رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

چهارشنبه, 3 اسفند 1401
افزونی وخامت شرایط؛

ریزش آمارهای ریلی ادامه دارد

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در گزارشی از عملکرد ریلی کشور در 9 ماهه امسال و 3 ماه فصل پاییز از تداوم کاهش متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری، سرعت بازرگانی واگن‌های باری، تن کیلومتر بار ترانزیتی ریلی و آماده به کاری لکوموتیوها حکایت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته در گزارشی از عملکرد ریلی کشور در 9 ماهه امسال و 3 ماه فصل پاییز که با هدف ارائه تصویری شفاف از عملکرد گذشته صنعت و اثرات آن روی شاخص‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی تهیه و منتشر شده است، از تداوم کاهش متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری، سرعت بازرگانی واگن‌های باری، تن کیلومتر بار ترانزیتی ریلی و آماده به کاری لکوموتیوها حکایت کرده است.

کاهش به‌ دنبال کاهش

بر اساس این گزارش،‌ متوسط بهره‌وری ماهیانه واگن‌های باری در 9 ماهه نخست امسال 11.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1400 افت داشته است. در همین مدت سرعت بازرگانی واگن‌های باری با کاهش 14.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به عدد 3.43 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

همچنین باوجود افزایش دو شاخص نامبرده در 3 ماهه فصل پاییز نسبت به 3 ماهه تابستان، آمار‌ها حاکی از افت این دو شاخص نسبت به 3ماهه نخست سال جاری و 3 ماهه چهارم سال 1400 است.

بار ترانزیتی 46 درصد کاهش داشت

تن کیلومتر بار ترانزیتی ریلی که در 9 ماهه نخست سال 1400 افزایش جهشی نسبت به مدت مشابه سال‌های 1399 و 1398 داشت، در 9 ماهه نخست امسال افت 46 درصدی نسبت به پارسال تجربه کرده است.

آمار پاییز در برابر تابستان کم آورد

با تسکین محدودیت‌های کرونایی، بهره‌وری واگن‌های مسافری در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال‌های 1400 و 1399 رشد قابل توجهی داشته است. در عین حال این شاخص در 3 ماهه سوم سال جاری نسبت به 3 ماهه دوم و اول به ترتیب 14.52 و 4.24 درصد کاهش یافته است.

اندکی بهبودی برای لکوموتیوهای خسته

مطابق با گزارش‌های منتشر شده انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته،‌ درصد آماده به کاری لکوموتیوها در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.8 درصد کاهش داشته است. البته در 3ماهه سوم امسال این شاخص نسبت به 3 ماهه دوم افزایش 2.3 درصدی را تجربه کرده است. دلیل این بهبود بازگشت 8 لکوموتیو نیازمند تعمیر به چرخه سیر و همچنین اضافه شدن 8 لکوموتیو جدید به جمعیت کشنده‌های ریلی کشور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است.

با توجه به اینکه اکنون مهم‌ترین گلوگاه حمل‌ونقل ریلی کشور کمبود ناوگان کشنده آماده به کار موجود در شبکه است، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و خدمات وابسته مانند همیشه پیشنهاد کرده است که راه‌آهن نسبت به واگذاری مزایده‌ای لکوموتیوهای سرد و زمینگیر در قالب فروش یا ROO به بخش خصوصی اقدام کند تا در زمان اندکی تعداد بیشتری از لکوموتیوهای نیازمند به تعمیر به مدار خدمت وارد شوند.

وخامت ریلی افزونی یافت

با رسیدن به آخر پاییز 1401، حدود 13 ماه از شروع به کار تیم مدیریت جدید راه‌آهن گذشته است. از نظر بسیاری از کارشناسان، این مدت، می‌توانست فرصت کافی برای جبران بخشی از عقب‌ماندگی‌ها و خروج از رکورد بخش ریلی فراهم کند که متاسفانه علی‌رغم نقش مهم حمل‌ونقل ریلی در اقتصاد و نیاز مبرم صنایع کشور به خدمات این بخش، در دوره‌ زمانی مذکور اوضاع وخیم‌تر شده است. بنابراین می‌توان نتایج عملکردی مندرج در این گزارش را تا حد زیادی متاثر از سیاست‌ها و تصمیمات رویکرد مدیریتی کنونی دانست.

همچنین در گزارش‌های منتشره انجمن موارد موثر بر منافع بخش خصوصی در 9 ماهه امسال اعلام شده است که عبارت هستند از :

  • نافرمانی راه‌آهن در برابر ابلاغیه شورای رقابت مبنی بر اجرای دستورالعمل تعیین تعرفه لکوموتیو
  • افزایش موانع ریلی و تحمیل بخش زیادی از خسارت‌های آنها بر بخش خصوصی
  • تداوم سیاست‌گذاری دستوری در تعیین قیمت بلیت قطارهای مسافری و از جمله تشدید محدودیت سقف قیمت بلیت قطارهای 5 ستاره
  • توقیف طویل‌المدت تعداد زیادی از واگن‌های باری و مسدودسازی سیستم صدور بارنامه شرکت‌های بخش خصوصی به بهانه‌های غیرموجه
  • تعیین تعرفه بهره‌برداری به صورت یک‌جانبه از سوی راه‌آهن با حذف بخش خصوصی از فرآیند مطالعات و مذاکرات مربوطه
  • وضع جرائم غیرشرعی و غیرقانونی بر بدهی‌های بخش خصوصی به راه‌آهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *