رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 19 آبان 1400

تکرار ماجراجویی ایرلاین‌ها در دولت جدید

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه مسئولان و متولیان امر کوتاه‌ترین مسیر را از بعد نظارت و خدمات رسانی ایرلاین‌ها انتخاب کرده‌اند؛ آن هم جبران از جیب مردم است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،مجتبی یوسفی  در مورد افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما و تاثیر آن در صنعت گردشگری کشور گفت: صنعت هوایی کشور تاثیر بسیاری در رونق گردشگری و توسعه حمل و نقل هوایی دارد و نقش بسیار پر رنگی در توسعه اقتصادی و رهایی از اقتصاد تک محصولی کشور خواهد داشت.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای افزود: سرمایه گذاران برای توسعه و سرعت بخشیدن به امور خود می‌خواهند کوتاه‌ترین مسیر را برای تجارت انتخاب کنند تا موجب توسعه و رونق اشتغال کشور شوند؛ زمانی که صحبت از استفاده و بهره وری از صنعت هوایی می‌شود، اکثریت استفاده از آن را به گروه خاصی اختصاص داده و آن را مخصوص قشر متمول جامعه دانسته؛ در صورتی که گاهی همین صنعت به قیمت جان گروه دیگر تمام می‌شود به علت اینکه برخی از بیماران مجبور به استفاده از حمل و نقل عمومی هستند. گرانی بلیت هواپیما ابعاد گسترده‌ای از خسارات و موضوعات مالی تا جانی را به همراه دارد.

ایرلاین‌ها هر گونه که خواستند به مسافران اجحاف کردند

وی تاکید کرد: اگر هدف رونق اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی است باید صنعت توریست و رونق گردشگری را در نظر بگیریم در این بین توجه به زیر ساخت‌ها از مهمترین موضوعات مورد توجه این صنعت خواهد بود؛ در این مدت نه تنها شاهد کاهش قیمت بلیت هواپیما نبودیم بلکه در فروش بلیت به مسافران اربعین نیز برخی از ایرلاین‌ها هر گونه که خواستند به مسافران اجحاف کردند و بلیت‌ها را به نرخ نجومی به فروش رساندند و متاسفانه امروزه کرونا در کار خسارات جانی و مالی که به همراه داشته است برای گروهی و صنفی مسیری درآمد زایی جدید شده است.

بیش از این پروازها با 1/3 ظرفیت به بهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌گرفت که امروز شاهد پروازهایی هستیم که از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنند و هیچ کاهش قیمتی در نرخ بلیت هواپیماها را شاهد نبودیم
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از این پروازها با 1/3 ظرفیت به بهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌گرفت که امروز شاهد پروازهایی هستیم که از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنند و هیچ کاهش قیمتی در نرخ بلیت هواپیماها را شاهد نبودیم. جای سوال باقی است؛ چرا در دولت جدید و انتصابات نو شاهد چنین بی نظارتی‌هایی در رشد قیمت‌ها هستیم.

طرح سوال از وزیر راه و شهر سازی برای گرانی بلیت هواپیما

وی تصریح کرد: در برخی از مسیرهای پر تردد کشور که ظرفیت گردشگری بالایی دارند؛ مثل شهرهای جنوبی و زیارتی کشور اما شاهد رشد چندین برابری قیمت بلیت پروازها هستیم؛ در سال گذشته یک مسیر کوتاه تهران به اهواز به میزان 300 الی 400 هزار تومان برآورد شده بود اما امروزه شاهد رشد چند برابری این میزان هستیم. تمام کم و کاستی‌ها نشان می‌دهد که باید یک طرح سوال از وزیر راه و شهر سازی داشته باشیم، باید این موضوع سر وسامان داده شود؛ در دولت قبل شاهد اتفاق خوشایندی در جهت کاهش قیمت بلیت هواپیما نبودیم اما امروزه باز هم شاهد تکرار همان ماجرا هستیم.

دولت به عنوان حاکمیت اصلی در کنترل قیمت ها

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: عدم نظارت درست موجب تعطیلی مشاغلی نظیر صنعت هتلداری، آژانس‌های مسافرتی و… شده و در نهایت موجب کاهش اشتغال بیشتر است؛ دولت به عنوان حاکمیت اصلی باید از ایرلاین‌ها از وضعیت حقوق و دستمزد کارمندان تا بهبود وضعیت باز نشستگان خود حمایت کند تا این شرکت‌ها هر گونه که می‌خواهند افزایش قیمت نداشته باشند، هدایت صنعت هوایی کشور به سمت درآمدهای پایدار و استفاده از ظرفیت «بار» می‌تواند زمینه برای توسعه این صنعت را در عرصه ملی و منطقه ای فراهم کند.

یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: سیاست گذاری از دو جهت نظارت و کیفیت ارائه خدمات در دست حاکمیت است، باید از هر گونه سوء استفاده احتمالی برخی از شرکت‌ها جلوگیری کنند؛ متاسفانه مسئولان و متولیان امر کوتاه‌ترین مسیر را از بعد نظارت و خدمات رسانی ایرلاین‌ها انتخاب کرده‌اند؛ آن هم جبران از جیب مردم است.

 

منبع خبر:خانه ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *