رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 18 تیر 1401

قرارداد لجستیکی گروه بنادر ابوظبی با SEG ازبکستان

تفاهم‌نامه‌ای بین گروه بنادر ابوظبی و SEG ازبکستان برای راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای جدید لجستیکی و حمل‌و‌نقل امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، گروه بنادر ابوظبی (AD Ports Group) از راه‌اندازی یک سرمایه‌گذاری مشترک با  SEG، یکی از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز در ازبکستان، برای افتتاح کسب‌و‌کارهای جدید لجستیکی و حمل‌و‌نقل و همچنین امضای تفاهم‌نامه‌ای برای توسعه یک مرکز تجارت مواد غذایی در ازبکستان خبر داد.

در مراسم امضای قرارداد در تاشکند، دو شرکت قراردادهای کلیدی را با توسعه زیرساخت‌ها و خدمات لجستیکی امضا کردند که محصولات پالایش‌شده ازبکستان و SEG را با هزینه‌های رقابتی به بازارهای جهانی می‌رساند.

هیئت اماراتی این مراسم شامل دکتر ثانی بن احمد الزیودی، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی؛ محمد علی‌الشرفه، رئیس اداره توسعه اقتصادی ابوظبی؛ دکتر سعید مطر القمزی، سفیر امارات در ازبکستان؛ کاپیتان محمد جمعه الشامسی، مدیر عامل گروه AD Ports Group ؛ سعید البحری سالم العامری – مدیرکل اداره کشاورزی و ایمنی مواد غذایی ابوظبی و حمد الحمادی، مدیر اجرایی انرژی و آب و برق و هیئت ازبکستانی شامل ایلخوم مخکاموف، وزیر حمل و نقل ازبکستان؛ عزیز ویتوف، معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان؛ شیرزد خوجایف، معاون وزیر انرژی ازبکستان؛ کاخرامون یولداشف، معاون وزیر کشاورزی ازبکستان؛ و بختیار فضیلف، رئیس هیئت مدیره SEGبود.

در مراسم امضای دفتر گروه بنادر ابوظبی در ازبکستان، نخستین دفتر این گروه در منطقه آسیای مرکزی، اعلام شد. این دفتر بر پروژه‌های اعلام شده در چهارچوب توافقنامه‌های امضا شده در تاشکند نظارت خواهد داشت.

بر اساس قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک، دو شرکت برای خدمات لجستیک و حمل‌و‌نقل کالا، از جمله حمل‌و‌نقل کالای بین وجهی، خدمات حمل‎و‌نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، توسعه بنادر داخلی و انبارهای کانتینری، انبارداری و سایر زیرساخت‌های لجستیکی، لجستیک با یکدیگر همکاری خواهند داشت. این سرمایه‌گذاری فناوری جدید و فرآیندهای تخصصی را برای مقابله با چالش‌های ناشی از موقعیت جغرافیایی دوگانه محصور در خشکی ازبکستان، احاطه شده توسط پنج کشور دیگر محصور در خشکی، به کار خواهد گرفت.

یادداشت تفاهمی نیز برای حمایت از توسعه یک مرکز ذخیره‌سازی و توزیع مواد غذایی یکپارچه برای تقویت تجارت مواد غذایی ازبکستان در بازارهای جهانی و ایجاد امنیت غذایی آسیای مرکزی به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه، دو شرکت در زمینه فرصت‌های مربوط به ذخیره‌سازی، حمل‌و‌نقل و امنیت مواد غذایی با یکدیگر همکاری خواهند کرد و راه‌حل‌های اجرایی پروژه را بررسی خواهند کرد.

همچنین جلسه‌ای بین طرف‌های امارات متحده عربی و ازبکستان برای بحث درباره تقویت جنبه‌های همکاری اقتصادی، از جمله بخش‌های جدید که به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور کمک می‌کند، با حضور دکتر ثانی الزیودی ؛ محمد الشرفه؛ به همراه عبدالله آریپوف نخست وزیر ازبکستان و چندین وزیر و مقامات برگزار شد.

راه‌اندازی هاب مواد غذایی منطقه در سمرقند

مرکز غذای منطقه‌ای – ابوظبی با بازار بین‌المللی  Rungis، بازار عمده فروشی مواد غذایی تازه، همکاری خواهد کرد تا خریداران، فروشندگان، فعالان تدارکات، تثبیت کنندگان و توزیع کنندگان را برای گسترش دسترسی به غذای تازه و افزایش صادرات برای ازبکستان گرد هم آورد.

این هاب قرار است در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی سمرقند توسط یکی از شرکت های تابعه SEG – MARAKAND LOGAIR اداره شود.

دکتر ثانی الزیودی در بیانیه ای به خبرگزاری امارات (وام) گفت: «حجم مبادلات تجاری بین امارات و ازبکستان طی سال گذشته با رشد 22 درصدی به 486 میلیون دلار رسیده است.»

الزیودی خاطرنشان کرد: «ازبکستان یکی از کشورهای مهم صادرکننده مواد غذایی به‌ویژه به کشورهای آسیایی و منطقه آسیای مرکزی است. از طریق این پروژه استراتژیک، فرصتی برای هدایت بخش بزرگی از محصولات غذایی موجود در ازبکستان به امارات متحده عربی و منطقه فراهم می‌کند.»

او توضیح داد که از طریق گفت‌وگو با نخست وزیر ازبکستان، روی یک برنامه اقدام مشترک برای همکاری در خطوط لجستیکی به‌منظور اطمینان از غلبه بر چالش‌های فعلی جهانی، علاوه بر بررسی راه‌های توسعه بیشتر همکاری در تعدادی دیگر از راهبردهای استراتژیک توافق شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *