رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

یکشنبه, 7 آبان 1402
واژگونی واگن قطار حامل گندم در ایستگاه کرج؛

وقوع حوادث متعدد ریلی و روزه سکوت راه‌آهن!

بر اساس اخبار منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، روز گذشته (شنبه، 6 آبان ماه) فرار جرثقیل ریل گذاری به خط سیلو ایستگاه کرج به برخورد شدید با واگن مسقف شرکت توکا و تراک موبیل سیلو منجر شده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، به دنبال وقوع حوادث ریلی متعدد از چند روز گذشته تا کنون از جمله ماندن قطار زنجان- مشهد در خروجی ایستگاه قزوین و سرد شدن دیزل آن و معطلی بیش از 3 ساعت مسافران، خراب شدن قطار مشهد-تهران در ایستگاه دامغان و تعویض لکوموتیو آن و باز هم معطلی 3 ساعته مسافران، حادثه ایستگاه مشک‌آباد ناحیه اراک و خروج لکوموتیو از خط و ماندن مانورچی راه‌آهن زاهدان بین تامپون جرثقیل ریلی و لکوموتیو و فوت شدن او و… بر اساس اخبار منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، گویا روز گذشته (شنبه، 6 آبان ماه) جرثقیل ریل‌گذاری به خط سیلو ایستگاه کرج فرار کرده و به برخورد شدید با واگن مسقف شرکت توکا و تراک موبیل سیلو منجر شده است.

بر اساس اعلام شاهدان عینی این حادثه خسارت شدیدی به بار آورده است.

گفتنی است؛ اخبار منتشرشده به صورت غیررسمی و از طریق شبکه‌های اجتماعی و یا مقامات و ماموران حاضر در محل سانحه اطلاع‌رسانی شده است و مدیریت راه‌آهن همچنان روزه سکوت خود را در زمینه اطلاع‌رسانی حفظ کرده است. این در حالی است که این پنهان‌کاری و سرپوش گذاشتن روی حوادث ریلی می‌تواند عواقب بسیار شدید و غیرقابل جبرانی را برای صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور به بار آورد.

این سکوت خبری و پنهان‌کاری شرکت راه‌آهن در اطلاع‌رسانی سوانح ریلی، در حالی انجام می‌شود که پیش از این، محمود حشمتی،‌ رئیس اسبق کمیسیون عالی سوانح به خبرنگار ترابران گفته است: «در حال حاضر، حدود 8 هزار کیلومتر از خطوط ریلی ما حالت طبیعی و استانداردشان را از دست داده و پهن شده‌اند. من معتقدم که بیش از نیمی از ناوگان هم که در سیر است، باید از خط خارج و متوقف شوند تا تعمیرات اساسی روی آنها صورت گیرد، زیرا ناوگان راه‌آهن در مدت زمان معین باید تعمیرات اساسی بشوند.»

او گفته بود: «اکنون هیچ‌کدام از آنها شرایط لازم برای سرویس‌دهی را ندارند. لکه‌های سفید که ناشی از افتادگی خط است در همه مسیرها دیده می‌شود. خط فرد خراسان از استاندارد خارج شده و سال‌ها است که ریل‌های آن باید عوض شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *