رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

دوشنبه, 21 شهریور 1401
با وجود علاقه چین به سرمایه‌گذاری در بنادر ایران حاصل شد؛

هند و ایران در آستانه یک توافق بلندمدت در بندر چابهار

اقدام هند و ایران برای رسیدن به توافق بلندمدت در بندر چابهار در حالی صورت می‌گیرد که چین علاقه فزاینده‌ای به سرمایه‌گذاری در بنادر و سایر زیرساخت‌های ساحلی ایران نشان داده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از هندوستان تایمز، منابع آگاه می‌گویند که هند و ایران به توافق بلندمدت برای عملیات در بندر استراتژیک چابهار نزدیک شده‌اند.  تنها چالش باقی‌مانده بر سر این توافق، اختلافات در بند مربوط به داوری است که موجب توقف این توافق‌ شده است.

گفتنی است؛ این قرارداد بلندمدت با اعتبار 10 ساله به‌صورت خودکار جایگزین پیمان اولیه‌ می‌شود که عملیات هند را در پایانه شهید بهشتی بندر چابهار پوشش می‌دهد.

این اقدام در زمانی صورت می‌گیرد که چین علاقه فزاینده‌ای به سرمایه‌گذاری در بنادر و سایر زیرساخت‌های ساحلی در ایران نشان می‌دهد. با این حال، طرف ایرانی به دهلی‌ فشار می‌آورد تا توسعه پایانه شهید بهشتی را که توسط دولت هند اداره می‌شود، افزایش دهد.

این توافق بلندمدت در جریان سفر ماه گذشته سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی و آبراه‌های هند به ایران، به ویژه دیدار او با رستم قاسمی، وزیر راه‌وشهرسازی ایران بررسی شد.

گفته می‌شود که موضوع اصلی دو کشور برای رسیدن به توافق نهایی فقط به «صلاحیت داوری اختلافات در هر موضوعی» مربوط می‌شود؛ ‎‌زیرا بر اساس قانون اساسی ایران، چنین داوری‌هایی را نمی‌توان به دادگاه‌های خارجی ارجاع داد. در نهایت، طرح پیشنهادی بر اساس توافقنامه، مستلزم اصلاح قانون اساسی ایران است که موضوعی بسیار دشوار است.

یادآور می‌‎شود؛ هند و ایران برای نخستین بار در سال 2003 به ایده دسترسی هند به بندر چابهار نزدیک شدند و هر دو توافق کردند که این بندر را با هم توسعه دهند و با هم کار کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *