رسانه اقتصاد ترابری ایران

دوشنبه, 7 شهریور 1401

ریزش و جهش تخلیه کالاهای اساسی در بنادر

در ۵ ماهه نخست امسال ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۴۶۳ تن کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور تخلیه شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،‌ تخلیه کالاهای اساسی در بنادر ایران از 10 میلیون و 382 هزار و 423 تن در 5 ماهه نخست سال گذشته به ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۴۶۳ تن در مدت زمان مشابه امسال رسید.

در حالی که تخلیه کل کالاهای اساسی در مدت زمان نامبرده امسال نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشت اما تخلیه گندم با افزایش 119 درصدی از هزار و 12 تن در مدت زمان بررسی شده در سال گذشته به ۳ میلیون و ۹۷ هزار و ۱۶۴ تن در سال جاری بالغ شد.

در همین برهه زمانی، برخلاف گندم تخلیه جو از یک میلیون و ۷۷۴ هزار و ۳۲۲ تن در 5 ماهه سال 1400 به تخلیه ۶۲۹ هزار و ۸۷۹ تن جو در سال جاری رسید.

کاهش تخلیه غلات در بنادر

تخلیه ذرت نیز روند کاهشی را در پیش گرفته است به‌صورتی که از تخلیه ۳ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۴۵۶ تن ذرت به ۲ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۸۸۸ تن ذرت کاهش یافته است.

بر همین اساس،‌ میزان تخلیه سویا نیز با در پیش گرفتن روند کاهشی به تخلیه ۱ میلیون ۶۸۶ هزار و ۶۸۶ تن رسید در حالی که در سال گذشته در مدت زمان مشابه ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۴۹۸ تن سویا در بنادر تخلیه شده بود.

در مدت زمان بررسی شده،‌ میزان تخلیه برنج نیز تا پایان مرداد سال جاری معادل ۱۴۱ هزار و ۸۱۷ تن بود که نسبت به سال گذشته اندکی کاهش داشت زیرا در مدت مشابه سال گذشته تخلیه برنج حدود ۱۴۵ هزار و ۲۱۰ تن بوده است.

در بنادر کشور در ۵ ماهه امسال با کاهش اندک نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۲۰ هزار و ۳۸۶ تن شکر و با کاهش حدود 50 درصدی ۵۰۰ هزار و ۶۴۳ تن روغن تخلیه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *