رسانه اقتصاد ترابری ایران

فناوری

یکشنبه, 13 شهریور 1401
با پرواز آزمایشی 26 دقیقه‌ای ثبت شد؛

کامیابی چین در آزمایش نخستین هواپیمای خورشیدی

گروه صنعت هوانوردی چین که سازنده هواپیماهای داخلی در این کشور است، نخستین پرواز هواپیمای خورشیدی خود را به نام «کیمینگ شینگ ۵۰ » یا «ستاره صبح ۵۰ » با موفقیت انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، روزنامه «چاینا دیلی» نوشت که گروه صنعت هوانوردی چین از موفقیت در نخستین پرواز هواپیمای خورشیدی خودش خبر داد. هواپیمای «کیمینگ شینگ ۵۰ » یا «ستاره صبح ۵۰ » از فرودگاه یولین در استان شانانشی از زمین بلند شد و برای ۲۶ دقیقه در آسمان پرواز کرد.  در این پرواز، همه سیستم‌های اتوماتیک این هواپیما به درستی و خوبی عمل کردند.

این هواپیما ۶ موتور دارد که آنها با باطری‌های خورشیدی کار می‌کنند و برای عملیات بلندمدت نزدیک فضا یعنی بخشی از اتمسفر زمین در ارتفاع ۲۰ تا ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده است.

گفتنی است؛ این فضا برفراز مرتفع‌ترین ارتفاعات خطوط هواپیماهای تجاری و در زیر ماهواره‌هایی است که به دور زمین می‌چرخند.

طراح این هواپیماهای خورشیدی در جمع خبرنگاران گفته بود که این هواپیما به پیشرفت تحقیقات و توسعه در زمینه‌هایی از جمله انرژی‌های جدید، مواد ترکیبی و مهندسی هوانوردی کمک خواهد کرد و ظرفیت‌های عملیاتی چین در نزدیک فضا و اقیانوس را بهبود می‌بخشد.

لازم به یادآوری است که پیش از گروه صنعت هوانوردی چین، شرکت صنعتی تکنولوژی و علوم هوانوردی چین مدل‌های پهپادهای خورشیدی را توسعه داد که قادر به پرواز در منطقه نزدیک فضا بودند.

در حال حاضر، کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس پهپادهای خورشیدی را توسعه داده‌اند که تا ارتفاع ۲۰ هزار متر پرواز می‌کنند. رکورد جهانی ارتفاع ثبت شده توسط این پهپادهای خورشیدی ۲۹ هزار و ۵۲۴ متر بوده است که توسط شرکت تکنولوژی «آئروایرمنت» در کالیفرنیا در ماه اوت سال ۲۰۰۱ ساخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *