود را درباره دسترسی مسافران دارای معلولیت به حمل‌و‌نقل هوایی منتشر کرد که از رضایت ۸۰ درصد از مسافرانی که از خدمات کمک ویژه استفاده کرده‌اند، حکایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از وبسایت رسمی انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (یاتا)، میزان رضایت مسافرانی که از خدمات کمک ویژه استفاده کرده‌اند، قابل توجه است، به صورتی که ۸۰ درصد از مسافرانی که از خدمات کمک ویژه استفاده کرده‌اند گفتند که انتظارات آن‌ها برآورده شده است.

کنراد کلیفورد، معاون مدیرکل و دبیر کل انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی (یاتا)، گفت: «در سال ۲۰۱۹، مجمع عمومی سالانه یاتا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که نشان‌دهنده تعهد اعضای ما برای اطمینان از دسترسی هر مسافری به سفر ایمن، قابل اطمینان و با عزت و احترام است.

این مقام ارشد یاتا افزود: «با وجود اینکه هنوز کار‌های زیادی برای حمایت از نیاز‌های مسافران دارای معلولیت وجود دارد، اما به اعتقاد ما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که صنعت هوانوردی در راستای این تعهد پیشرفت کرده است.»

بر اساس این نظرسنجی که با مشاهدات و تجربه خطوط هوایی مطابقت داشت، تقاضا برای کمک ویژه در میان مسافران خطوط هوایی در حال افزایش است. با توجه به پیر شدن جمعیت و با افزایش جمعیت سالخورده در بسیاری از بازار‌های مهم و کلیدی حمل‌و‌نقل هوایی، تقاضا برای خدمات کمک ویژه نیز افزایش و این روند احتمالاً ادامه خواهد یافت. صنعت هوانوردی مانند بسیاری از صنایع دیگر باید برای پاسخگویی به این نیاز‌ها و تأمین منابع لازم برای این بخش مهم از جمعیت آماده باشد؛ زیرا این امر چالش‌هایی را برای این صنعت ایجاد می‌کند.

در همین رابطه، لیندا ریستاگنو، دستیار مدیرکل یاتا در امور خارجی گفت: «با افزایش تقاضا برای خدمات کمک ویژه، باید به دنبال راه‌هایی برای پاسخگویی و ارائه خدمات متناسب با نیاز‌های مسافران متقاضی کمک‌های ویژه باشیم. در حال حاضر، خدمات کمک ویژه اغلب به شکل صندلی چرخدار ارائه می‌شود. اما نیاز‌های واقعی مسافران ممکن است متفاوت باشد.»

او تأکید کرد: «مسافران متقاضی کمک‌های ویژه ممکن است نیاز‌های مختلفی داشته باشند. برخی ممکن است فقط به کمک برای یافتن مسیر در فرودگاه‌های شلوغ نیاز داشته باشند، یا فقط به کمک برای یافتن مسیر یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیاز داشته باشند، یا ممکن است که کاملاً تحرک داشته باشد اما از نظر بینایی دچار اختلال باشد.»

ریستاگنو درباره کار‌های در حال انجام در این زمینه اظهار کرد: «ما در حال کار در زمینه راه‌هایی برای اطمینان از در دسترس بودن صندلی چرخدار در صورت نیاز و همچنین سایر گزینه‌های مناسب و مورد نیاز برای تنوع نیاز‌های مسافران هستیم.»

ضرورت دسترسی به اطلاعات واضح و دقیق

این نظرسنجی همچنین نشان داد که دسترسی به وب‌سایت برای رزرو نیاز به بهبود دارد. 20 درصد از مسافران تأکید کردند که این امر باید در اولویت باشد و خواستار بهبود دسترسی به وب‌سایت برای رزرو شدند.

یاتا با درک این موضوع، اخیراً دستورالعملی درباره اطمینان از دسترسی آسان مسافران دارای معلولیت به همه اطلاعات ضروری در وب‌سایت‌های خطوط هوایی منتشر کرده است. با هدف تضمین دسترسی برابر برای همه مسافران، این شامل موارد زیر است:

*توسعه یک درگاه کاربرپسند به ناحیه دسترسی اختصاصی وب‌سایت‌های خطوط هوایی

*شفاف‌سازی ضوابط مربوط به حق دریافت کمک

*تأکید بر اهمیت درخواست زودهنگام کمک توسط مسافران، ترجیحاً در طول فرآیند رزرو

دسترسی آسان به اطلاعات حیاتی فقط با یک کلیک

این دستورالعمل بر دسترسی آسان به اطلاعات حیاتی فقط با یک کلیک از صفحه اصلی برای مسافران دارای معلولیت تأکید دارد. همچنین دستورالعمل مذکور، بهترین شیوه‌ها را برای ایجاد مسیر‌های اطلاعاتی واضح و آسان در وب سایت‌های خطوط هوایی برای مسافران دارای معلولیت یا تحرک محدود ارائه و اطمینان می‌دهد که مسافران دارای معلولیت، دسترسی مستقیم به اطلاعات مهم درباره سفر هوایی و حقوق مسافران دارند.

دستیار مدیرکل یاتا در امور خارجی خاطرنشان کرد: «اطلاعات واضح و قابل فهم برای هر کسی که می‌خواهد سفر کند ضروری است. این امر به ویژه برای افراد دارای معلولیت که به کمک نیاز دارند و باید برنامه سفر خود را با دقت آماده کنند، مهم است.»

او اضافه کرد: «در حالی که خطوط هوایی در ارائه اطلاعات گسترده در وب‌سایت‌های خود گام‌های مؤثری برداشته‌اند، هنوز جای پیشرفت به‌ویژه در زمینه تسهیل دسترسی به اطلاعات خاص وجود دارد.»

در نتیجه خطوط هوایی می‌توانند این کار را با بهبود طراحی وب‌سایت‌های خود و ارائه راهنما‌های جست‌وجوی دقیق‌تر انجام دهند.

تعداد دیدگاه‌ها: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *