رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت راه و شهرسازی

سه شنبه, 9 آبان 1402
200 همت برای نگهداری راه‌های موجود نیاز است؛

آسفالت ۲۵۰۰ کیلومتر راه از طریق تهاتر قیر

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه با بیان اینکه تامین قیر یکی از موضوعات مهم در زمینه نگهداری و نوسازی راه‌ها است، اعلام کرد: «تهاتر قیر کمک بزرگی در این زمینه به ما می‌کند، به صورتی که سال گذشته ۲۵۰۰ کیلومتر آسفالت راه‌ها از همین راه انجام شد.»

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، محمود غفاری در پانزدهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین‌آلات درباره تامین منابع از راه تهاتر گفت: «در بحث نگهداری و احداث راه‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات، تامین قیر است. این موضوع مربوط به بحثی است که چندین سال است موضوع مجلس بوده که امکان می‌دهد از طریق تهاتر، قیر پروژه‌های عمرانی وزارتخانه را فراهم کنیم که این قیر تا اکنون فراهم شده است.»

او به توقف این روند اشاره و اظهار کرد: «قانونی که در مجلس تصویب شد این موضوع را مقداری به چالش کشاند. علت این توقف، تشکیکی بود که در شیوه استفاده از منابع ایجاد شد. با این حال، در هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل شد.»

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه با اشاره به کمبود منابع تخصیص داده شده، تاکید کرد: «بهترین حالت این است که دولت پول بدهد و قیر خریداری شود اما هنوز تخصیص منابع عمرانی ما به ۲۵ درصد هم نرسیده است. اگر منابع نقدی در اختیار قرار می‌گرفت، همه دست‌اندرکاران راضی بودند.»

غفاری دلیل دیگری را برای وجود سیاست تهاتر قیر عنوان و خاطرنشان کرد: «بر اساس استانداردهای ملی که سهل‌گیرانه‌تر از استانداردهای بین‌المللی است، بالغ بر ۲۰۰ همت هزینه نگهداری راه‌های موجود است و بودجه کشور این هزینه را در نظر نگرفته است. پس باید به منابع دیگر توجه شود.»

او در پایان شیوه استفاده از این منابع را شفاف دانست و تصریح کرد: «بحث استفاده از این منابع هم شفاف است. نظارت قوی بر اینکه چه محموله‌ای در چه پروژه‌ای استفاده شود، وجود دارد و از ۷ مرحله نظارت باید عبور شود و نظارت دائماً در حال توسعه است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *